ijzers?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

ijzers?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 11:01

moet een tinker wel of geen ijzers als ie alleen maar recreatief gereden word (dus buiten)?de 1 zegt van wel...de ander van niet ben zelf van mening dat het sterke paarden zijn met sterke hoeven....en als ze ijzers haden moeten hebben waren ze er wel mee geboren Tong uitsteken ff zonder gekheid....wie heeft daar ervaring mee????

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:16

Het is niet rasbepalend wel of geen ijzers. Het ligt helemaal aan de hoeven van je paard zelf. Slijten ze snel? Wel ijzers. Anders niet of bv alleen voor.
Natuurlijk ook afhankelijk of je veel op de harde weg rijdt (draaft) of alleen op zandpaden oid.

Citaat:
als ze ijzers haden moeten hebben waren ze er wel mee geboren

Als je zo denkt hadden ze ook met tuig op, ruiter erop, dekens etc etc erop geboren moeten worden. Knipoog

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 13:00

dat was ook bij wijze van spreken....vandaar smiletje Knipoog

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 14:00

Dan heb ik ook nog een klein vraagje over ijzers. Wij zijn nu bezig met de aankoop van een pony. Deze pony staat in de zomer altijd op ijzers, ook omdat ze altijd buiten concoursen reden en dan kan je er noppen indraaien dus heeft ze meer hou vast. Dat snap ik nog wel. Alleen als ze straks bij ons komt dan weet ik niet of ik haar in de zomermaanden op ijzers moet zetten, ik ga namelijk geen buiten wedstrijden met haar rijden....
Wat zouden jullie in zo'n geval doen? Haar toch op ijzers zetten in de zomermaanden (rij waarschijnlijk af en toe wel in weilanden en veel buitenritten) of gewoon zonder ijzers laten staan en dan pas als ik wedstrijden ga rijden weer ijzers eronder laten zetten?? (in de wintermaanden heeft ze geen ijzers onder).


Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 14:05

Als je geen ijzers nodig hebt voor het scherp zetten en de hoeven hebben het niet nodig, zou ik het niet doen.
Het paard heeft het dan niet nodig en het kost ook nog eens onnodig geld.

Scheuren de hoeven in, of slijten ze erg af door het op de harde weg lopen, dan zou ik er pas ijzers onder laten zetten.

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 14:27

Als het gaat, zou ik er geen ijzers onder zetten, "blote voeten" is het natuurlijkste ! Je merkt vanzelf wel of je paard gaat "eieren" (als ´ie heel voorzichtig gaat lopen en steeds zachte plekken -zoals gras- zoekt om te lopen.)
Nu in het voorjaar, waar de grond nog vochtig - en dus "zacht"- is, heeft Dikke helemaal geen ijzers. Als de grond weer droger gaat worden, krijgt hij er alleen vóór ijzers onder. Tegen de tijd dat we weer echt lange ritten gaan maken en de grond behoorlijk droog is (en we automatisch ook meer over de weg gaan!) krijgt hij vóór én achter ijzers. Meestal zo midden/eind Nov. laat ik de ijzers er dan weer kompleet afhalen (ook met het oog op sneeuw Knipoog ) Uiteindelijk heeft ´ie meestal maar 2 beslagperiodes rondom beslag Lachen !

(voor Neel) Als het paard ijzers heeft, zou ik ze er gewoon onder laten zitten totdat de smid komt Lachen ! Dan gewoon met hem overleg plegen !!

loulou

Berichten: 14809
Geregistreerd: 12-09-01
Woonplaats: heesch (brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 14:43

als het niet nodig is zou ik geen ijzers eronder doen. zonder ijzers is altijd beter, zolang de hoeve niet scheuren of te veel afslijten natuulijk.
loulou heeft ijzer omdat ik veel over het harde rijd. ik heb ook schroefgaten voor wedstrijden (vooral bij cross)
het kost heel veel geld, dus als het niet nodig is zeker nie doen. ja weet je geld dan vast wel beter te besteden Lachen

haffi

Berichten: 218
Geregistreerd: 04-03-03
Woonplaats: St.Odiliënberg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 19:30

IJzers wel of niet, dat is van ieder paard afhankelijk.
Ik bijv. rijd heel veel buiten en de hoeven van mijn pony brokkelen heel snel en hij loopt achter schuin af, omdat hij met zijn achterbenen naar binnen draait (kleine afwijking). Zodoende zijn ijzers voor hem de uitkomst. Heb je een paard met hele sterke hoeven, dan zijn ijzers midder noodzakelijk. Of de hoeven moeten duidelijk hard slijten van het buitenrijden dan zijn ijzers wel weer nodig. Dus het is gewoon van het paard afhankelijk.

Pellie

Berichten: 16935
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Ouwsterhaule (frl)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 12:37

Het nadeel is wel zonder ijzers, dan je minder snel gaat draven op fietspaden e.d. Daar heb ik hier in de omgeving dus last van, veel fietspaden en weinig regelmatige bermen.

xena

Berichten: 1433
Geregistreerd: 05-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-03-03 12:46

ik weet alleen dat hij ze nu niet heeft..en volgens mij ook niet gehad? maar dat weet ik niet zeker natuurlijk....

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-03 13:15

Wacht eerst het eerste bezoek van de hoefsmid maar even af! Hij kan de conditie van de hoeven het beste beoordelen !