Wat te doen tegen bijten???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
ClauH

Berichten: 4734
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: Tegenover de Xenos

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:26

Altijd een halster met touw omdoen zodat hij niet weg kan ? Hij weet dat hij fout zit anders rent hij niet weg. Schijnheilig Als hij het bij een ander paard zou doen zou die hem gewoon hard achterna rennen en alsnog op zijn donder geven, maar ik neem aan dat jij niet zo hard kan rennen ? Haha!
Ik ben inderdaad wel voor de harde aanpak, dan is het gelijk over. Als ik hard gebeten wordt, geef ik met de zijkant (!) van mijn voet een schop op het paard zijn kont of borst. Volgens mij is dit trouwens nog lang zo hard niet als de schoppen die de paarden elkaar geven als ze ruzie hebben.
Succes ermee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:28

Citaat:
Als ik met mijn paard bezig ben staat hij altijd vast dus kan hij geen kant op. Dus zou ik daarvoor zorgen.
Stel dat hij me zou bijten in het weiland terwijl ik er bij sta kan ik het toch niet winnen, want dan istie natuurlijk ook wel zo slim om weg te rennen

idd
en als hij leert dat het niet kan als het vast staat, weten ze ook dat het niet kan als ze in de wei staan.

En net wat hier gezegt werd Zachte heelmeesters maken stinkende wonden

Ga maar eens in een kudde kijken.
Daar word ik niet gemutst. Maar ook meteen lik op stuk beleid

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:33

Ik bedoel dus dat ie wegloopt als hij los staat natuurlijk. Ik zet hem altijd vast als ik met hem bezig ben. Dan krijgt hij ook altijd gelijk een dreun als hij bijt of probeert te bijt. Als hij in z'n stal of in de wei staat, staat hij natuurlijk niet vast.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:35

Tessebes schreef:
Ik bedoel dus dat ie wegloopt als hij los staat natuurlijk. Ik zet hem altijd vast als ik met hem bezig ben. Dan krijgt hij ook altijd gelijk een dreun als hij bijt of probeert te bijt. Als hij in z'n stal of in de wei staat, staat hij natuurlijk niet vast.


Ja dus.. moet je niet bij hem in de wei of in de stal gaan staan als hij niet vast staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:37

tuurlijk wel gewoon in de wei gaan
anders kun je hem nooit pakken om iets te gaan doen.

maar als jij de baas bent over hem op stal, op de gang enz.
Haalt hij het niet in zijn kop om jou te bijten in de wei.
Dus op stal enz, ben je ook nog niet genoeg de leider over hem.

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:46

Nee, je moet hem wel eerst pakken natuurlijk Haha!
Die van mij had eerst ook een beetje bijtneigingen, maar nu kan ik rustig in het weiland bij hem staan en doet verder niks. Likt een beetje over mijn hand en doet lief.
Hoewel ik zoveel mogelijk achter de omheining blijf staan.
Ze staan namelijk met z'n tweeen in het land dus als ze onderling ruzie krijgen en ik sta erbij vind ik dat ook niet echt lekker.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:47

essie79 schreef:
Ja dus.. moet je niet bij hem in de wei of in de stal gaan staan als hij niet vast staat.


Verward Hoe moet ik hem pakken dan?

Maaike

Berichten: 11864
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:49

Tessebes"]
[quote="Maaike schreef:
zorgen dat ie t niet eens in zn bolle hoofd haalt om je te gaan bijten???


Wat heb ik daar nou aan? Verward
[/quote]

Veel Breng dat dier respect bij, hij heeft jou niet te bijten en dat moet ie weten. Het moet niet eens bij m opkomen om te gaan bijten. Komt t wel bij m op, ben je niet duidelijk genoeg geweest en walst ie alsnog over je heen (ok, hier bijt ie dan..).

essie79

Berichten: 3539
Geregistreerd: 06-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 13:55

Tessebes"]
[quote="essie79 schreef:
Ja dus.. moet je niet bij hem in de wei of in de stal gaan staan als hij niet vast staat.


Verward Hoe moet ik hem pakken dan?
[/quote]

ja, dat zeg ik, je moet hem wel eerst pakken natuurlijk..
Als je hem niet eens fatsoenlijk een haltertouw kan aanknippen zonder dat hij je gelijk in je arm bijt, is er echt iets mis met de opvoeding..

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:06

Tessebes schreef:
Ik ben dus gisteren ook weer gebeten. In m'n kin dit keer, ik wist niet eens dat dat kon.

Voordat ik kan uithalen, staat hij al een paar meter verderop. Hij weet dus donders goed dat hij fout zit, maar hij blijft het doen. Wat moet ik nou in zo'n geval doen, hem achterna gaan en alsnog een beuk verkopen? Dat schiet toch ook niet op? Dan wordt het net tikkertje. Ik geef meestal wel een brul, maar erg veel effect heeft dat niet.


