Nu nog een deken op???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Nu nog een deken op???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-03 15:59

In deze tijd van het jaar begin ik altijd enorm te twijfelen. Wel dek op of geen dek op.
Ik vind het s'nachts nog best koud/ fris om mijn paard zonder dek te laten staan en s'ochtends heb ik geen tijd om het dek er af te halen.

Wat hebben jullie op dit moment nog op je paard liggen. Mijn paard staat met een zomerdek, maar is niet geschoren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:12

Ik heb de najaars/voorjaarsdeken op met 200 grams vulling. Het is 's nachts best nog wel koud. Als het 's nachts iets warmer wordt krijgt ie z'n zomerdeken op totdat dat ook niet meer nodig is. Maar ik denk dat we dan wel weer een twee maanden verder zijn.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:15

Om heel eerlijk te zijn heeft Nappie nu nog gewoon zijn winterdeken op..... Hij zweet er niet onder en hij begint nu pas echt goed te verharen ondanks dat ie al een heel dun velletje had Deze deken hou ik tot het einde van deze maand nog op en daarna krijgt hij misschien een andere op, maar dat weet ik nog niet zeker aangezien hij nu helemaal schuurplekloos is..........

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:21

Ik heb sinds dit weekend de regendekenzonder voering weer op gedaan. Voorheen had ik een regendeken met 200-grams voering op. Ze staat overdag regelmatig buiten en's nachts op stal. Omdatdeze in de schaduw ligt is het er overdag soms erg koel, en heeft ze binnen dr deken ook op. Op dit moment is het binnen fris, en buiten lekker. Dan staat ze buiten dus zonder en binnen met.

Sjimmy

Berichten: 17797
Geregistreerd: 09-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:33

Hier hetzelfde dilemma.
Omar had nog steeds zijn (250 grams) winterdeken op.
Maar eergisteren haalde ik het deken eraf en was hij echt zeiknat.
Dat kon dus niet langer.
Dekens wisselen is geen optie (doet de eigenaar niet aan).
's nachts is het nog te koud voor zonder deken en de wind kan ook nog gemeen koud zijn.
Hij heeft nu een zomer dekentje op. (krijgt hij iig die kouwe wind niet op zijn bast). Ik hoop 'm nu binnen no-time zonder deken te hebben.

Marjolein

Berichten: 11636
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:40

ik heb nu een ongevoerde Harry's horse opliggen. gisteren stond ze daar wel onder te zweten maar ik vind het 's nachts gewoon nog te koud om haar helemaal kaal neer te zetten. ik heb ook niet de mogelijkheid om hem elke dag te wisselen dusja dan maar zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 16:42

Die van ons staan nu onder zomerdek (katoen) en dat gaat af als de dagtemperatuur boven de 16 graden komt EN de nachttemperatuur boven de 9 graden. Dat zijn de grenzen die ik in de loop der tijd vastgelegd heb voor mezelf.

Nikita

Berichten: 950
Geregistreerd: 07-09-01
Woonplaats: Velp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:44

Heb nu de 250-grams tussendeken op liggen.
Beetje jammer dat het 's nachts nog wel aan het vriezen is, maarja de winterdeken heb ik ook pas na de eerste nachtvorsten (en vorstinnen Haha!) opgelegd, dus verwacht andersom ook geen problemen.

Nog even en ze staan weer lekker bloot!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:46

loulou had ook nog gewoon z'n winterdeken op, maar ze zweten wel heel erg dus nou doe ik als ik tijd heb smorgens der deken eraf. en als ik geen tijd heb heeft ze pech want ik heb nog geen zomerdeken.

chex

Berichten: 409
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: gouda

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 17:47

De paarden staan onder een lente/herfst deken. Dus niet dik en niet dun. Overdag haal ik ze eraf. Gelukkig lukt me dat qua tijd.

Stephany

Berichten: 9061
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:15

Sinds gisterenavond geen winterdeken meer op, nu een katoenen deken voor in de nacht, zodra het meer dan 7 graden wordt (s'nachts) gaat de deken er helemaal af!

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:19

Beter overdag iets te warm dan 's nachts iets te koud, is mijn idee.

Wij hebben op stal met enkele pensionklanten een 'buitenzetsysteem' en sinds de paarden overdag zonder deken naar buiten kunnen, haalt degene die ze buiten zet de dekens eraf. De eigenaar doet de deken er dan 's avonds zelf weer op. 's Nachts is het wat ons betreft nog net iets te koud voor een bloot paard, Ret heeft niet zo'n dikke vacht.

