hoeveel paarden op 1 ha?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

hoeveel paarden op 1 ha?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-03 19:44

hallo!
ik hou zelf drie haflingers en een koe op 1 ha. grond. (ik voer ze wel bij) ik wil graag weten hoeveel paarden jullie op hoeveel ha. gron houden....

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 19:55

Volgens mij heb je per paard een halve ha nodig. Bij ons in de buurt staat een ijslander ook op ongeveer een halve ha. Dat gras is vrijwel altijd kort, en 's winters wordt er ook nog wat hooi bijgevoerd.

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 20:34

1 paard per halve ha. Waarom is dat eigenlijk? Heeft dat met het gras te maken?

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-03 20:39

wie heeft er meer dan 2 per hectare en hoe gaat dat?

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 20:44

Die norm van 1 paard per 0,5 hectare heeft met de voeding te maken. Als een paard voor zijn voeding volledig afhankelijk is van gras, dan heb je minimaal een half hectare per paard nodig.
Heb je een stalpaard en is weidegang voor de voeding niet noodzakelijk, ligt het aan je eigen wensen hoe groot je je stukje wei wilt hebben Knipoog

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-03 20:52

ahaaaaaaaaa!!!

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 21:58

Wij hebben twee vreetTinkers en een C-pony op ong. 1 hectare weiland staan. In de winter moeten we echt hooi bij voeren maar zomers lukt het ze niet om met zijn 3en die wei kort te houden Haha! Het beste lijkt mij ook een halve hectare per paard, alleen al om het weiland niet helemaal kaal te laten vreten en dus wat rust te gunnen.

DubbelFun

Berichten: 88663
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 22:05

Ik denk dat de grootte van het weiland ook sterk afhankelijk is:
1. of de wei vaak gemest wordt,
2. of de paarden onbeperkt op het hele land grazen of steeds met kleine stukjes verweid worden en
3. op wat voor grond het land ligt (zand of klei).
4. en natuurlijk de grootte van je paard/pony Haha! .

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 00:37

Ik heb ooit gehoord dat je om je paard een HEEL JAAR ROND van gras te laten leven, je 1 hectare nodig hebt. Maar dat is zo goed als onhaalbaar natuurlijk...

kebie

Berichten: 1574
Geregistreerd: 16-01-01
Woonplaats: Veluws dorp aan de rijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 09:35

Niet als je ook nog zelf moet hooien. Want dat kan je als je 1 ha per paard hebt. Sterker nog, het is aan te raden omdat je anders een mega-paard krijgt Haha!

Romkabouter

Berichten: 21721
Geregistreerd: 25-06-02
Woonplaats: Donkerbroek

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 09:44

Wij hebben 3 paarden op anderhalve hectare. En dan hebben we ook nog genoeg hooi. Wij voeren ze bij met zo'n twee kilo krachtvoer.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 10:47

Wij hebben 5 hectare voor 3 paarden en 150 schapen.
Nu lopen de schapen grotendeels op de heide en hebben we daar dus niet veel last van.
Dit is een ideale situatie maar met minder grond zou het ook goed gaan, we zouden dan alleen het voerschema aan moeten passen Haha!

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:01

Wij hebben bijna 1 hectare voor 2 paarden,in de winter wordt er bijgevoerd (hooi) en brokken natuurlijk en zomers ook brokken, maar in de zomer gaat het heel goed, voor de winter is het eigenlijk wat te klein

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:15

Bij ons is er echt minder land dan 1 ha per paard ( nou ja, pony).
Maar van november tot mei hebben ze de hele dag hooi, en krijgen ze krachtvoer. In de zomer worden ze regelmatig verweid (we hebben 2 weilanden, meestal allebei verdeeld in 2 stukken), en ze hebben echt zat gras!

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 11:20

Ik heb een tijd 3 pony's op een ha gehad. Maar ze konden het gras niet bijhouden (groeide sneller) en ze werden veel en veeeel te vet.
Heb het stuk land geruild voor een veel kleiner stuk vlak naast onze stal Vork (en nou blijven ze wel in proportie)

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:22

Wij hebben 10 Welshpony's op een halve hectare lopen. Ze komen 's avonds binnen en krijgen dan onbeperkt hooi. Ook worden ze bijgevoerd met brok.

maaike_vdv

Berichten: 4128
Geregistreerd: 09-04-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:24

maaike van de vis schreef:
Bij ons is er echt minder land dan 1 ha per paard ( nou ja, pony).
Maar van november tot mei hebben ze de hele dag hooi, en krijgen ze krachtvoer. In de zomer worden ze regelmatig verweid (we hebben 2 weilanden, meestal allebei verdeeld in 2 stukken), en ze hebben echt zat gras!




