'robuust' onderbrengen...Ook vol-en warmbloeds?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
aglaranna

Berichten: 449
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-07-01 18:47

'Onderhouden in een popen stal of robuurst paardenhouden betekent dat paardeen de beschikking hebben over een open stal waar ze naar believeen in en uit kunnen lopen waar ze eten. Het heeft niets te maken met paarden in regen, ijs en sneeuw op tochtige weiden zonder onderkomen te jagen. Open stalhouding is VOOR ELK RAS mogelijk en wenselijk. Dat geldt in ons klimaat vooral het warmbloedpaard, want elk paardenras is goed bestand tegen de weersomstandigheden in zijn land van oorsprong. Als verschillende paardenrassen gemeenschappelijk bij vergelijkbaar gebruik en voer in een open stal worden gehouden, merk je algauw dat warmbloeden en de verwante pony's een geschikte wintervacht ontwikkelen voor dit klimaat. '

Wat vinden jullie hiervan, ik vond dat deze vrouw helemaal gelijk heeft!!!

Dus, zet gerust allen die paarden buiten (om er nog een keer op terug te komen Party!! ). Nu moeten we nog enkel iets vinden voor de blessures op de weide, iemand suggesties?


Groetjes,


Aglaranna

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 19:05

hoi
Hier ben ik het mee eens, maar...
ik vind het niet gaan als je je paard intensief rijd.
Ik kan slechts men warme paard terug in de wei zetten.
In de winter moet ik hem wel scheren omdat hij zon ontzettend dikke vacht krijgt en anders al helemaal niet meer droog te krijgen is.

Als ik kawa niet meer intensief rij vind ik dit wel een mogelijkheid anders ben ik bang dat hij juist eerder ziek is dan gezond.

Ik vind het wel een must dat paarden elke dag even in de wei/bak los kunnen lopen om lekker rond te rennen rollen enz.
Liefst met enkele paarden samen.

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 19:10

ben het 100% eens met die vrouw. Maar ja als je inderdaad intesief rijd en je scheert je paard dan kan je hem niet zonder dek buiten zetten.
Maar met een goed dek kan je paard wel naar buiten dus probleem opgelost.
Een paard is een loop dier dus moet zoveel mogenlijk naar buiten. Een paard 22 uur op stal laten staan vind ik eigenlijk dieren mishandeling.

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 19:24

Ik ben er ook van overtuigd en daar wil ik nog aan toevoegen dat een paard minder gevoelig wordt daardoor. Hij heeft niet van het minste een verkoudheidje.
Met een goed dek, kan je ook een wedstrijdpaard 's winters buitenlaten.
als je je paard al kan zetten op zijn stal met een stukje grond van 5 are rond, heeft hij al een ruimte die bijna 27 keer groter is dan zijn stal en waar vriendjes ook bij mogen.

Nu niet allen je paarden ineens buiten gooien, hé! Ze moeten er natuurlijk wel eerst aan gewend worden Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 20:07

en zijne kale hoofd, nek en buik dan daar zit geen deken en zoeen met een hals blijft onder het grazen niet zitten en dan heeft ie nog een koud hoofd en een deken met zon singel zo breed als de buik is,daarmee is meestal ook niet de hele buik bedekt. en die delen moet ik ook scheren want daar is ie ook altijd nat.
Sorry maar ik denk niet dat men paard daar heel blij mee is.
Hij komt trouwens altijd heel graag naar binnen dus zelf heeft ie er geen hekel aan om op stal te staan.
Maar zoals ik al zei: als ik niet intensief zou rijden zou ik het meteen doen.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 22:00

Ik ben het met Runningkawa eens. Als je echt intensief rijdt en het kan gewoon niet, dan kan het niet.

Op zich heeft die vrouw in het artikel wel gelijk. Mijn paard loopt 's zomers altijd dag en nacht buiten en hij is bijna nooit (even afkloppen) kreupel. De laatste keer was 3 jaar geleden tijdens kerst, dus in de winter, dus toen hij op stal stond. Maarja, die van mij is de leider van de kudde, dus daar zal het ook wel aan liggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-01 23:02

(top)sport en volledige weidegang gaan nu eenmaal niet samen. Voor iedereen die recreatief wil rijden: gooi die beesten vooral lekker het land in!

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 07:35

Ben het weer eens helemaal eens met Zep *LOL* *LOL* Sorry, Zep, maar dan moet je ook maar niet van die goede stellingen neerzetten.

Voor de rest denk ik dat er in je vorige stukje al genoeg over gezegd is, Aglaranna.

kiki_oud
Berichten: 34
Geregistreerd: 25-07-01
Woonplaats: belgië, vlaams-brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-01 20:53

hey!

Ik vind dat ook vol-warmbloeds zeker buiten moeten staan! Pony's leven over het algemeen langer dan paarden, de oorzaak hiervan is dikwijls dat paarden gewoon veel minder natuurlijk worden gehouden dan pony's. Het is dus veel gezonder voor hen buiten en ze worden er juist sterker van+dan hebben ze meer beweging dan in de stal.

groetjes,
kiki Party!!

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 10:44

Bij paarden die omwille van de sport moeten binnen staan, gaat de sport voor op de natuurlijke behoeften van een paard. Dat vind ik erg jammer. Scheve mond\

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-01 11:18

OVer kale nekken. Je hebt dekens met een halsstuk hoor. Dus dan is je paard helemaal ingepakt en volgens mij de buik dan ook. Rambo heeft ze geloog ik ook. Mijn idee is ook zo veel mogelijk buiten maar je hebt ook vaak nog het probleem dat ze niet buiten kunnen vanwege de nattigheid en dan gaat je hele weide naar de je weet wel. En qua blessures, als jij je paard fris van stal buiten gooit dan zullen ze zeker wild en onhandig doen maar als het eenmaal gewend is zal het weinig problemen geven.

ineke

Berichten: 916
Geregistreerd: 19-03-01
Woonplaats: brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-01 13:15

He fitz hoe vond je mijn paardje dan ????die staat dag en nacht buiten ook in de winter .Ik begin al in september met de eerste deken