Ik heb het even op gezocht in de 'bittenbijbel': Het paard, het bit en de ruiter, Gertrud Jetten.
Ik citeer:
Citaat:
Om ervoor te zorgen dat de knevels goed op hun plaats blijven zitten als de ruiter aan de teugels trekt, wordt er aan het hoofdstel een lusje bevestigd waar de bovenknevel doorheen gestoken wordt. De voordelen hiervan zijn dat het mondstuk goed op de tong blijft liggen en dat het bit niet naar voren kan vallen als de ruiter aan de teugels trekt.
Met lusjes zou dan dus vriendelijker zijn... Op het moment dat een bit kantelt kan het in het gehemelte prikken, als het vlak op de tong blijft liggen niet.
De hefboomwerking lijkt me onzin, er zitten geen scharen aan dit bit (verwar die knevels niet met scharen! Scharen zijn iets heel anders!) en voor een echte hefboomwerking heb je bovendien in principe ook een kinketting nodig.
Je zou dan de teugels onderaan zo´n knevel vast moeten maken en dat lijkt me nogal typisch
Anders zou het overigens ook wel (gebroken)knevelstang heten ipv trens.