Wij houden een minimum buitentemperatuur van 8-10 graden aan voordat de deken er ook 's nachts af gaat. Bij ons op stal is het vrij koud omdat het een hoge hal is, dus alle warmte stijgt een behoorlijk eind op.

mammasan

Berichten: 365
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Muiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:22

Naziri heeft s'nachts zijn deken op, overdag af. Bij ons hebben we een deal gesloten. De eigenaresse van stal haalt s'morgens bij het voeren de dekens af, ik doe ze s'avonds weer op. Onze paarden hebben een buitenstal en het is nog behoorlijk koud s'nachts dus dan mag er best een dikke deken op.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 18:53

Camilla (geschoren!) staat nu onder 200 gram. Ik heb tot gister mijn 350 gram erop gehad, maar daar stond ze gister ook wat onder te zweten. Dus heb ik mijn 200 grams deken erop gelegd, die ik normaal gebruik als onderdeken.

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:02

's Avonds heeft Nuala haar winterdeken op (en dat is een ongevoerde Harry's Horse) en overdag heeft ze nu helemaal niks op. Ze staat trouwens nu op stal zonder deken, gisteravond ook al en het beviel me wel eerlijk gezegd, dus misschien blijft ie nu wel af.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:11

Ik had de 300-grams winterdeken nog op in de nachten. En overdag de Canvas. Helaas moet ik dan naar school, anders zou ik rond 10 uur die deken eraf halen. Nu Taran weer aardig opknapt van zijn bloedarmoede (wilde hem toen wel goed warmhouden) ga ik hem alleen onder de Canvas houden.
Mijn pony is wel geschoren.

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 21:12

Valentijn zijn deken hebben we nu dag en nacht af, eerst alleen overdag, maar nu ook overdag, want hij gaat eronder staan zweten.
Azra heeft geen deken op gehad

marloezzke
Berichten: 5560
Geregistreerd: 08-07-02
Woonplaats: mierlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:06

die van mij heeft ook nog gewoon zijn tussen deken op wat ik tevens ook voor onder deken gebruik. ga binnen kort wel even een nieuwe zomerdeken aanschaffen.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 22:11

Mijn paarden zijn allemaal geschoren en hebben s'nachts dus nog een zomer- en een winterdeken op. Als het overdag warm word zoals vandaag gaat de winterdeken af tot de avond.
Bij paarden die gaan zweten onder het dek, doen we er natuurlijk een minder op...

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 23:15

Bij ons op stal is er niemand die 's ochtends de deken er af haald en ze er 's avonds weer opdoet.
Laiser heeft een regendeken op zonder voering. Ik heb er sinds een week de onderdeken onderuit en daarvoor had ik al weer een paar weken mijn winterdeken er niet meer op.

Net als wat hierboven al wordt gezegd, 's nachts is een deken nog aangenaam voor de paarden, dus zolang de nachttemeratuur laag blijft, houd Laiser lekker zijn deken op.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 23:21

De paarden bij ons op stal staan al een aantal weken zonder deken op. hadden eerst dag en nacht een winterdeken op, hierna alleen 's nachts en nu helemaal geen deken op. ze hebben het ook niet koud.

Schoentje

Berichten: 3857
Geregistreerd: 15-01-03
Woonplaats: Geldrop

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 23:26

odis schreef:
De paarden bij ons op stal staan al een aantal weken zonder deken op. hadden eerst dag en nacht een winterdeken op, hierna alleen 's nachts en nu helemaal geen deken op. ze hebben het ook niet koud.


Kom jij s'nachts op stal dan? het vriest s'nacht nog soms...

eefken

Berichten: 459
Geregistreerd: 22-11-02
Woonplaats: Herselt (België)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 23:40

Silke (geschoren) staat overdag soms zonder deken (zeker nu het bijna 20° is!) Normaal staat ze overdag met een 200gr deken op en 's nachts met een winterdeken.

mdmoiselle

Berichten: 847
Geregistreerd: 04-12-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 23:43

Die van mij heeft nu haar zomerdek op, ze heeft een erg warme stal, dus krijgt het erg warm met een winterdek op, vooral 's middags. Ik durf het nog niet aan om haar dek helemaal af te doen, ben nogal bang voor verkoudheidjes, verminderde weerstand in het voorjaar enz.

fabienne

Berichten: 4818
Geregistreerd: 14-07-01
Woonplaats: Wijchen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-03 23:47

Als je om je heen kijkt zie je dat de paarden met wintervacht nu volop gaan verharen. Maar die zijn hun jas ook niet van de ene dag op de andere kwijt! Ze hebben het 's nachts echt nog wel nodig. Paarden met een dikke wintervacht staan overdag in de zon ook wel wat te zweten. Dat lijkt me minder erg dan ze nu al een dunnere deken geven en ze 's nachts dus in de kou te laten staan!