Zouden jullie dit paard (andalusier) kopen????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Zouden jullie dit paard (andalusier) kopen????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 03:16

Zoals sommige wel al weten, ben ik al een tijdje op zoek naar een geschikte Spaanse schone. Ik was dus Moreno (zie profiel) tegen het lijf gelopen, die niet door de klinische keuring is geraakt en dan ook terug gegaan is, maar in die speurtocht ben ik ook een andere leuke (schimmel) hengst tegengekomen.

Nu staat dit paard al een hele tijd te koop. Even meer gegevens: het is een achtjarige, in Spanje goedekeurde dekhengst, schimmel, en groter dan 1m60 (ik schat zo'n 1m63). Hij heeft dus volle papieren en is goedgekeurd voor de dek (dat interesseert mij op zich niet, maar geeft wel een indicatie van de kwaliteit van het paard).

Hij staat al zeker een jaar te koop in de advertenties. Ik ben er langs geweest, het is echt een heel mooi en lief paard met geschikte gangen. De (heel vriendelijke) eigenaars verkopen hem omdat ze geen tijd meer voor hem hebben en nog drie andere paarden (dravers) hebben.

VOORDEEL: hij is dus geweldig, en wat komt er nog bij: hij kwam van 7000 EUR en omdat ze hem echt weg willen hebben kost hij nu nog slechts 4000 EUR (hij is dus ahw in de aanbieding Haha! Haha! ). Mensen die een beetje thuis zijn in de prijzen van andalusiërs, weten dat dit een spotprijs is.
Voor mij is steeds het probleem geweest dat ik geen geschikte Anda kon vinden in mijn prijsklasse, omdat ze altijd zo vreselijk duur zijn Boos! . Ook wou ik naar Spanje deze zomer (doe ik misschien nog wel) om er eentje te halen, maar dan moet ik echt nog doorsparen...

Wat houdt je nog tegen, hoor ik jullie denken... Haha! ?

wel, NADEEL: die mensen hebben hem als driejarige onbeleerde gekocht van een importeur, en rijden enkel recreatief. Zij hebben hem geleerd, hij is dus verkeers- en zadelmak, MAAR kent NIETS van dressuur... Loopt wel heel mooi aan de teugel enzo, maar kent geen oefeningetjes ofzo... Hoewel het Spaanse paard heel laat volwassen is (staat ongeveer een jaar of 2 achter tov het 'doorsnee' warmbloedpaard), vertellen sommige mensen me dat een achtjarig paard toch wel heel veel moeite gaat hebben met het aanleren van nieuwe dingen. Anderen spreken dit dan wer tegen.

Wat zouden jullie doen? Kopen of niet??

Omdat hij vroeger duurder was,dacht ik er niet eens aan om hem te kopen, maar nu hij zo goedkoop is geworden.... ben ik weer gaan nadenken over hem.

HELP!!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 08:46

Ligt er helemaal aan wat jij van je paard verwacht. Hoeveel waarde hecht jij eraan dat hij de trucjes niet kent?
Iig zou ik hem wel laten keuren voordat je hem mee naar huis neemt, mocht je besluiten hem te willen kopen. Dit om te voorkomen dat je aan hem gehecht raakt en hij alsnog weg zou moeten.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 08:58

ik ben maar een leek hoor op dit gebied, maar volgens mij moet dat niet zo'n probleem opleveren. Zit de basis er wel in, heb je erop gereden?
Trucjes zijn dan toch ook nog maar trucjes? Als de basis maar goed is lijkt me. Maar zoals ik al zie "don't shoot me if I'm wrong........"
Als je het zo'n geweldig paardje vindt en hij wordt nog goedgekeurd ook zou ik het denk ik wel een kans gunnen!!
succes met je keuze!

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 09:04

Ik zou het doen. Het maakt echt niks uit voor het rijden dat het paard al volwassen is.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 10:01

Stomme vraag misschien, maar waarom staat ie dan al een jaar te koop als ie zulke goede papieren heeft???

binky

Berichten: 2057
Geregistreerd: 26-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 10:12

als jij verliefd bent op deze hengst,hij niet duur is en goedgekeurd word,waarom zou je hem dan laten schieten?En dat niets kunnen is dan toch juist een uitdaging om hem het te leren!

