Bijrijdster verplichten les te nemen???

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Bijrijdster verplichten les te nemen???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 15:58

Kun je een bijrijdster verplichten les te nemen?
Ik heb een super leuke meid die ik in principe had voor 1 dag voor een lekker buitenritje met Mirage te maken. We hadden het erover om haar meer dagen te geven, maar omdat het rijden niet zo super gaat, wil ik haar alleen als "echte" bijrijdster als ze ook 1 keer in de week priveles neemt. Kun je dat je bijrijdster verplichten??? Lijkt mij wel, want het gaat om MIJN paard, maar zijn er meer die dat doen???

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:00

Als ZIJ graag meer wilt rijden kun je eisen stellen en vragen om les te nemen. Ik geef je groot gelijk dat ze niet aanknoeit met JOUW paard.
Mijn bijrijdster nam ook les op mijn paard.

Trixy

Berichten: 336
Geregistreerd: 09-03-03
Woonplaats: Leeuwarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:03

MirageGidran schreef:
Kun je een bijrijdster verplichten les te nemen?
Ik heb een super leuke meid die ik in principe had voor 1 dag voor een lekker buitenritje met Mirage te maken. We hadden het erover om haar meer dagen te geven, maar omdat het rijden niet zo super gaat, wil ik haar alleen als "echte" bijrijdster als ze ook 1 keer in de week priveles neemt. Kun je dat je bijrijdster verplichten??? Lijkt mij wel, want het gaat om MIJN paard, maar zijn er meer die dat doen???

Echt verplichten weet ik niet, dat klinkt dan weer zo eng. Maar aan de andere kant is het wel jou paard, en ik neem aan dat ze er gratis op rijden mag? Als jij vind dat het op deze manier niet goed gaat (dus dat het voor jou nadelig is, omdat je paard eigenlijk achteruitgaat door haar rijden) dan kun je natuurlijk wel als voorwaarde stellen dat ze les neemt en er anders mee ophoudt. Jij bepaalt altijd wat wel en niet mag. Dus als je het redelijk brengt lijkt het mij geen probleem. Aan de andere kant is priveles wel weer erg duur. Kun je haar zelf geen aanwijzingen geven waar ze mee verder kan?

Apple

Berichten: 76189
Geregistreerd: 27-01-02
Woonplaats: Bij het strand

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:23

Ik denk dat je zeker je bijrijder kunt vragen om priveles te nemen. Wellicht bij jouw instructeur?
Mocht het voor haar financieel een probleem zijn dan kun jij de lessen betalen (of ieder bijvoorbeeld de helft).

ajbdhrtls138
Berichten: 1040
Geregistreerd: 26-08-01
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:33

ligt er een beetje aan of je het van tevoren zegt of dat je er ineens mee komt als ze al een tijdje op je paard rijdt. In deze situatie kun je zeggen dat ze vaker mag rijden als ze les neemt. Daarbij is het echt geen onredelijke eis want het is jouw paard.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 16:40

weggehaald, toen ik het teruglas was het hetzelfde als bij m'n eerste berichtje Haha!
heb altijd veel woorden nodig om iets uit te leggen....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:42

Tuurlijk, zou ik zeker doen. En wel bij je eigen instructeur, is wel zo duidelijk!

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 16:45

Sonja schreef:
Tuurlijk, zou ik zeker doen. En wel bij je eigen instructeur, is wel zo duidelijk!


dat is DE voorwaarde inderdaad!!!!!!!!!! de eigen instructrice dan, anders snapt m'n paardje het helemaal niet meer.....

AnneOmie

Berichten: 6893
Geregistreerd: 15-08-02
Woonplaats: Krommenie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:54

Ik heb hetzelfde probleem gehad met mijn paard. Mijn bijrijdster weigerde lessen te nemen en had constant een ander excuus. Ze wilde alleen maar recreatief buitenrijden en het rijden ging niet goed. Uiteindelijk is ze ermee gestopt omdat ze niet meer in de bak wilde rijden.. ze verveelde zich in de bak. Ik verveel me niet in de bak omdat ik train en les heb enzo.

Ik denk niet dat je je bijrijdster kunt verplichten les te nemen Ik denk dat je moet zeggen... geen les = niet buitenrijden! Take it or leave it! Het kan dus zijn dat ze zoals mijn bijrijdster opstapt. Ik ben dus nu op zoek naar een nieuwe bijrijdster die wel op 1 lijn zit met mij en het leuk vindt te lessen en buitenrijden is nu helemaal taboe.

Mijn bijrijdster heeft in die 2 dagen in de week dat ze op mijn paard reed hem behoorlijk verknalt in galop. Omar wilde niet meer dressuurmatig een galopje rijden en wilde alleen nog maar racen want dat deed ze met hem in de bak.. hij wilde zijn ei kwijt zei ze Verward Dus wees gewaarschuwd... het is jouw paard dus je kunt haar verplichten les te nemen maar zij heeft natuurlijk het recht om te weigeren en dan is het aan jou hoe je daar mee omgaat... je kunt natuurlijk stellen dat ze dan niet buiten mag rijden of dat ze dan maar stopt met het verzorgen van jouw paard.

