Brokken-biks.. "what's in a name ?"

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Brokken-biks.. "what's in a name ?"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 03:02

Ik laat me al jarenlang niet meer verleiden tot het voeren van brok van de "gerenommeerde" merken. Ik heb gewoon geen zin om mee te betalen aan al die advertentiekosten die uiteraard in die biks doorberekend worden.

Op de etiketten staat tegenwoordig aardig goed beschreven wat er in de brok zit, en ik heb gemerkt dat ik met brok waar geen dure merknaam op staat veel beter af ben. Zowel kwalitatief als in prijs.

Hoe denken jullie hierover ?

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 06:32

Nou, ik moet eerlijk bekennen dat ik eerst absoluut van de subli af wilde.... Ben toen equisanum gaan voeren, prachtig voer, ruikt heel lekker, echt helemaal niks mis mee........... Maar zo dusdanig rijk dat ik mijn pony's er maar heel weinig van mocht geven op de langere duur.....
Telkens moest ik ze weer iets verder terug zetten in het voer...
Nu heb ik eens met een flink aantal mensen erover gesproken en ben dus weer teruggegaan naar de ponybrok van subli.
Scheelt me €3.40 per zak voer, waar ook nog 5kg meer brok inzit, de paardjes krijgen weer normale hoeveelheden te eten, wat ook wel erg prettig is als je gewoon kunt voeren......
En een vriendin van me voert het al heel lang, bij haar zijn bijna alle paarden al voor het grootste gedeelte door het haar heen en zien er perfect uit, dus het zal toch wel goed zijn denk ik......... Scheve mond

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 08:40

Ik heb van veel merken inhoud vergeleken en voor mijn paarden kwam Havens het beste uit de bus. Heb verder niet naar het merk of de prijs gekeken hoewel het wel een paar dubbeltjes goedkoper was als Equiral wat ik eerst voerde.

Dyonne
Moderator Informatief en Markt
May the horse be with you!

Berichten: 30619
Geregistreerd: 10-03-02
Woonplaats: Nijkerk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 09:02

Ik voer Subli. Het wordt bij ons aan huis bezorgd en daarbij doen mijn pony's het daar in principe goed op. Hoewel ik waarschijnlijk binnenkort wel ga wisselen in de soorten, ik blijf wel gewoon Subli voeren, maar neem voer met meer mineralen etc. Dus prestatiebrok of ponybrok.
Het is goed te betalen, en makkelijk te verkrijgen hier. Anders zal ik geeneens weten waar ik voer moet halen, dan is het een flink eindje weg.

Mika

Berichten: 1233
Geregistreerd: 03-07-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 09:46

Het heeft bij mij ook meegespeeld dat ik de subli inderdaad thuisbezorgd ga krijgen, samen met het vlas, kippevoer, geitevoer, dus veel en veel gemakkelijker!
Het gaat me niet persee om het geld ofzo hoor, maar ik ben eens een beetje gaan rekenen en voor 5 kg meer voer, 3,40 minder betalen, straks met 13 paardjes........ Dat scheelt toch een hele hoop geld in de maand!
Later in het jaar, als alle paardjes goed op gewicht zijn voer ik nog zwarte haver mix bij, en dan zullen ze het er heel goed op doen denk ik!

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 09:51

Ik voer ook de basisbrok van Subli. Ben pas overgestapt van de kruidenmuesli van Subi naar de kruidenmuesli van Hippostar. Omdat in de laatste een stuk minder eiwitten zitten dan in de muesli van Subli.

De reden dat ik Subli ben gaan voeren is voor mij ook omdat ik dat het makkelijkst kan verkrijgen en ze doen het er goed op, dus waarom switchen?

Marlinde

Berichten: 383
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Voorschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:17

sjuimpje, Klopt het dat havens veel lijkt op de samenstelling van de oude pavo??

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:54

Sinds ik hier woon voer ik ook Havens. Mijn vrienden voerden dat aan hun sportpaarden en die deden het er uitstekend op dus de keus was snel gemaakt.
Als snel bleek ook nog dat er een fouragehandelaar is die de brok gratis thuisbezorgd.
Mijn paarden zien er goed uit dus ik heb geen enkele reden om over te stappen. Havens is ook zeker niet een van de duurdere merken.

Wel heb ik een keer brok gehad van een eigen gemaakte samenstelling van iemand. De samenstelling was op zich goed maar voor mijn gevoel deden mijn paarden het er minder goed op.
Wat ik ook vaak hoor is dat de samenstelling van de merkloze brokken nogal eens wil veranderen en dat terwijl een constante samenstelling toch heel belangrijk is.

