Mexxje heeft het zoooooooooo warm...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Mexxje heeft het zoooooooooo warm...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 16:38

T is echt zonde Mexx heeft zoeen verschrikkelijk dikke vacht dat ie staat te zweten bij zijn oortjes en zijn oogjes... nat neusje , nat tussen de voorbeentjes enz.... Ik zit er aan te denken hem wat te scheren,,, kan dat nu nog? Want verharen doet ie nog steeds niet tot heel weinig.. en hoe zal ik hem dan scheren gewoon helemaal? want bijv op zijn kont is meer haar als kontje.. of een streep eruit?? Wat kan ik het beste doen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:55

niemand??

snowdon

Berichten: 26260
Geregistreerd: 07-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 17:57

Ik heb er geen verstand van, maar volgens mij moet het nu wel gewoo kunnen! Esme_27 wil haar shetjes ook gaan scheren dacht ik.. In elk geval voor de zomer, ik weet nog niet wat ik doe. Misschien weten Pinky_girl of stef hoe en wat?

LMsWinnetou
Berichten: 1613
Geregistreerd: 02-02-03
Woonplaats: Ouderkerk a/d Amstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 18:03

Ik zou m gewoon scheren hoor. Nu kan het opzich nog wel, en t is wel lekker voor de zomer.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 18:30

Regelt zijn biologische klok niet?
Want nu hij het zo warm heeft moet hij toch wel gaan ruien.
Of heb ik het nou mis?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 18:36

ja das het probleem , verhaaren doet ie niet... en t is gewoon zielig zo..

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 18:38

Ik zou hem niet scheren,
de shets aan de overkant verharen ook nog niet, ik heb ook altijd het idee dat ze toch wat later zijn.
Vergeet niet dat het snachts nog steeds vriest, dus dan heeft hij zijn haar wel weer nodig.

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 18:53

Nog iemand op bokt (polly?) had ook dit probleem geloof ik, en heeft uiteindelijk een streep weggeschoren, je kunt haar anders misschien pben, maar volgens mij moet het gewoon vanzelf komen dat verharen.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 20:34

Helemaal scheren zou ik niet doen, onder al dat haar is de zomervacht zich vollop aan het ontwikkelen.
Een streep zou je kunnen overwegen, van de keel zeg maar, tot zijn koker. Of dit echter voor de zomer mooi aangroeit weet ik niet

Pantharei7
Berichten: 712
Geregistreerd: 01-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 20:51

Ik zou ook niet scheren.
Onze shetlanders verharen ook maar een klein beetje.
Ik zou gewoon afwachten. Over een paar weken begint dat gewoon en dan is hij binnen een al zijn haren zo kwijt

irene

Berichten: 3538
Geregistreerd: 08-06-01
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 20:52

Niets aan doen, die jaarlingen zijn altijd wat langzamer met uit de wintervacht komen, maar dat is geen enkel probleem, een beetje warmte kunnen ze echt wel hebben.
Je moet ze nu alleen niet in het zweet laten werken, maar werken is met een jaarling toch nog niet aan de orde.
Komt echt vanzelf wel goed hoor Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 20:54

niet doen
als de natuur zou vinden dat hij het kwijt zou zijn, was hij het wel al kwijt.

En snacht is het nog ijskoud.
en nu is het wel mooi weer, maar misschien krijg je volgende week wel maartse buien met hagel erbij.
dan is het ineens weer veels te koud.

Liesbethje

Berichten: 1070
Geregistreerd: 04-01-03
Woonplaats: Oud Beijerland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:06

Niet scheren maar gewoon lijnzaadolie door zn eten doen, dan is hij snel door zn vacht heen. Doe ik ook bij mn haflinger en werkt super (aand e plukken haar te zien die eraf komen vallen)

Veel succes ermee

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:07

Ik zou het ook niet doen als ik jou was. Willem (mijn shet) zit ook nog volop in het haar. Hij is altijd heel erg laat met verharen.
De nachten zijn nog vrij koud en als ze buiten staan hebben ze hun vacht hard nodig. Bovendien is het maart, het is nu onwijs mooi weer.......maar voor hetzelfde geld is het volgende week weer koud en guur.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:37

Inderdaad heb ik met Sharif hetzelfde probleem gehad, ik heb toen een streep laten wegscheren bij hem:

Afbeelding

maar persoonlijk zou ik aanraden om daar nu niet meer aan te beginnen, de zomer komt eraan en de zomervacht wordt er niet mooier op als je nu nog scheert.
Sharif is pas gisteren begonnen met een klein beetje haar verliezen, maak je niet ongerust het komt vanzelf, probeer hem overdag en het liefst 's nachts ook buiten te hebben. Als hij het een tijdje warm heeft valt het heus wel uit, net zoals het bij paarden die het koud hebben we aangroeit.

Het liefste zou ik SHarif nu ook scheren (tis net een schaap) maar ik doe het niet omdat hij die vacht zelf moet verliezen, duurt misschien even maar het komt wel.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 21:42

maar polly, rij of men je met je pony?
zoniet, dan vind ik die natuurlijke vacht weghalen zelfs zielig als hij zonder deken naar buiten moet.
Ze krijgen die vacht niet zomaar.

