Trailer probleempje

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:02

Ik had dat probleem eerst ook, ik wist zeker dat ze niet bang was want daarvoor liep ze er gewoon in. Ze had geen zin...
We hebben er toen iemand bijgehaald die zulke problemen zo heeft opgelost.
Je doet het paard oogkleppen op zodat het biet in de gaten heeft wat er achter hem allemaal gebeurd.
Je pakt een longeerzweep (sorry sommigen houden niet zo van deze methode maar ik vind, als het nodig is moet het maar) en iemand houd het paard vast, diegene die de zweep heeft gaat schuinachter (uit het zicht van het paard) staan en maakt een duidelijk "klak" geluid met zijn tong. (het paard moet het horen!!)
meteen daarna mept hij op de kont van het paard dat natuurlijk schrikt, klak nog een keer en sla nog een keer met de zweep (niet te hard, maar wel gewoon dat het paard een beetje schrikt)
het zal dan waarschijnlijk de trailer wel in gaan ( als je er voor staat natuurlijk!!) zo niet, herhaal het dan nog een keer, en vergeet niet te klakken!
de volgende keer doe je het paard weer de oogkleppen op, en gaat er iemand achter het paard staan (het paard herinnert zich die vorige keer nog wel). diegen klakt een keer met zijn tong een waarschijnlijk loopt het meteen de trailer in om een mep te voorkomen!

Zo is het bij ons dus gelukt, Apollon loopt nu gewoon vrolijk de trailer mee in zonder flauwe grappen uit te halen! en anders doen we haar haar oogkleppen gewoon op en dan weet ze al genoeg, we hebben geen zweep meer nodig.


xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:12

Rocco schreef:
In elk geval nit erin meppen!!! Je paard legt daardoor meteen een link tussen de trailer en de zweep en pijn. Het is dan dus ook niet raar meer dat je paard er niet meer in wil.
Misschien is het een optie om de trailer een tijd in de wei/bak te zetten als dat mogelijk is. En leg dan hun voor (hooi?) eerst op de laad plank en elke dag (of meerder dagen ligt eraan hoe goed het gaat) het steeds wat verderde trailer in. Paarden eten alleen als ze op hun gemak zijn, dus dan krijg je de link: Trailer=eten/rust.

Veel succes


Zoiets heeft bij Apollon ook niet geholpen, het was echt gewoon de koppigheid! Frusty al gooide je haar lievelingsbrok in de trailer dan liep ze er nog niet in! Boos! gewoon, omdat ze het leuk vind om iedereen dwars te zitten!
(doet ze nu trouwens nog steeds hoor, dat dwars zitten, maar nu alleen als ik een andere kant als haar op wil..... )
Echt alleen dat meppen konden we nog uitproberen! natuurlijk vind ik dat ook niet zo'n geweldige manier, maar soms maken paarden gewoon gebruik van je, dan kun je trailers in de wei zetten en belonen en doen wat je wilt, dat helpt dan niet en dan zit er niet veel anders op dan straffen! en dat een paard de link legt tussen de trailer en pijn wil ook niet altijd kloppen, als Appie nou een trailer ziet zou ze er gewoon in lopen, niet ineengedoken of doodsbang met het wit om haar ogen, die link kun je bij haar echt niet leggen! Een kind dat niet naar bed wil ga je toch ook niet naar bed proberen te krijgen door snoep op haar bed te leggen? en als het dan een keer op haar sodemieter krijgt legt ze toch ook geen link tussen pijn en het bed?
Verward
Natuurlijk zullen bange paarden daar wel een link tussen leggen, maar niet alle paarden gaan de trailer niet in omdat ze bang zijn....
Niet dat ik jouw manier van doen af wil kraken hoor! het zal bij veel paarden heus wel werken... maar sommige paarden hebben nou eenmaal een harde hand nodig....

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 07:01

Wauw er heeft nog niemand boos op me gereageert! vind ik wel leuk hoor, weet ik tenminste dat ik niet de enige ben die deze methode ook wel vind kunnen!
greetzzz


xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-03 14:46

ik heb het gelezen, maar daar gaat het weer over bange paarden. En je hebt ook eigenwijze paarden! maar dat heb ik al uitgelegd..
Daarom dat die site me weinig doet, ik hoeft niet elke dag met de trailer weg, en mijn paard hoeft ook niet 10 seconden in de trailer te blijven staan terwijl ik op het spatbord zit. Als ik nou elke dag met de trailer weg moest zou ik haar wel leren om netjes in de trailer te blijven staan. Maar nu loopt ze er ook gewoon ZONDER ANGST in en gaat ze ook niet staan trappen etc.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-03 19:13

Cute_12 schreef:
Behalve hem belonen als hij eenmaal in de trailer staat is het zeker zo belangrijk om daarna heeeeeel rustig te rijden. De angst komt ook vaak doordat mensen (onbewust) te hard remmen of door de bochten rijden.
Vanuit de auto lijkt het misschien al alsof je niet vooruit komt maar je rijd al snel te hard. Als een paard dat een keer mee heeft gemaakt hebben ze er niet meer zo veel zin in om nog een keer de trailer op te gaan. Daarmee wil ik niet zeggen dat jullie te hard rijden, maar zou kunnen.....


Daar ben ik zelf ook achter gekomen dat je snel te hard rijd met een trailer! Toen we Appie gekocht hadden en we gingen haar ophalen mochten wij achterin de trailer (zonder paard!) en ons pap reed toen gewoon zoals je met een lege aanhanger ook zou rijden Cool , en dan merk je pas hoe goed een paard zijn evenwicht moet kunnen houden!
Zonder paard rijden we altijd heel voorzichtig om onnodige ongelukken en andere dingen te voorkomen dus die rede valt bij ons ook al af.
greetz!

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-03 09:45

natuurlijk is dit ook een goede methode! voor paarden die bang zijn...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Rhinocornn, Symke en 44 bezoekers