hoefschoentjes

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

hoefschoentjes

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-03-03 21:37

Hallo allemaal Haha!

Ik vroeg me af of iemand ervaring met hoefschoenen heeft?
Ik heb namelijk wel al het een en ander gehoord over hoefschoenen, maar ik zou graag wat meer willen weten, heb jij een pony of paard met hoefschoenen, dan zou ik graag jou mening over deze hoefschoenen willen horen. De rede dat ik hier naar vraag, is dat ik zelf een mini-shetland hengstje heb en van plan ben aangespannen te gaan rijden, en dat word dus veel over de verharde grond. Ijzertjes zijn eigenlijk geen optie want de kans dat ze er snel van afliggen is groot, en dan nog maar iemand vinden die ze eronder wil slaan, hoefsmeden zijn niet zo happig op die kleine ponietjes.
Dus iedereen met ervaring met hoefschoenen zou ik bij deze willen vragen te reageren en hun mening te geven over de hoefschoenen.

groetjes omar

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:21

Ik heb hier pas een topic over geopend.
[VMR] Ervaring met schoenen ipv ijzers?
Ik ga het zeker proberen met mijn shet. Na een behoorlijk eerste aanschafbedrag ben je uiteindelijk ook minder geld kwijt.

Hier nopg een topic over hoefschoenen.

ikke

Berichten: 37527
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:34

Yep, ook daar heeft de NVVR een antwoord op
In het aprilnummer komt een voorstukje met een beetje geschiedeis en zo, heel verrassend. in het juni-nummer komt een artikel met ervaringen van diverse mensen. Op de Equitana waren ook verschillende vertegenwoordigingen, ik heb een en ander meegenomen.
Ik hoor doorgaans alleen positive berichten. Wel heb ik van diverse gebruikers gehoord dat hoefschoenen en los zand/modder geen ideale combi is. uitdoen is dan het devies. Mensen die er een verloren hadden, hadden dt vrijwel altijd onder deze omstandigheden.
Info: www.recreatieruiter.nl

DubbelFun

Berichten: 88633
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-03 22:48

Mijn oudste merrie loopt op Old Mac's. Ik heb ze nu 2 jaar en er is weinig slijtage te zien. Dit paard is hoefbevangen geweest en haar hoefzolen lopen gelijk met de bodem, waardoor kiezels extra pijnlijk zijn.
Mijn paard heeft er niet aan hoeven wennen, ze liep er zo mee weg.

Ik rijd er mee in stap, draf en galop. Door het rulle zand, plassen en modder en op de weg natuurlijk Haha! Mijn paard is er nog nooit één kwijt geraakt, ook zijn de sluitingen nog nooit losgegaan.
Ze gaan makkelijk aan en uit, geen gemene scherpe pennen in de hoef zoals bij de Easyboots. Al het materiaal is van kunststof, dus ze kunnen niet rotten.
Soms blijven er kleine kiezels in de tankzolen zitten, maar die haal je er met een hoevekrabber zo uit (na het rijden).

Ze draaien niet aan de hoeven, maar voor paarden die erg draaien met de voeten worden ze afgeraden. Niet omdat het slecht zo zijn voor de pezen of zo, maar je kunt frictie krijgen op de huid en die kan dan openschuren.

Ik denk dat ze voor shetties te groot zijn, de kleinste maat is meer voor een C-pony, denk ik.

Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 22:50

Ik had het eigenlijk over die hoefschoenen van meneer smith ofzo, uit rijssen? Die schijnt ze op maat te kunnen maken. Er word dan bij je thuis een mal gemaakt van de hoeven en daar word een schoen van gemaakt.
Iemand enige ervaring met deze schoenen?

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 09:53

Geen ervaring, maar ik ga ze daar wel laten maken. Maar ze komen NIET aan huis om de mal te maken, je moet daarheen......

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:45

Omar schreef:
Ik had het eigenlijk over die hoefschoenen van meneer smith ofzo, uit rijssen? Die schijnt ze op maat te kunnen maken. Er word dan bij je thuis een mal gemaakt van de hoeven en daar word een schoen van gemaakt.
Iemand enige ervaring met deze schoenen?


PB niek maar ff. Die heeft wel een internet site van deze man. Zelf heeft ze ook haar hoefschoentjes van hem weg. En volgensmij bevalt het haar wel goed. Die dingen zien in elkgeval erg luxe uit Cool

Marjolein

Berichten: 11634
Geregistreerd: 09-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:14

en als je pony sokken heeft?
ik kan me voorstellen dat het dan verschrikkelijk gaat schuren of valt dat mee?

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:27

hee goede vraag, mijn pony heeft ook van die hele lange dikke sokken... gaat dat niet in de weg zitten dan??

Machie

Berichten: 16001
Geregistreerd: 11-09-02
Woonplaats: bij de berg

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:35

niek vind niet, maar je moet langzaam aan opbouwen, en alles moet goed schoon zijn. (zij heeft een fjord)

Omar

Berichten: 175
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Leiden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-03 22:21

Ik heb een site gevonden van een man die hoefschoenen maakt en daarin verteld hij ook hoe ze gemaakt worden. En verder staat er nog wat vermeld over de voordelen van hoefschoenen.
De site is www.smit-rijssen.nl

Oja, en als je bang bent dat je hoefschoenen gaan schuren dan doe je toch eerst sokken om en dan de schoentjes

Ganna

Berichten: 854
Geregistreerd: 23-01-02
Woonplaats: Bijna in Utrecht. De dames in HR

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 00:39

Zoek maar eens onder easyboot staat wel wat over op bokt. Ik ben er erg blij mee en zou niet gaan voor schoenen die op maat gemaakt zijn. De hoeven van je paardje groeien wel door tussen de kap beurten door en dan passen ze toch niet zo goed meer. (Ken 3 mensen die ze hebben terug gedaan)

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 16:13

Als je paard sokken heeft dan kan je beter easy boots pakken. Die zitten niet boven de hoef maar net erop.