Onderlegtrens?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Onderlegtrens?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 22:33

Deze schijn je te gebruiken in combinatie met een stangbit (jullie zullen wel merken dat ik hier echt geen verstand van heb Koe ), maar is deze ook geschikt om als "gewone" trens te gebruiken. Met andere woorden wat zijn de verschillen buiten het gebruik? Dank voor jullie reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 23:07

een onderleg trens is erg dun en heeft extra kleine bitringen.

en ergens in het regelement ( www.hippix.nl) staat dat er een min. grote aan de bitringen moet zijn bij een gewone trens.
Een ondeleg trens voldoet daar dus niet aan.
Dus mag er niet mee gereden worden zonder dressuurstang.

Maar nogmaals hij is ook scherp, dus daarvoor ook al geen aanrader.

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 23:07

Een onderlegtrens heeft kleinere bitringen.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 23:56

Even simpel gesteld. De bitringen liggen buiten de mond, dus hebben volgens mij geen directe invloed hoe een bit inwerkt. Dik, dun, gebroken - dubbel of enkel - of niet, toeters en bellen aan extra's (kort samengevat Haha! ), dat zegt iets over hoe scherp een bit inwerkt (alhoewel de meningen daarover ook weer verdeeld zijn). M.a.w. ik wil meer duidelijkheid Extreme duivel .

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 00:34

Met die kleine bitringen kun je het bit makkelijker door de mond heen trekken (moet je wel lomp bezig zijn overigens).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 10:47

Als jij zulk bit neemt met extra grote bitringen, die bv veel bij renpaarden ziet, die hebben wel degelijk een werking.
Die werken als een soort knevel trens.

En nogmaals, volgens het regelement, mag het niet.
je mag simpel weg niet starten met alleen een onderleg trens.

en het bit is erg dun en het dunste wat toegestaan is volgens het knhs regelement is 15 mm en daar zit een onderleg trens ook al onder.

Krijg je bit controle, wat erg aanneemlijk is met een onderlegtrens omdat het meteen zichtbaar is door de kleine bitringen, dan ben je gediskwalificeerd.

En waarom wil je met een onderleg trens rijden?
genoeg keuze aan bitten wat wel toegestaan is Lachen

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 13:22

Voorbeeld: Via Divoza te koop een K&K africhtingsbit, dik 14 mm (onder de norm die, zoals hier wordt beweerd, het reglement voorschrijft) onder de noemer zo mondvriendelijk dat je er jonge paarden mee kunt inrijden. Onder onderlegtrensen zie ik een onderleg bustrens aurigan staan, dik 16 mm (boven de norm) onder de noemer zachte inwerking. De bitringen lijken mij niet echt kleiner.

Pugi

Berichten: 1205
Geregistreerd: 10-06-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 14:13

opala schreef:
Voorbeeld: Via Divoza te koop een K&K africhtingsbit, dik 14 mm (onder de norm die, zoals hier wordt beweerd, het reglement voorschrijft) onder de noemer zo mondvriendelijk dat je er jonge paarden mee kunt inrijden. Onder onderlegtrensen zie ik een onderleg bustrens aurigan staan, dik 16 mm (boven de norm) onder de noemer zachte inwerking. De bitringen lijken mij niet echt kleiner.


16 mm is niet BOVEN de norm van een onderlegtrens, 14 mm is ONDER de norm van een gewone trens.
Er staat NIET dat de 14 mm trens geschikt is om paarden in te rijden.
Er staat in de divoza een algemeen stukje over de K&K conrad ultra en DAARIN staat dat het bit geschikt is om jonge paarden in te rijden, ze hebben het dan uiteraard NIET over de onderlegtrens van 14 mm, ik hoop toch dat iedereen dat wel snapt.

Een onderlegtrens is gewoon niet geschikt om gewoon mee te rijden.
Ik ken wel mensen die er in de training af en toe mee rijden, OKE.
Maar niet continu en zeker niet op wedstrijden, je ziet ze wel eens op het inrijterrein, echt GEEN porum en het valt mij altijd heel erg op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 15:02

Hier kun je het verschil in grote van de bitringen vergelijken met een gewone trens.
Maar in de paardenmond valt het veel meer op.

Ook de dikte is dus erg verschillend.

