slechter rijden omdat je geen wedstrijden rijd?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

slechter rijden omdat je geen wedstrijden rijd?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 11:20

Merken jullie dat ook wel eens (degene die geen wedstrijden rijden) dat je volgens sommigen slechter rijd omdat je geen wedstrijden rijd? Verward
Ik heb dat af en toe wel eens als ik op de rijvereniging ben, als we met teveel zijn om in 1 bak te rijden wordt de groep in tweeen verdeeld, dat doen ze dan zo dat de mensen die wedstrijden rijden in 1 groep rijden en de anderen (die geen wedstrijden rijden) komen in een andere groep waar veel saaier en minder moeilijk les word gegeven! ik kon eerst vrolijk met die beginners meelopen, de hele tijd voltes rijden en 1 voor 1 aangalloperen en na een volte weer aansluiten! Ja doei, als dat de volgende keer weer zo moet rijd ik wel alleen, daar leer ik dan nog meer van!!
En echt waar als ik dat nou nodig zou hebben zou ik er heus niet moeilijk over gaan liggen doen, je moet nou eenmaal bij het begin beginnen maar wat ze vorige keer dus deden wil ik niet nog een keer!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 11:36

Als je het niet eens bent met de manier van lesgeven (of liever gezegd: het niveau ervan), dan moet je vragen of je voortaan bij de andere groep mag rijden. Verward

Of je moet vragen aan degene die les geeft of hij/zij de les wat interessanter/moeilijker wil maken.

Heel veel sterkte en ik zou gewoon zeggen dat als jij betaalt voor lessen dat je ook verwacht goed les te krijgen.
Gewoon voor jezelf opkomen!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 11:38

Dorine schreef:
Als je het niet eens bent met de manier van lesgeven (of liever gezegd: het niveau ervan), dan moet je vragen of je voortaan bij de andere groep mag rijden. Verward

Of je moet vragen aan degene die les geeft of hij/zij de les wat interessanter/moeilijker wil maken.

Heel veel sterkte en ik zou gewoon zeggen dat als jij betaalt voor lessen dat je ook verwacht goed les te krijgen.
Gewoon voor jezelf opkomen!


Dat ben ik dus volgende les ook van plan!
groetjes

Loesiejj

Berichten: 272
Geregistreerd: 11-04-03
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 11:44

Ja het is wel zo als je wedstrijd rijd krijg je commentaar van wat je fout doet en dat kan je dan verbeteren maar dan zouden ze julie gewoon bij elkaar laten moeten rijden want dan leren degene die geen wedstrijd rijden juist van die andere Lachen

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 12:02

Ik denk niet dat het is omdat ze vinden dat je slechter rijdt, maar ik denk dat het vooral met het doel te maken heeft. Het is logisch van een rijvereniging dat ze de wedstrijdrijdende leden naar een hoger niveau willen tillen. Dat staat voor hen op wedstrijden ook beter.
Misschien dat de instelling van de niet-wedstrijdrijdende leden ook wel anders is: gezellig clubles maar niet te fanatiek ??

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 12:11

Fitzroy schreef:
Misschien dat de instelling van de niet-wedstrijdrijdende leden ook wel anders is: gezellig clubles maar niet te fanatiek ??


Bij mij allezins niet. Ik rijdt geen wedstrijden maar ben wél fanatiek
Ik heb privé les in de bak van de buurvrouw . Ik heb geen ambitie om Belgisch Kampioen te worden maar wel om voor mezelf "recreatief" zo goed mogelijk en hoog mogelijk te rijden en mijn pony's tot zo ver mogelijk op te leren. (wat de ambitie van elke succesvolle ruiter ook is neem ik aan?)

Ik heb les van een Duitse Z2 amazone (die gestopt is met rijden wegens armproblemen en iets in de rug) en die legt alles uit in klare duidelijke taal en heeft me al een heel end op weg geholpen.

Ik hoef geen wedstrijden te rijden om mijn succes bevestigd te zien worden. Haha! (en dat bedoel ik niet cru tegenover wedstrijdruiters. Das puur persoonlijk Knipoog )


Verder ga ik mee met Fitzroy , presterende wedstrijdruiter zijn goede reclame voor je stal.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 13:03

Bij onze vereniging rijden "rijdende en niet rijdende" (snap je het nog?) gewoon door elkaar... Het is wel fijn als de maat pony/paard en het rijniveau ongeveer gelijk is. Ik rijd in de 2e les, daar lopen zowel grote pony's (E-maat) als paarden in, met ruiters vanaf minimaal 16 jaar ongeveer. Met springen is dat soms wat lastig, maar met dressuur maakt dat natuurlijk niets uit. De eerste lessen zijn voor kleine maat pony's (met jonge ruitertjes, en grote maat pony's met de oudere ruitertjes. Na ons rijd nog een paardenles (met bijna allemaal Friezen) Ik ben tevreden over onze lesindeling!

Er wordt niet op je neergekeken als je geen wedstrijden rijd, maar als het leuk gaat, proberen ze je wel over te halen een startkaart te nemen Knipoog

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 16:10

joyce B schreef:
Er wordt niet op je neergekeken als je geen wedstrijden rijd, maar als het leuk gaat, proberen ze je wel over te halen een startkaart te nemen Knipoog


Schijnheilig
Doe dat dan! Haha!

