Wat te doen tegen bijten???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 15:52

Paarden onder elkaar geven elkaar ook flink een pak rammel als de andere zich misdraagt (en daar letten ze ook heus niet op waar ze de ander raken)

Wat Kawa al heeft gezegd, zo een flink harde oplawaai geven dat hij even het noorden kwijt is. Doe dat op het juiste moment zo hard je kunt (of zelfs harder) en dan zal ie zich de volgende keer heus wel bedenken.

Als je een paard straft op de juiste moment met een goeie reden zal hij het heus accepteren. Let maar eens goed op hoe paarden onder elkaar doen.



Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-03 10:33

Ben het niet helemaal met je eens callippo , paarden onder elkaar die geven elkander ook niet "per ongeluk" een klap als de ander lastig doet of stout is. De paarden hoger in rang die vertonen het meest "agressief" gedrag , als 1 van de veulens het in z'n hoofd haalt om onze Welsh ruin een klap te verkopen (die niet spelenderwijs bedoelt was) vliegt hij er meteen achteraan om ze op hun donder te geven. (en dat is heus niet 100% zachtzinnig)
Mijn Welsh is enorm verdraagzaam , maar hij weet wel donders goed hoe hij pony's moet opvoeden en dat kan niet altijd met lieve woordjes.

Volgens mij is het dus heel belangrijk om je als leider agressief op te stellen als de ander iets mis doet. Zo gaat het er in de natuurlijk leefomgeving ook aan toe. Voor een paard lager in rang is het dus ook belangrijk om wanneer hij iets mis doet , agressief benaderd te worden. Anders heeft hij geen flauw benul of hij al dan niet iets verkeerd heeft gedaan en zal hij zich ook niet aanpassen aan de "normen" van de groep. (maar zo moet je je paard ook vriendelijk benaderen als hij net iets heel goed heeft gedaan)

Duidelijk zijn in wat je wilt en wat je doet , als je eerlijk bent tegen je paard zal hij het heus accepteren. Ook die klap die hij heeft gehad.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 11:06

Tessebes schreef:
Ik ben dus gisteren ook weer gebeten. In m'n kin dit keer, ik wist niet eens dat dat kon.

Voordat ik kan uithalen, staat hij al een paar meter verderop. Hij weet dus donders goed dat hij fout zit, maar hij blijft het doen. Wat moet ik nou in zo'n geval doen, hem achterna gaan en alsnog een beuk verkopen? Dat schiet toch ook niet op? Dan wordt het net tikkertje. Ik geef meestal wel een brul, maar erg veel effect heeft dat niet.


Tuurlijk erachteraan gaan , mijn Welsh doet dat ook als hij een klap van een veulen krijgt die het daarna ineens op een lopen zet. (dan racete ie er als een halve bezetene achter om ze eens flink in de kont te bijten en een trap te geven) Reken maar dat die veulens heel rap door hebben dat het zo niet hoort. (en hij stopt niet met "jagen" totdat hij ze een klap (maar meestal beet) heeft verkocht)
Die beesten weten dondersgoed dat ze verkeerd bezig zijn als ze snel weglopen na hun daad. Als je er dus voor zorgt dat hij OOK dan gestraft wordt zullen ze snel genoeg door hebben dat dat spelletje niet werkt.

Ik heb ook een tijdje "gesukkeld" (zeg het eerlijk) met mijn merrie. Ik had altijd een zweepje bij , als ze dan beet of trapte en ze zetten het op een lopen kon ik ze altijd nog een mep geven van de zweep. Ze is het helemaal afgeleerd en denkt er nou geeneens meer aan om te bijten of te trappen. Dag en nacht verschil (dominant kreng ook *LOL* )

Schep nou niet het beeld van me alsof ik constant op mijn paarden sla , op deze moment HOEF ik ze zelfs geen klap meer te geven omdat een duidelijke en korte brul al genoeg is. Bij mij MOETEN ze ook op die eerste brul reageren , niet de 25e of de 67e, nee de EERSTE. Als je 50 keer moet vragen vooraleer ze het doen ben je verkeerd bezig. Je moet met zo min mogelijk hulpen zoveel mogelijk bereiken (anders wordt het ook veel te verwarrend voor een paard)
1 korte en bondige brul is genoeg voor mijn knollebollen , zelfs die brul heb ik zelden nodig. Als ik erover nadenk zijn ze al bij al toch best goed opgevoed *LOL* (en tuurlijk proberen ze wel eens iets , maar daar zijn ze ook paard voor. Als je een beetje een dominante hebt met leidersdrang heb je meer werk dan bij die "sloef" )

Wees dus duidelijk in wat je wil en zorg ervoor dat je ten allen tijde de baas bent met de touwtjes in handen. OOK als hij het op een lopen zet.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-03 11:25

Tessebes schreef:
Het paard en ik zitten nog een beetje in de uitprobeerfase. Ik probeer hem zo veel mogelijk aan te pakken, als hij iets doet wat absoluut niet mag, maar dat valt niet altijd mee.



Kwestie van doorzetten , bij mij is het ook niet ineens van dag op dag gelukt.
Zorg dat je stevig in je schoenen staat (ten allen tijde) en wees consequent. NOOIT ofte nimmer never ever een keer toegeven. NEE is NEE en blijft ook NEE!

makkelijk gezegd (ik weet het ...) maar ik heb ook dik in de oliebol gezeten met de mijne en dat is echt helemaal over. (die wéét nu waar ze staat en accepteerd dat ook)
Maar dat heeft me ook bloed zweet en tranen gekost. (en nou kan je ermee lezen en schrijven)
Maar dan moet je ze dus ook wel iedere keer straffen als ze iets fout doen en belonen als het goed gaat. Als de leider van een kudde zo laks zou zijn dat ie het af en toe is toelaat zou ie ook niet lang baas blijven.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: GoogleAdsense, Joanne_, Karma_k, Lightninggg en 41 bezoekers