een pak slaag of een doos suiker

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

een pak slaag of een doos suiker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 18:31

een pak slaag of een doos suiker als oplossing?

naar aanleiding van deze vraag:
[MD] Ben op zoek naar een soort paardenfluisteraar.....

Party!! vroeg ik me af, wat doen jullie? Party!!

als je niet weet waarom je paard zich niet gedraagt (vb bijten, geen zadel opwillen, geen bit willen aanpakken,...)

je zit met een hoop vragen:
heeft ie misschien pijn?
is het omdat ie geen zin heeft? ( geen zin in de les die hij geestelijk of fysiek niet aankan, omdat het steeds hetzelfde saaie rondje is,....)

maar wat doe JIJ op het moment zélf ?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:48

Dat hangt echt helemaal van de situatie af.
Als een paard MIJ pijn doet, dan word ik heel erg link. Ook al heeft 'ie ergens last van, trappen of bijten naar mij heeft 'ie maar te laten, in de lucht vooruit, maar ABSOLUUT NIET gericht naar mij.
Verder kun je ook nog een beetje mopperen, maar niet echt boos worden.
Het gedrag straal negeren, er totaal niet op in gaan.
Geruststellen
etc.

Denk niet dat daar een standaardreactie voor is die in iedere situatie toe te passen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:56

Helemaal met Margreet eens.

Maar ik zeg wel altijd
geduld is een schone zaak.

Geef je paard ook de tijd om dingen te snappen, spieren er voor op te bouwen, ipv meteen een slof te pakken als je paard een keer verzet heeft.
Denk dan idd 100 keer na waarom hij dat heeft.
Meestal heeft dat toch wel een oorzaak.

En doet hij dingen braaf, ben dan ook niet zuinig met belonen (dit hoeft niet in vorm van eten te zijn)

Solvej

Berichten: 7802
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: Landgraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:07

Ik denk dat je dit per situatie apart moet bekijken. Ik zou eerst eens het probleem proberen te achterhalen, doe ik iets fout? ben ik niet consequent genoeg? ligt het zadel niet goed? is er iets mis met zijn tanden? is er iets met de hoeven? kan hij alles verwerken? etc. etc. dan zou ik mijn paard daarna eens heel grondig laten onderzoeken op medisch gebied. Daarna zou ik waarschijnlijk verder kijken. Als niets hielp, kijken of accepuntuur werkt en verder..tja dat zou ik me dan wel laten invallen. maart met geweld zou ik het niet aanpakken. consequentie, rust, geduld en regelmatige training.
ik zou ook eens rondvragen aan mensen die daar misschien ervaring in hadden.

XJuul

Berichten: 9577
Geregistreerd: 07-03-01
Woonplaats: Den-Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 20:09

Ik ben niet voor het pak op zijn flikker, behalve dan bij de uitzonderingen dat je paard je bijt of trapt iod.

Bij Flair los ik alles op met mijn stem, ze is heel gevoelig voor de stem, als ik mijn stem verhef weet ze gelijk dat ze het fout doet. Onder het rijden beloon ik ook met mijn stem, als ik ernaast sta met mijn stem en met een aai.

Snoepjes e.d begin ik niet aan, daar wordt ze zowiezo al strontvervelend van.

caro_vt

Berichten: 3605
Geregistreerd: 02-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 21:04

best moeilijk om hier een antwoord op te vinden

het verschilt inderdaad van situatie tot situatie en van paard tot paard.

maar als je sommige ruiters bezig ziet in de omgang met hun dieren....


de 'barbaarse' tijd van geef hem maar een mep op z'n neus is (gelukkig) grotendeels voorbij gestreefd

evenals: belonen enkel met snoep is vind ik niet goed.

belonen kan ook met stem, met een klopje, met even losse teugel te geven onder het rijden,....

en tussen straffen zit ook een groot verschil.

een tik met de zweep, ok maar een paard eens serieus 'afrossen' na de training omdat ie zo lastig was is verkeerd denk ik.

Lon
Berichten: 886
Geregistreerd: 29-01-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:16

Mij gericht pijn doen betekent dat ie wel enige ellende kan verwachten. Meestal staan ze ook al een beetje weg te trekken als ze pijn hebben voordat ze wat doen.
Maar t ligt er ook aan of ik snel genoeg ben, een tijdje terug sloeg een paard naar me op een moment dat ik het totaal niet verwachtte, t was ver naast en ik was te verbijsterd om gelijk te reageren. Dan heeft het ook geen zin om m een paar tellen later een oplawaai te geven, dan snappen ze t toch niet. Ben daarna wel stukkie beter op gaan letten met dat paardje.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:17

okee bijten, trappen en door me heen lopen (lomp gedrag) word door mij met harde hand afgestraft (het peerd kan echt een schop voor zn .... krijgen).. Tijdens het rijden, longeren of ander werk wat gedaan word kan ik boos worden (en dan krijgen ze op hun flikker) als ik het idee heb dat ik de enige ben die aan het werk is of dat ze vanalles verzinnen en zien om onder het werk uit te komen. Als we nieuwe dingen proberen dan kan ik alleen maar vinden dat ze braaf zijn bij elke poging die ze wagen voor me, ook al strand die in het begin. Ik kan ernorm trots zijn op een paard dat met me meeloopt die enge spuitplaats op en dat steek ik niet onder stoelen of banken. Ik kan echt vreselijk trots zijn op paarden voor hele simpele dingen. Ik kan ook enorm boos worden als ik het idee heb dat ze me in de zeik nemen. Dozen suikerklonten kunnen er met inrijden doorheen gaan. Bezemstelen kunnen breken paarden die het gewend zijn de spuitplaats niet opwillen. Zoiets

Zowizo praat ik me helemaal schor tegen die paarden. Ze kunnen heel goed aan mij merken hoe de vork in de steel zit. ik doe in eerste instantie alles met de stem. Behalve als direct ingrijpen nodig is

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:21

Daarom is het zo belangrijk dat je je ook in het paard kan verplaatsen. Wat ik al eerder meldde in andere topics: hoe zou jij als paard je ruiter moeten laten weten dat je niet lekker bent, pijn hebt, iets niet goed kan omdat je zo gebouwd bent? Precies, je komt in verzet. En 3 x raden hoe de doorsnee ruiter hierop reageert...

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:23

Leuk voorbeeld is dat ik nu bezig ben met een vierjarige inrijden (iemand anders heeft het een jaar lang geprobeerd en is niet goed gegaan) ik doe het nu twee maanden samen met Marlies en toen we begonnen kon ze net een elastische singel om. Door heel veel het paard te belonen voor elk kleine stap vooruit zijn we nu zover dat ze los in de bak loopt. Ik sta nog wel in het midden want als ze wil gaan bokken zeg ik HE SIES, Dat doen we niet! en dan zie je haar kijken "okeey" en dan kapt ze.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:25

Zowizo moet je kijken wat er met een paard is als hij onder het zadel in verzet gaat.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:56

Ik ben absoluut tegen het geven van snoepjes, omdatje paard daar erg vervelend gadrag van gaat vertonen. Maar belonen dmv een klopje of een aai is daarintegen heel erg belangrijk.
Als een paard stout gdrag vertoond, wat verder geen duidelijke rede heeft mag hij gewoon op zijn donder krijgen, de mens is tenslotte toch de baas en in de natuur werkt het ook zo...