Dimple

Berichten: 7439
Geregistreerd: 23-10-01
Woonplaats: @home in de polder

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 10:27

Lekker laten keuren, als het kan proefrijden en als alles goed bevalt....................lekker kopen

Waarom zou je verder zoeken als dit voor jouw gevoel HET paard is.
Ik denk dat het verder geen problemen oplevert om hem alle truukjes en pasjes kan aanleren. Wellicht is het alleen maar voordeel, omdat hij lekker lang heeft kunnen genieten en relax aan heeft kunnen doen.

Wij zijn met Nic (wel een KWPN-er) 5 maanden geleden opnieuw begonnen toen we hem kochten. Hij kon wel wat, maar echt niet veel. Hij is dit jaar 8 jaar geworden en we zijn klaar om een B proef te rijden. Hij heeft er mega veel plezier in, leert snel en is heel enthousiast.
Dus qua leeftijd zou ik de Anda absoluut niet laten lopen!!

Succes!

Mrijn

Berichten: 3479
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Roosendaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:16

Ik zou eerlijk me gezegd geen zorgen maken over de trucjes die hij al dan niet niet kent, maar meer om de reden waarom hij al zo lang te koop staat en bijna gehalveerd is in prijs....

Ik zou hem in elk geval binnensta buiten laten keren op de keuring en hem eventueel een maand op proef vragen. Als hij een beetje basis heeft, rij je de trucjes er zelf wel op!

mandymonica

Berichten: 802
Geregistreerd: 31-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:23

Een paard kan nog heel lang nieuwe dingen leren hoor! Ik heb mijn ponydame pas gekocht toen ze ruim 6 jaar oud was, ze was toen nog volledig groen! Na 2 jaar rustig een beetje knoeien (zadelmak maken, luisteren naar eenvoudige hulpen, buitenritjes en zelfs klaarmaken voor de endurance) ben ik pas nu bezig met wat meer serieuze dressuur en ze doet het perfect! De meeste paarden leren best graag en de echt zware oefeningen leren ze, ook als ze vanaf het begin helemaal "serieus" getraind zijn, als het goed is pas als ze zo'n 7 of 8 jaar oud zijn, anders kan je je paard vervroegd afschrijven.... Succes met je keuze; probeer er wel achter te komen waarom dat paard al zo lang te koop staat en zoveel goedkoper geworden is, want op zich is dat vreemd!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:29

Als het klikt en hij is werkwillig, dan zou ik er gewoon voor gaan!
Ik zie nergens staan hoe oud hij is (misschien heb ik er overheen gelezen?). En het is idd een interessante vraag waarom hij al zo lang te koop staat.

Mikkie

Berichten: 3964
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:30

Buitenzorg schreef:
Stomme vraag misschien, maar waarom staat ie dan al een jaar te koop als ie zulke goede papieren heeft???


Dat wilde ik dus ook vragen. Ik wil niet je "pret" bederven, maar als ik jou was zou ik me dat wel even afvragen.
Laat hem keuren en als alles goed is, dan kun je de knoop doorhakken.
Ik heb het verhaal van Moreno ook gevolgd en zou het heel sneu voor je vinden als het nu weer mis zou gaan.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 11:35

Dank jullie allemaal zeer wel voor de reacties!

Het is op zich inderdaad 'verdacht' te noemen dat hij al zolang te koop staat. Maar redenen dat mensen hem niet kopen zouden ook kunnen zijn dat hij absoluut GEEN hengstenuitstraling heeft. En voor de fok dus niet echt interessant te noemen is. De keer dat ik hem zag was hij namelijk helemaal uit conditie, stond in een modderwei met een oude container als schuilstal en ze hadden er al een tijdje niet meer mee gereden. Ook de reden waarom ze hem verkopen, want Andalusiers kan je niet zomaar twee weken laten staan, ze eisen veel aandacht op. Die bespiering enzo komt wel helemaal terug als je elke dag met hem rijdt en zijn conditie opbouwt. Ik heb foto's van hem gezien in de zomer als hij wel conditie had en die waren echt Kwijl En voor de recreatieruiter, als recreatiepaard dus, is hij gewoon te duur.

