opnieuw hoofstelprobleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

opnieuw hoofstelprobleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 22:40

Naar aanleiding van mijn vorige topic : hoofstel probleem, heb ik weer wat vragen.
Het probleem is namelijk nog steeds niet weg. Eerst zei z'n eigenaresse dat hij zich gewoon aanstelde en dat ik gewoon moest doorzetten. Maar het ging nog steeds niet. Ik kreeg het meestal wel om, na een half uur klooien. En dat terwijl ik z'n halster om laat, hem kort vast zet zodat hij geen kant op kan, en de beide bakstukken drie gaten losser maak om het makkelijker om te krijgen. Het bit gaat dan redelijk, het ene oor ook, maar bij het volgende oor begint hij te protesteren. Soms gaat hij dan nog hangen, omdat hij schrikt want hij staat vast dus kan geen kant op. Ik ben zo bang dat hij zichzelf of mij daar mee bezeert.
Afgelopen weekend kwam z'n eigenaresse kijken, en voordoen. Ze kreeg het zelf ook bijna niet voor mekaar. En vond ineens dat ik het niet zolang mag blijven proberen, terwijl ze eerst zei dat ik gewoon moet doorzetten. En ze zei ook dat hij het toch wel erg vervelend vond als je aan z'n oren zit, terwijl ze eerst zei dat hij zich gewoon aanstelde. Ze kan me er ook niet mee helpen, dat weet ik. Maar toch, ik weet gewoon echt niet wat ik moet doen. Ik sta al met bibberende knieen als ik de stal binnen kom, van ojee straks moet ik z'n hoofdstel omdoen. Ik zit nu zelfs te denken om een ander bijrijdpaard te zoeken, maar dat is eigenlijk ook onzin, want het rijden gaat super, alleen om te rijden moet je wel het hoofstel omkrijgen...
Wat denken jullie, moet ik stoppen met hem?

prompter

Berichten: 11051
Geregistreerd: 28-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 22:44

In noodgevallen kan je het bit aan 1 kant losmaken, dan het kopstuk op zijn hoofd leggen (zodat je zijn oren niet onder het kopstuk door hoeft te halen) en dan pas bit in doen en weer vast maken, maar dit paard moet eerst weer geleerd worden dat mensen aan zijn oren kunnen zitten. Zonder hoofdstel oefenen, gewoon proberen zijn oren aan te raken en daar steeds wat verder ingaan, maar wel eerst zeker weten dat hij niks aan zijn hoofd mankeert!

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 22:50

idd wat promptertje zegt en eventueel kan je zelfs klipjes aan je bakstukken maken dan hoef je niet elke keer je gesp los te maken.

Succes!

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 22:53

Dat heb ik ook al eens geprobeerd, met het bit aan 1 kant los, maar dan krijg ik het bit niet in en doet hij dus nog steeds lastig. Ik probeer altijd met poetsen ook z'n oren te doen, als ik het heel voorzichtig doe, dus steeds iets naar boven, vind hij het niet erg. Maar niet ineens z'n oren pakken dat vindt hij niks. Hij moet er inderdaad aan wennen, hij is heel gevoelig op z'n oren, iets te gevoelig als je het mij vraagt.
Volgens z'n baasje is er niks aan de hand met z'n oren, ze had het met veel moeite gecontroleerd.
Klipjes wat voor klipjes sjimmy? Maar denk niet dat dat kan, het is niet mijn paard dus ook niet mijn hoofdstel.

black_kelpie

Berichten: 7815
Geregistreerd: 28-03-03
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 23:56

Heb ik ook een x gehad met een kopschuw paard... hij was gek op wortels.. dus bak met wortels: daar het hoofdstel in hangen of idd het bakstuk losmaken... en dat geleidelijk afbouwen.. wou bij mij prima.. maar natuurlijk niet in elk geval.... VEEL SUCCES!!!

Tlove

Berichten: 1226
Geregistreerd: 29-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 13:27

wij doen dat ook bij de jonge paarden op stal. bit los aan één kant, over de oren, dan bit erin en dan alles toe doen. helpt wel hoor! eens het over de oren is kan het niet meer weg. anders blijf je maar bezig om het over die oren te krijgen en dan valt het weer uit zijn mond, enz. helpt echt. tot je paard er gewoon aan is of zich beter gedraagd

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-03 16:55

Dat heb ik al eens eerder geprobeerd, het bit aan 1 kant los. Het over z'n oren doen was geen probleem, maar toen moest het bit nog in en ging hij zo met z'n hoofd tekeer dat het hoofdstel dus op de grond lag. Dus kon ik weer van voor af aan beginnen. Ik zie het echt niet meer zitten, heb vandaag ook niet gereden want het lukte weer niet. Hij ging gigantisch hangen en raar doen. Ik heb hem toen aan z'n halster gelongeerd, dan heeft hij toch wat gedaan. Morgen probeer ik het weer opnieuw, zal het nog eens proberen met het bit los aan 1 kant. Maar ik ga ervanuit dat ik hem weer ga longeren...

