Rustig staan in stilstaande trailer

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Rustig staan in stilstaande trailer

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 12:32

Afgelopen weekend zijn wij voor het eerst met paard en trailer op pad gegaan. Inladen: geen probleem. Stilstaan tijdens het vervoer: geen probleem Haha! .

Op plaats van bestemming aangekomen veranderde dit. Paard deed pogingen een kelder in de trailer te graven, hinniken, noem maar op. We hebben geprobeerd het te negeren en het deurtje dicht te houden. Dit ging goed totdat hij hoeven of paardengeluiden hoorde en dan begon het circus van voor af aan. Uiteindelijk paard van de trailer gehaald (zeiknat). Eenmaal van de trailer af kalmeerde hij na verloop van tijd wel weer, maar bleef onrustig. Pas met ruiter aan boord zag je hem relaxen (oh, bekende situatie: we gaan een stukje rijden). Na de rit zelfde verhaal: erg onrustig in de trailer zodra hij andere paarden geluiden hoorde.

Nu is dit paard meestal vervoerd met nog 1 ander paard ernaast en niet vaak in zn eentje. Verder stond de trailer zo geparkeerd dat hij met deurtje open alleen een andere auto zag (en geen paarden). Hij hoorde de paarden dus wel, maar zag ze niet.
Ik kreeg de indruk dat het een soort combinatie was van 'verlatingsangst' met 'onwennigheid nieuwe situatie'.
Graag wil ik hem toch leren enige tijd alleen te zijn in de trailer. Ik wil in de toekomst ook met trailer op wedstrijd en kan me zo voorstellen dat het fijn is om het paard nog even op de trailer te laten staan terwijl je zelf het wedstrijdterrein verkent. Of dat je naar de prijsuitreiking gaat terwijl paardlief op de trailer staat. Of dat je een rit afspreekt met iemand en je moet op plaats van bestemming nog even wachten tot alle deelnemers er zijn. Noem maar op, voorbeelden genoeg te verzinnen.

We gaan in elk geval een volgende keer de trailer zo parkeren dat hij iets meer kan zien als het deurtje open is. Ook willen we dit vaker gaan oefenen.
Mijn vragen: wie herkent dit probleem? Nog ideeen voor oplossingen?

straus
Berichten: 129
Geregistreerd: 13-02-03
Woonplaats: losser

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 13:11

Ik begrijp precies wat je bedoelt. Die van mij breekt ook de hele trailer af als hij alleen moet staan. Inderdaad inladen en tijdens het rijden is het geen probleem, maar op de plaats van bestemming, dan kunnen ze vijf kilometer verderop nog horen dat we er zijn.
Tegen mij hebben ze gezegd dat ik het gewoon moet negeren. Hij moet er vanzelf achterkomen dat het geen zin heeft om zo tekeer te gaan. Hoe moeilijk ik dat soms ook vind.

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 13:18

Jaike laat duidelijk merken dat ze ook aanwezig is op het wedstrijdterrein
gelukkig doet ze dat alleen door gehinnik en laat ze de trailer heel.
Ik zou hem ook negeren als ik jou was, misschien is het idd een kwestie van gewenning.
In het begin kwam Jaike ook zeiknat de trailer af maar dat is nu ook
niet meer

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 13:24

Het negeren heb ik ook geprobeerd. Alleen doordat ik ook een constant gebonk en geschraap hoorde begon ik te vrezen voor een blessure. Lijkt me nl niet fijn om een paard met een dik been van de trailer te halen.
Of loopt dat niet zo'n vaart? (hij heeft wel beenbescherming om)
(in elk geval fijn om te lezen dat ik niet de enige ben met dit probleem)

Barb

Berichten: 12082
Geregistreerd: 24-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 13:33

als ik jou was zou ik er eens over gaan denken om een rubber
mat in de trailer te leggen. Dan word het schrapen al een stuk
minder interessant. het is maar een idee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 13:57

Het zal een kwestie van wennen zijn denk ik. De enige tip die ik kan bedenken is om hem voor het rijden niet te lang te laten staan, dan liever na de rit of wedstrijd steeds iets langer op de trailer laten. Ze zijn dan meestal wat moe en maken meestal wat minder kabaal. Dat heb ik dus altijd gedaan, van te voren snel eraf en daarna kon ie wel staan. Verleden zomer moest hij voor het eerst voor het rijden in zijn eentje wat langer wachten op de trailer en dat ging eigenlijk hartstikke goed, ik heb hem niet gehoord.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 16:13

Fitz deed dit ook wel eens in het begin, maar ik negeerde het toch. Als je eraan toe gaat geven kun je geen prijsuitreiking meer afwachten. Knipoog
Fitz doet het vaak nog op de terugweg maar dat komt dan meestal omdat hij moet plassen.
Overigens zou ik nooit het deurtje openlaten als je er zelf niet bij bent. Stel dat hij met zijn halster ergens achter blijft hangen .... brrr... ik moet even niet denken aan de gevolgen.

Sommige mensen op wedstrijden zijn overigens weer het andere uiterste. Die zetten rustig hun paard aan de trailer vast buiten en lopen zo weg. Is ook niet bepaald mijn stijl.

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-03 16:16

We hebben een paard gehad wat we de eerste tijd uit moesten laden terwijl de motor van de auto nog aan stond.
Langzaam is hij er aan gewend en konden we hem steeds langer laten staan.
Alleen als we met 2 paarden weg gingen konden we hem niet zonder zijn maatje laten staan.
Het paard ging 1 รก 2 keer per week met de trailer weg maar het heeft maanden geduurd...

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-03 17:17

Gewoon blijven proberen dus Lachen

De tip van Lovely over het 'na afloop steeds iets langer laten staan' klinkt goed. Overigens was ik niet van plan om hem met deurtje open alleen achter te laten. Ik vond het juist zo'n veilig idee om paardlief in een dichte trailer te laten staan (kan er ook niets gebeuren Haha!, tenminste, dat hoop ik).

Ik ben wel blij dat ik er nu achter ben gekomen en niet op de eerste de beste wedstrijd als ik zelf ook wedstrijdstress heb en paardlief wellicht ook niet zo koel is als normaal gesproken. Nu heb ik al een idee wat ik kan verwachten Haha!.