WendyBZ

Berichten: 13134
Geregistreerd: 24-04-01
Woonplaats: Marum

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 12:26

Wij voeren ook gewoon Subli, eentje krijgt basisbrok en eentje krijgt sportbrok. We voeren dit de afgelopen jaren eigenlijk standaard. We hebben wel andere soorten gehad, maar opeen gegeven moment zijn we bij subli blijven hangen. Waarschijnlijk ook wel omdat we bij hetzelfde bedrijf legmeel halen Haha! . Tammy krijgt naast sportbrok nog luzerne, en beiden krijgen geplette haver, wat daar ook vandaan komt (ik geloof welkoop)

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 20:48

Ik voer Pavo en Lannoo Martens.
Het paardenvoeder van de "boerenbond" zit altijd stampvol met troep die er niet in hoort (zoals ongepofte maisvlokken, erwten, en soms zelfs pulp) zegt al veel over het respect waar het voer mee gemaakt is ...

Van Pavo ben ik vrij tevreden (pony's staan er goed bij), soms heb ik wel eens een beschimmelde zak (heb er nu zo een 6 gehad ... best veel en ik ben niet de enige) maar ze nemen ze net zo goed terug en geven je een goeie met een verklaring. (heb ik nog een verhaal over maar dat terzijde)
Punt is dat Pavo nog het beste merk is met kwalitatief veulenbrok bij mij in de buurt. Lannoo Martens is ook een hele goeie (voer ik de recreatiemengeling van) en daar heb ik nog nooit of te nimmer in de 4 jaar dat ik het geef een klacht bij ontdekt. Die staat dus bij mij op stip nummer 1
Binnekort kan Vanta van de veulenbrok af en stap ik voor haar ook over op Lannoo. Supervoer (volgens mij niet heel bekend) van constante kwaliteit. Van Pavo ben ik minder tevreden, maar het is dat ik geen ander beter alternatief heb.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 00:18

Loolapelooza schreef:
Ik voer Pavo en Lannoo Martens.
Het paardenvoeder van de "boerenbond" zit altijd stampvol met troep die er niet in hoort (zoals ongepofte maisvlokken, erwten, en soms zelfs pulp) zegt al veel over het respect waar het voer mee gemaakt is ...


Dat valt mee hoor, ik heb nog nooit een pulpbrokje (die er duidelijk anders uit ziet dan de paardenbrok) aangetroffen en naar mijn weten ook nog nooit andere voedingsmiddelen / brok.

Citaat:
Van Pavo ben ik vrij tevreden (pony's staan er goed bij), soms heb ik wel eens een beschimmelde zak (heb er nu zo een 6 gehad ... best veel en ik ben niet de enige) maar ze nemen ze net zo goed terug en geven je een goeie met een verklaring. (heb ik nog een verhaal over maar dat terzijde)


Hier vind ik geen excuus voor te vinden, een brok moet in een goede staat worden afgeleverd. Liever een geitenbrokje dan een zak beschimmeld!!!


Verder wil ik nog even kwijt dat ik de samenstellingen van Pavo en 'ons' onbekende merk heb vergeleken en de paarden en pony's kunnen kwalitatief beter het onbekende merk hebben!!! Voor mij absoluut geen Pavo, voor mij is het alleen maar een naam zoals lageveld al zegt.

mirjam

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 10:17

Mij is een keer verteld dat de brokken van Pavo aan elkaar geperst worden door middel van kippenveren en oud frituurvet.

Daarom voor mij geen Pavo, maar Havens, wat dat is 100% natuurlijk.

Ik weet natuurlijk niet zeker of ik diegene moet geloven, maar je weet maar nooit he?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 10:48

Voorheen voerde ik altijd Subli, van de Boerenbond. Prima voer, geen klachten over, alleen was ik altijd afhankelijk van mijn vriend om voer te halen. Ik heb nl zelf geen rijbewijs.
Toen mijn penenleverancier vertelde dat hij Havens voer aan huis bracht, ben ik overgestapt. De samenstelling is niet heel erg anders en Yorghos doet het er goed op.

benneton

Berichten: 1548
Geregistreerd: 18-11-01
Woonplaats: Achtmaal

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 17:19

wij nu Pavo en Havens, dat zijn dikkere brokken die van Subli zijn heel dun...
Door die dunne brokken kreeg een van m'n pony's steeds slokdarmverstopping, 3x achter elkaar, toen zijn we dikkere brok gaan geven en nu is het niet meer

Yootha

Berichten: 6524
Geregistreerd: 22-03-01
Woonplaats: Emmer-Compascuum, Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 17:24

Wij voeren Kaspar Faunafood HORSEKWIK voor paarden en pony's die weinig of geen arbeid verrichten.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 18:06

Westernfreak"]
Dat valt mee hoor, ik heb nog nooit een pulpbrokje (die er duidelijk anders uit ziet dan de paardenbrok) aangetroffen en naar mijn weten ook nog nooit andere voedingsmiddelen / brok.
[/quote]

Nou dan zal ik er wel pech mee hebben, ik ben er in ieder geval niet tevreden over.