Uiteraard laat ik hem vanaf de eerste dag volledig keuren (in de advertentie staat ook dat het mag), ik heb net een slechte ervaring op dat gebied achter de rug, dus dat doe ik ZEKER.

Wat betreft de vraag wat ik van het paard verwacht: Wel, ik heb mijn haflinger verkocht omdat ik meer dressuur wou gaan rijden en hij hier niet geschikt voor was, dus ik wil wel echt dressuur rijden met hem.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 11:36

Tessebes, het staat er hoor, hij is 8.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 11:41

Idra schreef:
Tessebes, het staat er hoor, hij is 8.


Sorry, ik zie het nu wel staan. Haha!

Nog een dingetje:
Als je echt dressuur wil gaan rijden, dan zijn Andalusiërs daar niet uitermate geschikt voor. Piaffe e.d. gaat allemaal prima, maar de gangen zoals middendraf zitten er niet echt in.

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 11:50

Ja, dat is een vooroordeel hoor, je moet gewoon de JUISTE andalusiër eruit pikken, en geen 'oud' type met korte verheven drafpasjes... Ik weet dat dit vooroordeel bestaat over Andalusiërs, maar graag zou ik dat willen doorbreken en wel 'scoren' met mijn Anda. Op Grand Prix niveau rijden er toch ook anda's mee? Ze kunnen het wel hoor, je moet gewoon het juiste paard vinden.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 12:10

Hmmmm, je verkoopt een haflinger omdat je wilt dressuren. Ik ken haflingers die makkelijk in de Z lopen! Dus dan zie ik niet het argument om een Andelusier te kopen om dat wel te kunnen dressuren.

Wel vreemd dat deze zo lang te koop staat. Ik dacht dat voor dit type paard wel een actieve markt is, dus vraag me af waarom hij nog niet is verkocht, of te wel, ik wordt argwanend. Plus het is ook vreemd dat de prijs zo enorm is gezakt.
Zo wie zo zou ik hem geheel laten keuren, dus bij een paardenkliniek met foto's. Het nadeel is van een keuring dat het niet verteld of het paard geschikt is voor jou doel, dressuren. Als het paard geschikt was hiervoor zou die in mijn ogen al verkocht zijn. Tuurlijk verteld de verkoper dat hij geen tijd heeft voor het paard, zal niet vertellen dat het rijden misschien een drama is. Zou toch eens met meerdere gaan kijken (goede instructeur of kenner) om te kijken of er rijtechnisch niet iets aan de hand is. Loopt die misschien erg scheef, scheve hoeven, rare knieenen? Noem zo maar op.
Ik heb een Lusitano gezien met inderdaad redelijk moderne gangen. Maar die kostte ook een flinke duit meer dat waar jij het over hebt (en dan praat ik over factoren meer). Gebruik je verstand en ook de kennis van andere kijkers. Is die gewoon goed, goede gangen voor de dressuur, rechte benen, komt geheel door de keuring en je kan na een maand nog steeds samen door de bak lopen, kopen dan. MAar jij moet het beslissen, en ik heb altijd geleerd, bij twijfel NIET doen. Zijn nog zat andere paarden dan maar weer verder kijken. Laat de tijd die jij bezig bent een paard te zoeken niet bepalen wie je koopt, neem de tijd en neem geen genoegen met minder omdat je nu zo graag een paard wilt hebben.

Succes

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 12:18

Je hebt Haflingers en je hebt Haflingers. Adri had het gewoon niet in zich. Een L proefje zou hij nog wel kunnen lopen, maar hij was meer van het OUDE type, dus niet erg geschikt als dressuurpony. Maar DAAR GAAT HET TOPIC HELEMAAL NIET OVER!! Dit is zo vermoeiend...

Die mensen zijn helemaal niet geïnteresseerd in het dressuurrijden met hun paard. Het was een gezin met vier kleine kinderen... tijdsgebrek lijkt mij wel aannemelijk.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 12:24

Dus, hoe weet jij nou dat deze andalusier wel geschikt is voor de dressuur?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 12:34

Ja, dat ga ik natuurlijk eerst nog wel eens uitzoeken, met vakmensen enzo. Het is niet dat ik bel en zeg "ik kom hem halen!".