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 17:15

Is je frontriem niet te strak?
Als die te strk is, drukt het hoofdstel tegen zijn oren aan, wat voor een paard dus zeker niet prettig is!
Misschien doet hij daarom zo raar!

Succes

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 17:26

Mmmh , dit werkt ook niet op deze manier....

Waarom is het paard kopschuw , is dat alleen voor het omdoen van het hoofdstel ,
een gebrek aan vertrouwen ,
pij ndoor bv. een wondje , inwendig een onsteking of tandproblemen ?

Aan de buitenkant hoef je niks te zien van een ontsteking ofzo , wellicht dat er in het hoofd iets pijn doet ?

Gebitsproblemen kunnen ook doorwerken op de oren , vergis je daar niet in.

Of een te korte frontriem waardoor je teveel moet prutsen aan de oren , dat is ook niet fijn....

Had ik bij Rena toen ik haar net had , ze heeft Cobmaatje hoofdstel maar Full-maat frontriem nodig.
Toen moest ik dus ook elke keer die oren er vrij ruw doorheen trekken...en dat vond ze echt 3 x niks !!
Als je daar te lang mee doorgaat gaat het van kwaad tot erger en krijgt een paard steeds meer een hekel aan het hoofdstel omdoen.

Een langere frontriem scheelde al heel veel bij Rena , en nu ik met Hackamore of side-pull rijdt , heeft ze helemaal geen bit meer in haar mond en hang ik alles zo achter haar oren , net als bij een halster Lachen

Totaal geen probleem meer en haar oren aanraken kan ook , al vouw ik ze 3 keer dubbel Tong uitsteken

Als het halster omdoen geen probleem is dan zit het hem toch in de andere druk die een hoofdstel geeft......bij het omdoen.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 17:56

Dat vroeg ik me dus ook al af, hoe reageert hij als je halster omdoet?
Het lijkt me zonde, om hierom maar met hem te stoppen. Heeft het paard ten slotte ook niets aan.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 21:27

Ik vroeg met hetzelfde af als de meeste mensen die hier hebben gereageerd. Hoe reageert hij op het halster??
En weet je echt 100% zeker dat hij niks aan/in zijn oren heeft?

Daarnaast heb ik een paar ideetjes (zo zou ik het proberen)
- grotere frontriem of geen frontriem'
- idd, zonder bit rijden (dus met side-pull ofzo)
- Honing op het bit doen. Dan is hij daar lekker mee bezig en misschien heeft hij denkt hij dan even niet aan zijn oren.
- met het hoofdstel ook heel voorzichtig omhoog gaan en dan zijn oor pakken, net zoals je met poetsen doet.
znou heel veel succes en vooral niet opgeven. Het zou toch hartstikke mooi zijn als je het op een gegeven moment zonder problemen krijgt.
groetjes

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 22:20

ehm, ik mis een beetje in het verhaal hoe je het hoofdstel precies omdoet. Gewoonlijk doen de meesten de bakstukken in de rechterhand en het bit met links in de mond. Misschien is het een optie om het kopstuk met rechts vast te houden en ahw je arm tussen de oren door laten hangen. (sorry voor de kromme omschrijving maar weet ook niet hoe ik het anders moet zeggen) Als je op een krukje of een baal stro gaat staan wil dat prima. Het paard krijgt dan alvast wat langs zijn oren en schrikt niet meer zo van het hoofdstel. Op deze manier heb ik een vrij kopschuw paard behoorlijk van het probleem af gekregen. (is nu alleen nog lastig met oren bijknippen) Misschien heb je er wat aan...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 00:10

Sorry, ik was wat traag, maar ik denk dat dit topic op VMR nog iets beter tot zijn recht komt, ik verplaats 'm toch nog maar even Lachen.

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-03 00:16

Hoe krijgt zijn eigenaresse dan zijn hoofdstel om? Of rijdt zij niet op hem?

