Op welke leeftijd sluiten de groeischijven?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Op welke leeftijd sluiten de groeischijven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-04-03 17:39

Titel zegt het eigenlijk al ...

Op welke leeftijd (ongeveer) sluiten de groeischijven bij een merrie ; een hengst en een ruin?

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 17:41

Verward Groeischijven? Daar heb ik echt nog nooit van gehoord.
Ben benieuwd wat iemand anders hier over te vertellen heeft.

Jet

Berichten: 11978
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 18:58

Als je Engels leest, heb ik wel een mooie site voor je. Je moet even naar beneden scrollen naar het verhaal van de 2 1/2-jarige.
http://www.equinestudies.org/conformation.htm
Als je er niet uitkomt, wil ik het wel vertalen, maar dat wordt wel vanavond laat.

STELLAlover

Berichten: 796
Geregistreerd: 03-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-03 20:11

Is dat niet gewoon het moment dat het paard is uitgegroeid?

Voldens mij groei je namelijk totdat al je botten (en dus ook groeischijven) verkalkt zijn. Ik denk dat dit bij een paard ook zo is.

Ik dacht dat een paardrond de 6 a 7 jaar is uitgegroeid. Ik hoop dat ik het goed heb en dat je er wat mee kunt!

PS: Als je paard langere tijd niet goed te eten heeft gehad, groeit het minder snel. Ik zie bij Stella dat ze nu (met 7 jaar) die groeiachterstand aan het inhalen is.

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 10:28

Ik lees goed Engels hoor, t'is m'n tweede moedertaal ... ik ga 'm deze namiddag helemaal lezen!!! Het waarom ik dit vraag is omdat er nogal wat sprake is van hengsten die minder hard groeien dan ruinen, en ik had dus graag op één of andere manier wetenschappelijk verantwoord willen weten in hoeverre een ingreep op welke leeftijd het minst invloed heeft bij hengsten. En bij merries als het dragen van een veulen een invloed heeft op het langer of korter doorgroeien. En of bepaalde omstandigheden zoals slechte voeding of juist hele goede of het buiten of binnen houden van een paard/pony en sterke invloed heeft ... Volgens mij moeten die onderzoeken bestaan.

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 10:32

De groeischijven zijn de stukken aan de uiteinden van de botten. Deze schijven 'sluiten' op diverse leeftijden afhankelijk waar de botten zitten.
De beenschijven rond het 3e jaar, de rug rond het 4/5 e jaar. Een paard is totaal uitgegroeid als het 6/7 jaar oud is.
Met de belasting (lees beleren) moet je dus wachten tot de beenschijven volgroeid zijn anders heb je grote kans op beenproblemen op latere leeftijd. Hetzelfde geldt voor de rug natuurlijk.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 10:34

Jet, je was me voor, dat stukje had ik ook willen plaatsen. Maar ik wist niet dat het op een website stond. Die ga ik vanavond eens helemaal doorpluizen....

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-03 11:19

Dat zou verklaren waarom bepaalde paarden zo'n doorgezakte rug hebben. Deze zijn mogelijks dus laat met het sluiten van de groeischijven en worden dus teveel belast ... juist?

Percy

Berichten: 12069
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-03 13:02

sonjabelgium schreef:
Dat zou verklaren waarom bepaalde paarden zo'n doorgezakte rug hebben. Deze zijn mogelijks dus laat met het sluiten van de groeischijven en worden dus teveel belast ... juist?


Niet perse, sommige paarden zijn zwak in de rug en kunnen bij zware belasting op latere leeftijd ook doorzakken. Een paard met een sterke rug kan ook doorzakken als ze wat ouder zijn en hun rug verkeerd gebruiken of te zwaar belast worden. Je ziet het ook vaak bij oudere fokmerries die veel veulens hebben gehad.