Maar mijn centrale vraag is OF een 8jarig paard nog voldoende in staat is om veel bij te leren op een normaal tempo?

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 13:07

Tessebes"]
[quote="Idra schreef:
Tessebes, het staat er hoor, hij is 8.


Sorry, ik zie het nu wel staan. Haha!

Nog een dingetje:
Als je echt dressuur wil gaan rijden, dan zijn Andalusiërs daar niet uitermate geschikt voor. Piaffe e.d. gaat allemaal prima, maar de gangen zoals middendraf zitten er niet echt in.
[/quote]

Kom maar een keer de uitgestrekte draf op mijn anda oefenen!!!!!!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 13:37

Ja natuurlijk heb je uitzonderingen! Maar het zal goed zoeken worden om die eruit te pikken.

Verder vind ik het geen vooroordeel, maar een feit dat het merendeel van de Andalusiërs en overige rassen die uit die hoek komen, het ras niet uitermate voor de dressuur geschikt is. Ik moet er wel bij zeggen dat er steeds meer dressuurgericht gefokt wordt, zodat ze wat beter mee kunnen komen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 14:29

Je hebt hem nog niet eens gezien, begrijp ik dat goed?? Waar speculeren we dan over?
Ik heb niets tegen andere rassen dan de KWPN. Maar als je al moeite hebt om met een haflinger te dressuren en dressuur is belangrijk voor je moet je eerst beoordelen of die het wel kan. Dan pas kan je over andere dingen nadenken.
Ik zou geen reden kunnen verzinnen dan paarden 8 jaar of ouder niets meer kunnen leren. De grand prix paarden leren toch ook niet voor hun achtste jaar (uitzonderingen daargelaten) alle grand prix oefeningen??? Dus gebaseerd op jou verhaal zou dat dus niet meer kunnen, want ze zijn te oud? Nieuw voor mij, moet dan maar opschieten, want Pablo is 6 dus nog twee jaar de tijd.....

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 14:47

Idra schreef:
De keer dat ik hem zag was hij namelijk helemaal uit conditie, stond in een modderwei met een oude container als schuilstal en ze hadden er al een tijdje niet meer mee gereden.


Eleonoor, ik heb hem wel al gezien.... Lezen kan je deugd doen.

Kijk eens naar deze foto: ziet mijn (ex) haflinger eruit als een dressuurhaf? Ik dacht het niet... Hij heeft gewoon de bouw er niet voor. Ik heb hem wel basisdingen aangeleerd, maar hij vond het echt allemaal erg moeilijk. Deze beslissing om hem te verkopen is echt niet over 1 dag gegaan hoor, een paard dat je al zeven jaar hebt doe je niet zo maar weg.
Afbeelding


En ik BEWEER niet dat een paard van 8 niets meer kan leren, maar ik VRAAG het... En tuurlijk WEET ik dat ze nog wel kunnen leren, maar het is gewoon de vraag of het niet moeilijker gaat zijn.
Ik heb overigens ook geen ambities om volgend jaar Grand Prix te gaan rijden, het gaat hier om de dressuurBASIS!

Tsss... ik snap zelfs niet waarom ik hier nog op reageer.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-03 14:54

Dan is mijn antwoord op jou vraag. Ik heb nooit begrepen dat een paard ouder dan 8 jaar het moeilijker vindt om iets te leren. En dat opzicht mag jij dat paard gerust kopen. Net als de gezegde "niemand is te oud om te leren" geld volgens mij ook voor paarden.

Duidelijk dat mijn verhaal over grand prix jij niet snapte. Ging om het leervermogen van een ouder paard, niet zo zeer om de type oefeningen.

Heb je er al eens opgezeten?

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (België)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-03 14:59

Ja, en dat ging best goed, maar ik kon hem niet méér uitproberen dan gewoon op een rechte lijn en in een modderige wei, omdat het weer (het was toen december) er niet naar was. Vandaar dat ik ook geen perfect beeld heb of hij nu wel of niet over de juiste gangen beschikt. Dat moet ik dus nog eens gaan bekijken, en dat zal ik dus waarschijnlijk ook doen.