Succes ermee!
Laatst bijgewerkt door AnneOmie op 24-03-03 16:57, in het totaal 1 keer bewerkt

Ugene2001

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:55

Ik vind dat het wel kan, het is jou paardje en als je bijrijder meer wilt rijden en jij wilt dat ze dan les neemt zijn jullie allebei blij tog?? dat lijkt mij hoor Lips are sealed

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:10

Ik vind dat je het wel kunt verplichten. Het is niet de bedoeling dat ze jouw paard gaat verzieken, omdat zij niet fatsoenlijk genoeg kan rijden.
Je moet haar gewoon voor het blok zetten: óf een aantal privélessen nemen óf stoppen met bijrijden.
Ik zou het haar ook gewoon zelf laten betalen, zij wordt er beter van.

eveline_B

Berichten: 2829
Geregistreerd: 05-09-02
Woonplaats: Salland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:21

Ik vind dat je wel kunt verplichten dat je bijrijder les neemt, maar priveles vind ik wel een flinke eis. Ik zou dan al afhaken, simpelweg omdat ik daar het geld niet voor heb. Ik neem al jaren les met mijn bijrijdpaardje bij een vereniging. Af en toe heb ik priveles gehad. Toch gaat het rijden prima. Ik vind ook dat je niet alles in de hand moet willen houden. Als je dat wil, kan je maar beter je paardje alleen blijven doen.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 18:56

Tuurlijk kun je dat, jou paard, jij baas. Praat er gewoon eens over, misschien vindt zij het ook een goed idee, de meeste mensen zouden imo wel blij mee zijn.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 19:38

goed priveles hoeft niet super duur te zijn. ik vind ook dat je het haar kan verplichten en ook dat ze dat zelf dan mag betalen. als dat financieel een probleem vormt moet je er rekening mee houden dat als er geen compromis gevonden kan worden ze er dan mee moet stoppen. aan de andere kant, jij wil immers niet dat ze nog langer op jouw paard rijdt als ze geen les neemt, en dan moet je sowieso op zoek naar een ander. gewoon voorstellen dus, maar wel rekening houden met die mogelijkheid.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 20:39

Lijkt mij wel, Ik vind dat jij dat best mag vragen.

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:08

Een goede/gemotiveerde bijrijder moet IMO zelf komen vragen of ze mag gaan lessen... Dat zou niet van jou uit moeten gaan. Zeker als het rijden niet zo lekker gaat!

Mickey

Berichten: 34755
Geregistreerd: 25-02-01
Woonplaats: Daar waar mijn huis woont

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:13

Margreet schreef:
Een goede/gemotiveerde bijrijder moet IMO zelf komen vragen of ze mag gaan lessen... Dat zou niet van jou uit moeten gaan. Zeker als het rijden niet zo lekker gaat!

Hier kan ik me helemaal bij aan sluiten.
En daarbij als het rijden op jouw paard niet gaat zoals jij wilt, ben jij de eerste die daar iets over mag/moet zeggen.
Een bijrijder moet er ook voor jouw plezier zijn en niet jij voor het plezier van de bijrijder. En zeker als je er nog aan moet beginnen, zo ik persoonlijk het lesnemen bij dezelfde instructrice/instructeur in must vinden als het mijn paard betrof.

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:18

Ik vind dat je een bijrijder best mag verplichten om (prive)les te nemen met jouw paard. Alleen vind ik niet dat jij kan bepalen bij welke instructeur/instructrice ze moet gaan rijden.

Je moet je bij een instructeur wel op je gemak voelen. Het kan heel goed dat jij een instructie helemaal geweldig vindt, terwijl jouw bijrijdster zich er helemaal niet prettig bij voelt. In dat geval schieten jullie er allemaal niks mee op. Laat haar zelf instructie zoeken.

Aurora

Berichten: 523
Geregistreerd: 11-10-01
Woonplaats: amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:41

altijd!

Jel

Berichten: 699
Geregistreerd: 23-06-02
Woonplaats: Zuid-Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:47

Gewoon voorleggen. Ik zou het juist leuk vinden om lessen te volgen en daardoor dezelfde hulpen te gebruiken zoals het paard gewend is. Ik kan me haast niet voorstellen dat het problemen geeft...

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 01:52

Margreet schreef:
Een goede/gemotiveerde bijrijder moet IMO zelf komen vragen of ze mag gaan lessen... Dat zou niet van jou uit moeten gaan. Zeker als het rijden niet zo lekker gaat!


Mijn bijrijdster lest ook met Jordy, maar heeft dat niet zelf gevraagd, en dat vind ik ook niet zo raar. Ze durfde het me niet te vragen, hoewel ze het heel leuk vond en heel enthousiast was toen ik het voorstelde.
Maar ik vind wel dat je het haar kunt verplichten les te nemen.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-03-03 09:12

bedankt voor de vele reacties!