[quote="Westernfreak"]
Hier vind ik geen excuus voor te vinden, een brok moet in een goede staat worden afgeleverd. Liever een geitenbrokje dan een zak beschimmeld!!!
[/quote]

Een beschimmelde zak kan ik terug brengen, ik heb geen zin om bij iedere schep te controleren of er weer geen koeiepulp in zit ... Scheve mond (heb er eens een paard een slokdarmverstopping aan zien overhouden, daar wordt je ook niet vrolijk van)

Die zakken van Pavo die bij mij geschimmeld waren was overigens een lot dat normaal terug had moeten gaan. Er was bij het produceren ervan een ventilator stuk gegaan die de brokken moet drogen en blijkbaar waren ze te nat gebleven.
Ik ben dus ook niet echt te spreken over Pavo, het is dat ik geen ander alternatief heb. (ja of ik moet iedere keer de zakken van Lannoo apart bestellen. Als ik ze dan 1 keer vergeet zit ik meteen een week zonder voer)

Ik ben trouwens zeker niet van plan om Pavo in de toekomst te blijven geven. Om de redenen die jij net allemaal zegt.

[quote="Westernfreak schreef:
Verder wil ik nog even kwijt dat ik de samenstellingen van Pavo en 'ons' onbekende merk heb vergeleken en de paarden en pony's kunnen kwalitatief beter het onbekende merk hebben!!! Voor mij absoluut geen Pavo, voor mij is het alleen maar een naam zoals lageveld al zegt.

mirjam


Ik ben ook het meest tevreden over het onbekende merk, enkel jammer dat de "beste" veulenbrok hier in de buurt, van Pavo is.
Maar ach, ze blijft niet eeuwig veulen Haha!

Alice

Berichten: 3136
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Doornenburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 18:08

Ik hoorde zelfs dat er in varkensvoer precies hetzelfde zit als paardenvoer, en dat is lang niet zo duur!
Zeker weten doe ik het niet, heb het ook maar van horen en zeggen, maar misschien is het een onderzoekje waard?

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 18:58

Ik geef Revanza de basisbrok van Treurniet en erbij als extra een muesli. Vaak de muesli van Pavo omdat deze zo heerlijk ruikt.
Eerst had ik de Pavo-1 en daarna de Pavo-2, maar hier doed ze het net zo goed op, en het scheelt ruim 4 euro. Bloos

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 20:07

Andrew kreeg eigenlijk altijd Pavo brokken, maar muesli heb ik verschillende soorten geprobeerd. Ik heb nu pavo 1(halve tot 2/3 schep) in combinatie met pavo stibro (anderhalve schep). Hij ziet er prima uit, maar ondanks de pavo 1 is hij vaak sloom en wat stijf. Heb nu net dat voer van Fyto (waar hier op bokt voor geadverteerd wordt) besteld, de sport/fokmerrie versie (Gold)
en ben benieuwd of het ook helpt straks. Misschien moet ik er ook wel meer van voeren voor ik effect merk... Ik weet niet of ze bij ons ec ht merkloze brok hebben. Subli is toch ook merk?

MarijeR

Berichten: 24928
Geregistreerd: 20-08-01
Woonplaats: Onstwedde

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 20:51

Vroeger stond ik op een stal waar onderhoudsbrok van een onbekend merk werd gevoerd. De sportpaarden en pony's deden het daar niet goed op en ik ben zelf Pavo gaan voeren.
Dat voer ik nu ruim 10 jaar.
Een keer Subli geprobeerd nadat er op de stal waar ik toen stond op Subli werd overgegaan. Sportpaarden die na lichte training met spierpijn stonden, geen mooie glans en ze aten het slecht.
Na een paar weken ben ik weer terug naar de Pavo brok gegaan en dat verschil was snel merkbaar.

We hebben nu geen sportpaarden meer maar fokken met welsh cobs.
Tot 3 jaar krijgen ze veulenbrok, daarna stibro en de zogende merries merriebrok.
Ze eten het goed en zien er goed uit.
In het keuringsseizoen voer ik van Havens Power-Plus mix erbij voor net dat beetje extra energie.

Francis

Berichten: 10665
Geregistreerd: 17-11-01
Woonplaats: Zutphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:14

Alice schreef:
Ik hoorde zelfs dat er in varkensvoer precies hetzelfde zit als paardenvoer, en dat is lang niet zo duur!
Zeker weten doe ik het niet, heb het ook maar van horen en zeggen, maar misschien is het een onderzoekje waard?