Ik denk idd dat het niet ligt aan het niveau van rijden maar aan de ambitie die je hebt.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 20:31

Fitzroy schreef:
Het is logisch van een rijvereniging dat ze de wedstrijdrijdende leden naar een hoger niveau willen tillen. Dat staat voor hen op wedstrijden ook beter.


En dit is dus precies waar bij ons op de club met een ledenvergadering nog wel eens discussie over wil zijn. Of de club niet TE prestatiegericht is.

Bovendien moet het doel van een club zijn, om ALLE leden wat te leren en naar een hoger niveau te tillen, en niet alleen de wedstrijd-rijdende leden. Je betaald immers evenveel voor de lessen. Bovendien zijn er wellicht genoeg leden die wel wedstrijden willen rijden, maar er nog niet aan toe zijn of er de mogelijkheid niet toe hebben.
Wel ben ik van mening dat de leden gemotiveerd moeten zijn, als ze les willen hebben.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 21:24

Nou dat zijn veel verschillende meningen! Dus ik kan ook niet opalles antwoord gaan geven.
Ik ben aan het rijden om gewoon zo hoog mogelijk te komen, ik kom altijd met goede moed naar de lessen toe, gewoon omdat ik het leuk vind om wat bij te leren, maar als ik dan elke keer bij die beginners gestopt word is die goede moed al snel weer weg.
Ik kom om te leren en niet om altijd maar als voorbeeld voor de beginners mee te lopen! eeuwig voltes rijden is ook niet leuk meer, als ik alleen rijd probeer ik altijd zoveel mogelijk verschillende dingen te doen zoals wijken, wissel etc. nou dat hoef ik tussen die beginners niet te proberen! en die anderen (die dus wel wedstrijd rijden) doen dat allemaal wel! Ik zou ook graag bij willen leren! vorig jaar deden ze helemaal niet zo erg met het onderscheiden tussen wel en niet rijdende leden!
als je nieuw bij onze club komt is het eerste wat ze vragen "rijd je wedstrijden?". die mensen zijn allemaal wel aardig, met het losrijden is het ook altijd super gezellig maar als we eenmaal aan het werk moeten word het dus allemaal gesplitst....
Maar ik ben dus van plan om de volgende keer als ik weer als "voorbeeld" mee moet lopen er gewoon iets van te zeggen.
groetjes

Carolien007
Berichten: 5413
Geregistreerd: 28-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:29

dat is bij ons gelukkig niet zo, de wedstrijdruiters zijn wel meerendeel in een les gezet. maar wij krijgen ook gewoon op niveau les, e gewoon ook zo dat je wat leert. zowel met springen als dressuur.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 21:50

Carolien007 schreef:
dat is bij ons gelukkig niet zo, de wedstrijdruiters zijn wel meerendeel in een les gezet. maar wij krijgen ook gewoon op niveau les, e gewoon ook zo dat je wat leert. zowel met springen als dressuur.


Wat zou ik dat ook graag willen! bij de ene instructeur is dat ook wel zo, maar de andere maakt eeuwig onderscheid en daar word je helemaal gek van! Boos!

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 09:38

Ik zou er idd echt wat van zeggen, jij hebt evenveel recht om goed les te krijgen als die wedstrijdruiters. En dus op jou niveau.
Het opdelen in wel of geen wedstrijdruiter is op zich natuurlijk geen probleem, als je maar op niveau les krijgt. En een echt goede instructrice moet natuurlijk ook in staat zijn om op verschillende niveaus binnen één les, les te geven.

germie

Berichten: 25923
Geregistreerd: 02-04-02
Woonplaats: Ergens

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 15:21

volgens sommigen rijden wedstrijdruiters inderdaad beter. Tja, mensen die Z worden omdat ze een al naar de Z2 afgericht super lenig en licht paard kopen, dan vrolijk veel geld erin stoppen, in de B beginnen en zo hup naar het Z komen hoeven niet beter te rijden dan iemand die een ex-recreatiepaard met verbeend kraakbeen uiteindelijk naar de L rijdt.
Helaas telt voor de meesten alleen datgene wat er op papier staat, dus of Z of B of niets.
Bij ons rijdt iedereen door elkaar. Daar is neits op tegen, maar ik vond het niet leuk toen bij ons in de springles 2 mensen kwamen die maar 1 keer in de week rondwilden rijden. En notabene tegen mij zeiden dat ik maar een andere les op moest zoeken als ik zonodig wilde springen. Zij sprongen niet. Helaas was de springles niet vol te krijgen zodat ik vaak alleen was. Maar om dan mensen die absoluut niet willen springen erbij te stoppen vind ik ook niet kunnen.
Momenteel is onze groep leuk, iedereen springt op zijn of haar niveau, wedstrijdruiter of niet .

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 19:55

Wij hebben bij de vereniging twee springlessen op woensdag en twee dressuurlessen op donderdag.
De dressuurlessen zijn dus van verschillend niveau, de springlessen ook.

Ingrid en Jolan hier op Bokt rijden beiden in 1 van de springlessen. Zodra ikzelf weer 'normaal' mag/kan rijden (ik zit nu aan de chemokuren en dan is het toch niet veilig om vaak met een onervaren paard te springen, ik houd het ook geen uur lang vol om te rijden), maar zodra ik beter ben wil ik zeker gaan proberen om met mijn paard in de springles te gaan rijden!

Wat dressuur betreft wil ik les gaan nemen van iemand die bij ons op stal les geeft, een half uur priveles. Knipoog