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-03 20:28

Bedankt allemaal voor de reacties. Ik zal even de vragen beantwoorden. Haha! Het halster gaat goed om, meestal doet hij zelf z'n hoofd erin. Ik trek het dan gewoon over z'n oren heen, zonder dat ik aan z'n oren kom en dat gaat prima. Ze floepen er zo door heen. Dus daar ligt het dan niet aan.
Ik denk nu ook dat het aan de frontriem ligt. Als ik namelijk het hoofstel na het rijden af doe, en hij heeft gezweet, zie je een hele afdruk staan van de frontriem. Ik ga aan z'n eigenaresse vragen of ik een nieuwe mag kopen, vind het namelijk een beetje banketstaaf om dit te doen zonder dat zij het weet. Verder heb ik het geprobeerd om het bit aan 1 kant los te maken, maar dat werkt dus echt niet.
Hoe ik het hoofstel om doe: Ik ben links dus doe het net andersom. Ik pak het hoofdstel met links, en z'n neus ook. Met rechts het bit.
Annegti, dat heb ik ook al eens geprobeerd, met m'n arm tusen z'n oren, ook geen optie. Hij gaat dan de hele tijd omhoog met z'n hoofd.
Vandaag heeft de boer (waar hij gestalt staat) me geholpen. Hij is best lang, dus als m'n paard met z'n hoofd omhoog gaat als ik z'n oor erdoorheen wil doen, kan ik er niet meer bij. De boer dus wel, hij schuift het dus zo over z'n oor heen! Maar goed hij is er niet altijd bij, dus hij gaat een soort ring maken aan de muur, op een hoogte van ongeever 0,5-1 meter, zodat ik hem daar aan kan vast maken. Dan kan hij niet zo hoog met z'n hoofd.
Mikkie: Dat voorzichtig naar z'n oren zoals bij het poetsen werkt echt niet, zodra het hoodstel in zicht komt is hij al panisch. Als ik heel voorzichtig z'n oren ga aaien als hij het hoofdstel half om heeft, gaat hij al omhoog.
Apple: Z'n eigenaresse heeft al heel wat meer rijervaring dan mij (ik rijd ong. een half jaar) en is wat strenger voor hem. Maar ze heeft er nu ook wel moeite mee. Dus hij doet het dus niet alleen bij mij.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-03 19:42

pmarena schreef:
Toen moest ik dus ook elke keer die oren er vrij ruw doorheen trekken...en dat vond ze echt 3 x niks !!
Als je daar te lang mee doorgaat gaat het van kwaad tot erger en krijgt een paard steeds meer een hekel aan het hoofdstel omdoen.



Je kunt die oren er beter door DUWEN. Met je linkerhand het hoofdstel vasthouden en met rechts bovenlangs de oren onder het kopstuk door duwen. Dus niet zoals het hoort netjes links staan met je gezicht in de richting waar t paard ook heen kijkt Haha! Gewoon recht ervoor gaat staan Tong uitsteken

Samantha_

Berichten: 10797
Geregistreerd: 20-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-03 20:22

Dat heb ik ook al geprobeerd Mrietjesueel, maar dat vindt hij net zo vervelend. Hij is gewoon lastig. Ik hoop dat ik van z'n eigenaresse een nieuwe frontriem mag kopen. Want ik denk (hoop) dat het daar aan ligt.

pmarena

Berichten: 48066
Geregistreerd: 09-02-02
Woonplaats: Onderste eiland van ZH

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-03 21:04

Mrietjesueel"]
[quote="pmarena schreef:
Toen moest ik dus ook elke keer die oren er vrij ruw doorheen trekken...en dat vond ze echt 3 x niks !!
Als je daar te lang mee doorgaat gaat het van kwaad tot erger en krijgt een paard steeds meer een hekel aan het hoofdstel omdoen.



Je kunt die oren er beter door DUWEN. Met je linkerhand het hoofdstel vasthouden en met rechts bovenlangs de oren onder het kopstuk door duwen. Dus niet zoals het hoort netjes links staan met je gezicht in de richting waar t paard ook heen kijkt Haha! Gewoon recht ervoor gaat staan Tong uitsteken
[/quote]

Ach , ik frommelde ze er wel door Tong uitsteken

Maar het is natuurlijk sowieso niet fijn als je die oren erdoor moet gaan halen , dan is het zaakje al te krap..... Ben blij dat ik nu niks meer in haar mond heb , hoef het hele zaakje nu alleen nog maar om de neus heen te doen en heb alle ruimte , heerlijk !! Lachen