Écht niet!! In varkensvoer zitten ook dierlijke bestanddelen. Hartstikke slecht voor paarden! Nooit voeren dus!

Vera

Berichten: 12175
Geregistreerd: 10-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 10:43

Loolapelooza schreef:
Ik voer Pavo en Lannoo Martens.
Het paardenvoeder van de "boerenbond" zit altijd stampvol met troep die er niet in hoort (zoals ongepofte maisvlokken, erwten, en soms zelfs pulp) zegt al veel over het respect waar het voer mee gemaakt is ...
.

Ik heb onderzoek gedaan naar het productieproces en samenstelling van verschillende voederbedrijven voor een paarden tvprogramma. Wat jij hier schrijft is klinklare onzin. Het voer van de "Boerenbond " is bv. Subli en toevallig is dat het enige voer in Nederland met een Europees keurmerk.

gomir

Berichten: 25534
Geregistreerd: 13-09-01
Woonplaats: Omgeving Drachten

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:14

Ik voer Pavo, omdat één van mijn paarden subli absoluut niet wil eten Verward

Verder kan ik pavo makkelijk krijgen hier en ik heb zelden problemen met het voer. Ik heb één keer een zak met schimmel gehad, maar die kon ik zo omruilen bij de leverancier.

Billy

Berichten: 20708
Geregistreerd: 06-07-01
Woonplaats: Gemeente Tholen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:20

Shaienne schreef:
Mij is een keer verteld dat de brokken van Pavo aan elkaar geperst worden door middel van kippenveren en oud frituurvet.

Daarom voor mij geen Pavo, maar Havens, wat dat is 100% natuurlijk.

Ik weet natuurlijk niet zeker of ik diegene moet geloven, maar je weet maar nooit he?


Was dat toevallig de verkoper van en ander paardenvoer?
Zo kun je elk voer de grond in stampen. Geruchten zullen er altijd zijn, meestal oncontroleerbaar, maar de mensen die ze vertellen hebben het altijd uit een "betrouwbare bron" Frusty
Mijn paard krijgt Treurniet Basisbrok en van mij krijgt hij Treurniet Muesli als extraatje

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 11:41

Alice schreef:
Ik hoorde zelfs dat er in varkensvoer precies hetzelfde zit als paardenvoer, en dat is lang niet zo duur!
Zeker weten doe ik het niet, heb het ook maar van horen en zeggen, maar misschien is het een onderzoekje waard?


Het goedkope merk brok wat je hier bij de fouragehandel kan krijgen lijkt iig veel op varkensvoer Scheve mond (ik zeg niet dat het hetzelfde is hoor Knipoog ). Ik ben er 2 jaar terug vanaf gestapt, omdat dit voer puur tegen mijn gevoel inging, ik vond het ook altijd een beetje onaangenaam ruiken Scheve mond ... (niet bedorven ofzo, gewoon "niet appetijtelijk" !). Ik ben toen op Nösenberger overgestapt, nadat ik over deze firma alleen maar positieve dingen had gehoord! Ze zijn heel lang voor je bezig om het juiste voer voor jouw paard te vinden. Mocht je zelf ideeen hebben over de samenstelling voor het voer, zijn ze -vanaf een bepaalde hoeveelheid- ook bereid dit voor je samen te stellen Lachen ! Het bewijs dat het kwalitatief goed voer is, was voor mij de uitspraak van de DA ná de operatie van Beer: "Je kan zien dat hij super goed voer heeft gekregen, want anders was hij met deze maag al veel eerder gestorven, omdat hij verhongerd zou zijn".
Mijn vriendin bleef trouw aan de goedkope brok, totdat ze vanaf nov. veel met Helania ging doen; het beest had, ook na méér voer te hebben gekregen, absoluut geen energie ! Ze is nu ook overgestapt op een duurdere brok en dat gaat nu prima Lachen !

Mijn mening: Als er niet veel van je paard verlangt wordt, is een goedkope basisbrok waarschijnlijk voldoende, bij meer werk, hebben ze ook meer nodig !!

Het kan natuurlijk wel zijn, dat je een goedkope brok gevonden hebt, waar voldoende inzit Lachen ! Het is dus wel belangrijk om op de zak naar de samenstelling te kijken!
Ik heb alleen geen tijd en zin, om alle goedkope(re) soorten brok, te gaan vergelijken met de duurdere merken, om te kijken of de samenstelling gelijkwaardig is Knipoog ! Dan koop ik liever meteen een brok waarvan ik weet wat er in zit Lachen !