Hmm typfoutje, maar kan het niet meer wijzigen.
Ik bedoelde te zeggen dat het veel minder is dan een halve hectare per pony.
Blont

Ipsilonka

Berichten: 5861
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 12:36

Bij ons staan er ongeveer 30 paarden/pony's en ik denk dat we ongeveer 60 hectare hebben. Er staan nu (alleen overdag) zo'n 8 a 9 pony's op een stuk van ongeveer van 125 mtr bij ong 400 mtr (dit is erg grof geschat). En ondanks dat het gras nog kort is kunnen ze het niet kaal eten. Ze staan dus wel lekker ruim. In de zomer worden de stukken verdeeld in stukjes van ongeveer 20 mtr bij 400 mtr. Daar staan ze dan met zijn 2-en tot vieren op. Vooral dat het land lang is vind ik wel lekker omdat ze dan af en toe een sprintje kunnen trekken! Hooi halen we ook van het eigen land en er gaat geen kunstmest overheen!

Ze staan bij dus wel ruim (wat ik totaal niet erg vind)

Anneke
Berichten: 6668
Geregistreerd: 13-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 13:31

Bij ons staan 2 paarden en 2 pony's op 2,5 hec. land.
In totaal hebben we 11 hec.

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-03 14:26

wow 60 hectare! dan ben je grootboer!(in Knipoog )

Arjette

Berichten: 1644
Geregistreerd: 21-02-03
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 17:16

Bij ons staan er nu 5 paarden, waarbij een veulen en een shet, op een hectare. Ze worden nu nog bijgevoerd, maar of dit van de zomer ook nodig is hangt af van hoe hard het gras groeit!

SharirBobby

Berichten: 2409
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-03 20:34

De wei waar sharir op staat is denk ik zo'n 1-1,5 hectare. (kan niet goed schatten hoor, zou ook meer kunnen zijn Haha! )
Ze staan er nu met z'n tweeën op, maar ze hebben er ooit een zomer met z'n 8-en gestaan.
Als er op een wei niet veel gras staat dan vind ik dat zelf niet veel uitmaken. Van dat lekkere malse lange groene gras gaan ze toch alleen maar aan de diarree (sharir wel in iedergeval)
En Sharir heb ik niet op de wei staan zodat ie daar al z'n voedingstoffen uit het gras kan halen, maar meer omdat het gewoon veel fijner is om te grazen en te kunnen lopen als hij wilt, de voedingstoffen die hij allemaal nodig hebt krijgt hij bij gevoerd in z'n biks en hooi.
Maarja als te veel paarden o peen klein stuk heb staan en ze mogen elkaar niet zo, dan is het niet fijn als ze niet de ruimte hebben om uit elkaar te lopen...

Huertecilla

Berichten: 26851
Geregistreerd: 19-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 00:42

Interessante vraag waarop geen eenduidig antwoord mogelijk is: hangt namelijk volledig af van hoe je de grond verder beheert. Laten grazen is een zeer belastende en uitputtende manier en verre van optimaal. Marthe Kiley Worthington heeft een diepgaand onderzoek naar een goed beheer van grond voor paarden gedaan en daarover een boek gepubliceerd. Interessante lectuur waar ik veel van geleerd heb.
Wij hebben 4 paarden en een veulen op 2 hectare vruchtbare grond metvoldoende water onder 500% (Nederlandse)zon. Zouden daar de helft van de jaarlijkse voedselbehoefte in kunnen voorzien, maar aangezien we ook stalstro nodig hebben en tijd ook hier een beperkende factor is....

parouscha

Berichten: 16951
Geregistreerd: 21-04-02
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 07:46

bij ons staan dit jaar 7 paarden op het land, 1hectare land.
Het word super goed bemest, en word gedeeltelijk afgezet, anders eten de paarden alles op Haha!