Tuurlijk erachteraan gaan , mijn Welsh doet dat ook als hij een klap van een veulen krijgt die het daarna ineens op een lopen zet. (dan racete ie er als een halve bezetene achter om ze eens flink in de kont te bijten en een trap te geven) Reken maar dat die veulens heel rap door hebben dat het zo niet hoort. (en hij stopt niet met "jagen" totdat hij ze een klap (maar meestal beet) heeft verkocht)
Die beesten weten dondersgoed dat ze verkeerd bezig zijn als ze snel weglopen na hun daad. Als je er dus voor zorgt dat hij OOK dan gestraft wordt zullen ze snel genoeg door hebben dat dat spelletje niet werkt.

Ik heb ook een tijdje "gesukkeld" (zeg het eerlijk) met mijn merrie. Ik had altijd een zweepje bij , als ze dan beet of trapte en ze zetten het op een lopen kon ik ze altijd nog een mep geven van de zweep. Ze is het helemaal afgeleerd en denkt er nou geeneens meer aan om te bijten of te trappen. Dag en nacht verschil (dominant kreng ook *LOL* )

Schep nou niet het beeld van me alsof ik constant op mijn paarden sla , op deze moment HOEF ik ze zelfs geen klap meer te geven omdat een duidelijke en korte brul al genoeg is. Bij mij MOETEN ze ook op die eerste brul reageren , niet de 25e of de 67e, nee de EERSTE. Als je 50 keer moet vragen vooraleer ze het doen ben je verkeerd bezig. Je moet met zo min mogelijk hulpen zoveel mogelijk bereiken (anders wordt het ook veel te verwarrend voor een paard)
1 korte en bondige brul is genoeg voor mijn knollebollen , zelfs die brul heb ik zelden nodig. Als ik erover nadenk zijn ze al bij al toch best goed opgevoed *LOL* (en tuurlijk proberen ze wel eens iets , maar daar zijn ze ook paard voor. Als je een beetje een dominante hebt met leidersdrang heb je meer werk dan bij die "sloef" )

Wees dus duidelijk in wat je wil en zorg ervoor dat je ten allen tijde de baas bent met de touwtjes in handen. OOK als hij het op een lopen zet.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:11

Het paard en ik zitten nog een beetje in de uitprobeerfase. Ik probeer hem zo veel mogelijk aan te pakken, als hij iets doet wat absoluut niet mag, maar dat valt niet altijd mee.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 12:25

Tessebes schreef:
Het paard en ik zitten nog een beetje in de uitprobeerfase. Ik probeer hem zo veel mogelijk aan te pakken, als hij iets doet wat absoluut niet mag, maar dat valt niet altijd mee.



Kwestie van doorzetten , bij mij is het ook niet ineens van dag op dag gelukt.
Zorg dat je stevig in je schoenen staat (ten allen tijde) en wees consequent. NOOIT ofte nimmer never ever een keer toegeven. NEE is NEE en blijft ook NEE!

makkelijk gezegd (ik weet het ...) maar ik heb ook dik in de oliebol gezeten met de mijne en dat is echt helemaal over. (die wéét nu waar ze staat en accepteerd dat ook)
Maar dat heeft me ook bloed zweet en tranen gekost. (en nou kan je ermee lezen en schrijven)
Maar dan moet je ze dus ook wel iedere keer straffen als ze iets fout doen en belonen als het goed gaat. Als de leider van een kudde zo laks zou zijn dat ie het af en toe is toelaat zou ie ook niet lang baas blijven.

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 14:30

Zo'n mans puberend hengstje heeft idd echt een concequent persoon nodig, anders krijg je dit soort dominantieproblemen.
Hengsten bijten snel, maar zorg dat je dat er zo snel mogelijk uitkrijgt, door idd streng op te treden. Zodra hij jou bijt, zomaar, geef hem dan maar flink op zijn fl*kker! Zo dat hij het nooit meer in zijn hoofd haalt jou zoiets aan te doen.
Zelfde geld met trappen, slaan, of weet ik het.
Al het foute gedrag afleren.
Echt anders is het straks niet te overzien. En het goede gedrag altijd belonen. Knipoog

Ik vind het zelf ook vreselijk om een paard op zn donder te geven, kan mezelf vreselijk schuldig voelen nl Haha! . Maar je merkt wel dat het helpt.
Als je jouw tik, met een tik van een ander paard vergelijkt...

Maar ga hem idd niet 10 keer tikkies geven, of in zn oren knijpen etc, daar maak je ze ontzettend kopschuw van.
Waarschijnlijk is dit ook bij Pompidou gebeurd, die kan je niet bij de oren komen, en is ook heel snel schuw met haar hoofd.

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 15:31

Gewoon normaal met hem omgaan, niet ontwijken voor zijn mond of juist uitlokken zodat je hem kan straffen.

en als hij dan bijt een flinke mep geven, dan heeft ie het vast zo afgeleerd.

en natuurlijk belonen als hij goede dingen doet Lachen