De bovenste is uiteraard de onderleg trens

Afbeelding

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 15:06

dione schreef:
16 mm is niet BOVEN de norm van een onderlegtrens, 14 mm is ONDER de norm van een gewone trens.
Er staat NIET dat de 14 mm trens geschikt is om paarden in te rijden.
Er staat in de divoza een algemeen stukje over de K&K conrad ultra en DAARIN staat dat het bit geschikt is om jonge paarden in te rijden, ze hebben het dan uiteraard NIET over de onderlegtrens van 14 mm, ik hoop toch dat iedereen dat wel snapt.

Een onderlegtrens is gewoon niet geschikt om gewoon mee te rijden.
Ik ken wel mensen die er in de training af en toe mee rijden, OKE.
Maar niet continu en zeker niet op wedstrijden, je ziet ze wel eens op het inrijterrein, echt GEEN porum en het valt mij altijd heel erg op.


Oké correctie: boven=binnen de norm. Voor de rest: je wilt meepraten, maar je zegt niks. Het is GEWOON niet geschikt + het is geen PORUM. Dat noem ik SLECHT ONDERBOUWD.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 15:09

runningkawa schreef:
Maar in de paardenmond valt het veel meer op.


Hoe? Ben simpel mens Schijnheilig .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 15:16

Ik heb net ook ff bij divoza gesnuffeld.
En in de divoza gids is me ook al eens opgevallen dat de omschrijvingen niet deugen.

Bij de K&K 14 mm staat idd ook africhtings trens,
Kijk je bij onderleg trenzen, staat deze er ook weer bij.

Dit klopt dus niet.
Alleen divoza verkoopt te graag.

Volgende zijn de regels:

De bitten voor paarden dienen glad van uitvoering te zijn en zonder scherpe randen en - met uitzondering van de onderlegtrens - van een zodanige dikte te zijn, dat het deel van het bit dat op de lagen van de paardemond rust bij de trenzen een dikte heeft van tenminste 1,5 cm; de minimum dikte voor de bitten voor pony's bedraagt 1 cm.

Voor stang en trens geld (dus vanf de Z pas toegestaan)
De lengte van de scharen van de stang (d.w.z. van het gedeelte onder het mondstuk) mag niet meer bedragen dan 10 cm; de diameter van de ringen van de trens mag niet groter zijn dan 8 cm


Dus is het groter dan 8 cm, praat je over een gewone trens.
Bij divoza, staat de grote van de bitringen er niet bij.
Dus moeilijk te bepalen of het nu onderleg is of niet.
Maar daar geven hun ook niks om, als ze maar verkopen

en hoe, je ziet het gewoon meteen, en dat is wet er net bedoeld werd, met geen porum
met andere woorden zo'n klein bitringetje is bij een paard geen gezicht en valt meteen op


en over je opmerking ik ben een simpel mens, ik krijg een vaag vermoeden dat je verd*md goed weet wat de regels zijn, maar dat je wilt polsen hoe dat bij ons zit.
Dus naar de bekende weg vragen is niet grappig.

edit: typo's
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 20-03-03 15:20, in het totaal 2 keer bewerkt

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 15:17

dione,
er staat bij Divoza wel dat het africhtingsbit van 14mm geschikt is om paarden in te rijden... helaas.

Citaat:
Africhtingsbit K&K 14mm (bst.nr.: 14507)
Dit bit van Aurigan is ideaal voor het aanrijden van jonge paarden of voor paarden met een zeer gevoelige mond. Het bit kan niet tegen het verhemelte schuren, is zacht voor de lagen doordat de tong een gedeelte van de druk overneemt. De mondactiviteit wordt sterk verbeterd en het bit veroorzaakt geen metaal allergie.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 15:41

runningkawa schreef:
en over je opmerking ik ben een simpel mens, ik krijg een vaag vermoeden dat je verd*md goed weet wat de regels zijn, maar dat je wilt polsen hoe dat bij ons zit.


Ik beschouw het als een groot compliment Knipoog . Ook bedank ik je hierbij voor de uitleg in hetzelfde bericht. Niemand is verplicht om te antwoorden en ik verwacht ook helemaal niks. Ik stel een vraag omdat ik denk hier een antwoord te kunnen vinden. Rubriek heet toch per slot van rekening: Vraag maar raak. Controleren of iemand anders iets weet, kun je alleen maar als je over deze kennis beschikt en tijd te veel hebt, nou ik dus niet .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 15:44

En heb je je antwoord nu gevonden?
Is het duidelijk?
Meer kan ik er niet meer van maken Lachen

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 15:58

Echt wel. Zou niets anders meer durven beweren }> .