sgqw training tips?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

sgqw training tips?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 12:19

Ik heb me voor dit jaar met Pablo als doel gesteld om een aantal crossen te rijden. Ik ga iig naar de SGW week in Ermelo, en doe meteen de zondag daarna mee in Nijmegen. Nu wil ik daar alvast wat voor trainen zodat we niet helemaal als groentjes komen. Vandaar dus de vraag om wat tips. Even wat info over zijn en mijn achtergrond, en onze huidige aanpak.

Pablo: ruin van Flemmingh * Pericles ; 6 jaar oud, angsthaas maar doet op basis van vertrouwen erg veel. L2 dressuur B springen, en vorig jaar door een blessure vrijwel niet langere tijd kunnen trainen. Nu weer topfit en lekker aan het werk.
Ikke: dochter van Bert * Marla Knipoog 31. Heb M gesprongen en Z gedressuurd in het verleden, en ben met meerdere paarden gestart. Verder L SGW geweest met Trammelant (in 1992 *LOL*). Heb lef met springen en los van nature voorwaarts op.

Training:
4 dagen in de week dressuurwerk van ongeveer een uur (met mijn moeder of mij). Op zaterdag springles (60 minuten), nadruk op rust, controle en ontspanning en een meedenkend paard. Veel lijntjes, en technische problemen.
Zondag is wedstrijd of buitenrit (veel draf en galopwerk).

Ik ben nu pas voor het eerst wat cross sprongetjes gaan oefenen (terrein in Helvoirt) en dat luke aardig. Controle na de sprong valt soms nog niet mee, maar boomstammetjes, takkenbossen e.d. gaan prima, net alsm een opsprongetje. Afsprong (70 cm) gaat nog wat aarzelend, maar lukt wel. Water inlopen gaat goed, verder heb ik nog niet geprobeerd.

Verder wil ik zo eens wat oefenterreinen bezoeken, iig een keer les nemen bij Rob Janssen, en thuis wat rare dingen neerzetten voor gewenning.

Wat kan ik nog meer doen?

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 16:33

Gaan kijken naar SGW's die toevallig bij je in de buurt zijn. Liefst met ervaren begeleiding die je kan vertellen wat de crossers goed of fout doen.
Of ergens een video vandaag snaaien (met commentaar)
En verder: Gewoon doen, de beste training is een cross Lachen
In het begin je niet te veel aantrekken van het tempo, maar zorgen dat jij een je paard er een goed gevoel aan over houden! En als je er een paar hebt gereden en die voelen goed aan, neem dan ook eens niet de makkelijkste lijn, maar de moeilijkste. Als voorbereiding op een hogere klasse, waar er misschien geen keus is

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 16:42

en wb conditietraining nog dingen? Misschien ga ik dit weekend wel even kijken in Etten Leur Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 16:52

Als je 4 keer in de week dressuur traint heeft je paard een prima conditie Lachen
Ik zou als je naar buiten gaat veel interval werk doen. Dat werkt beter dan een lang stuk galoperen. En als je galopeert dan niet op volle snelheid gaan, maar beheerst snel gaan. Laat je paard lekker in zijn eigen tempo, waar hij gemakkelijk in gaat, lopen. Als je steeds als je naar buiten gaat je paard laat sprinten dan leert hij het juist verkeerd aan. Dan wordt buiten galoperen gelijk aan hard voor je paard. En daarmee raak je je tempo beheersing kwijt. En tempobeheersing is zeer belangrijk.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 17:50

Voor de conditie niets bijzonders doen: mijn paarden lopen gewoon een (Z) cross uit, zonder echte terreintraining. Wat ik wel doe is tijdens de dressuur als ik bijv 45 min rij, 25 min galopperen. Wat ik ook erg veel doe ik piroetten,schouderbinnenwaarts en wendingen om de achterhand ( alles in gallop). Krijgen ze een loei sterke achterhand van.

Oke, het cross gedeelte:

Wat ik wel eens doe om ze toch te cross trainen maar ze niet weer te belasten met cross-terrein training is het volgende:
Echt heel erg veel verschillende dingen neerzetten. een schuine drie sprong. Over tonnen springen, hindernisjes van halve meter lengte springen, schuine hindernissen, zeiltjes enz enz. Moet ik wel bij zeggen dat dat wel heel erg moeilijk is, dus beetje begeleiding kan soms geen kwaad. Ook goed in de bak rond galopperen in een stevige gallop en dan op de juiste manier terug nemen zodat je straks niet met de tong op de schoenen over de finish komt Haha!
Verder ben ik ook van mening dat ieder paard een B-L-(lichte M cross) moet kunnen lopen...

Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-03 18:37

thanks voor jullie tips. Dat soort vreemde sprongen is iets wat ik altijd al veel geoefend heb thuis, en ook vaak in de les aan de orde komt. Ik ga me morgen eens uitleven.

Eigenlijk hoef ik dus niet veel anders te doen dan ik thuis al train, dat valt dan weer mee Haha!