En als ik mijn paard niet elke dag zou rijden, zou hij nooit, maar dan ook nooit geschoren worden.
De natuur regelt alles gewoon het beste.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:09

Ik zou het niet doen. Dan krijgt hij nooit een mooie zomervacht. Floortje en onze 2 nieuwe dames verharen ook nog(bijna) niet. Tammy en Tamaartje al wel een tijdje. Maar die wolliebollie veulens zitten gewoon wat langer in hun vacht dan een volwasse shet.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23435
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:33

runningkawa schreef:
maar polly, rij of men je met je pony?
zoniet, dan vind ik die natuurlijke vacht weghalen zelfs zielig als hij zonder deken naar buiten moet.
Ze krijgen die vacht niet zomaar.

En als ik mijn paard niet elke dag zou rijden, zou hij nooit, maar dan ook nooit geschoren worden.
De natuur regelt alles gewoon het beste.


Sharif is een baby van 9 maanden oud.
We hebben hem als 4 maanden oud veulen uit Zeeland (bij Buitenzorg vandaan) gehaald en hij had daar alleen maar op het land gestaan.
We hadden hier niet de mogelijkheid om hem buiten te zetten (heel veel aan gedaan) we hebben hem toen in de eerste instantie op stal gezet en daar stond hij dus, net als Mexx, te zweten. Dat heeft bij Sharif geresulteerd in een lichte longontsteking en de veearts adviseerde ons om hem op deze wijze te scheren.
Daarna is hij met een bloedgang opgeknapt en heeft het ook niet koud gehad (goed gecontroleerd). Inmiddels staat hij overdag op het land.
Voor Sharif is dit een goede oplossing geweest, al heb ik er op bokt in het begin veel commentaar over gehad.
Hij is er in ieder geval van opgeknapt, als het eerder in het jaar was geweest had ik het Debora dan ook zeker aangeraden maar zo laat in het jaar vind ik het zonde, de zomervacht wordt dan ook gedeeltelijk afgeschoren. Als het echt noodzakelijk zou zijn (als bij Sharif indertijd) zou ik hem op dezelfde manier als Sharif scheren, dan raken ze de warmte kwijt maar hebben geen dek nodig.
Overigens wil ik Sharif volgend jaar helemaal niet meer laten scheren zolang hij niet aan het werk gaat mag ie van mij een wolletje blijven, maar niet ten koste van zijn gezondheid.

Renee

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:35

aha oke
snaps 'm Lachen

en jou verhaal heeft ook een noodzakelijke geschiedenis.
Dus veel anders dan om gewoon zomaar te scheren Lachen

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:55

Ik zou het inderdaad ook niet doen. ook geen streep. Hij zal vrij binnekort beginnen met verharen lijkt me en shets zijn idd wat later dan de gemiddelde paarden...

silleke
Berichten: 1165
Geregistreerd: 27-08-02
Woonplaats: Hasselt Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 22:58

hallo,
mijn pony had ook heel veel last met verharen tot eergisteren kwam er bij het roskammen bijna geen haar los.
Ik was ongeveer een week geleden begonnen met lijnzaad (1x per dag 25 ml) te geven en sinds gisteren gaat het perfect.
Ik denk dat ik al een heel kussen vol heb Haha!
Ik zou eens olie gaan geven en dan een weekje aanzien.
Zelf zou ik niet meer scheren hoor.
succes

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 23:01

Niet gaan scheren,Asterix begint ook net sinds afgelopen weekend met verharen... Asterix vind poetsen heerlijk maar haar los laten ho maar..Het komt er nu in kleine plukjes vanaf! Dus nee niet doen,zonde van de zomervacht ook!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:15

hmm wel doen , niet doen... wat moet ik nou doen??? ff afwachten? of gewoon kaal scheren en desnoods een dekentje om snachts?

Saar

Berichten: 1225
Geregistreerd: 15-11-02
Woonplaats: Culemborg

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 09:29

Debo schreef:
hmm wel doen , niet doen... wat moet ik nou doen??? ff afwachten? of gewoon kaal scheren en desnoods een dekentje om snachts?

Ik zou het gewoon even afwachten (persoonlijk zou ik hem helemaal niet scheren.....maar dat had ik al gezegd Knipoog ).

Als het weer zo blijft, heb je grote kans dat hij binnenkort gaat verharen. Het geven van lijzaad kan helpen om sneller door de verharing te komen. Maar het weer kan ook nog omslaan, het is pas maart. Pony's kunnen vaak aanvoelen, of het kouder of warmer gaat worden. Dat zal je straks in augustus ook merken met de ontwikkeling van de wintervacht.....grote kans dat hij daar al mee begint als het buiten nog 25 graden is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-03 21:28

jap......... vandaag is mexx spontaan begonnen met verharen echt enorme plukken tergelijk!! schren is dus niet meer aan de orde!!