Als je paard zo ziek is dat het lijdt...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Wat zou je doen als je paard ziek is en lijdt?

Naar de slacht brengen
26 (19%)
Een spuitje van DA
105 (80%)

Totaal aantal stemmen: 131


Malabarista

Berichten: 1799
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: El Paso

Als je paard zo ziek is dat het lijdt...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-03-03 20:59

...wat zou jij dan doen? Het paard laten slachten of de dierenarts een spuitje laten geven? Ik zou altijd kiezen voor het spuitje van de dierenarts, je kunt er bij zijn en het gebeurt op zijn eigen stekje. Ja raar dat ik dit vraag maar ik ben gewoon benieuwd.... misschien beetje crue (of hoe je dat ook schrijft)

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 21:20

ik denk een spuitje! ik heb er eigenlijk nooit over na gedacht maar het idee dat iemand straks mijn paard zit te eten........

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132055
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 21:26

Gelukkig heb ik nog nooit voor de keuze gestaan.
We hebben altijd "geluk" gehad met onze paarden, gelukkig nog nooit eentje in hoeven laten slapen of naar de slacht hoeven doen.
Maar mocht het toch zover komen, dan zal ik op dat moment beslissen wat het beste is.
Een spuitje laten geven in een vertrouwde omgeving lijkt mij ook het meest diervriendelijk omdat er imo. minder stress bij komt kijken dan bij een transport naar de slacht (om nog maar niet te spreken van de stress in het slachthuis).
Ik hoop dus echt dat ik het nooit mee hoef te maken, het lijkt me echt verschrikkelijk.

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 21:40

ligt eraan wat het paard mankeert...............is per geval te bekijken denk ik.

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 21:43

Wat dit betreft ben ik blij dat ik geen eigen paard heb (overigens samen met eventuele ziekte ook de enige reden) en dat ik dus (nog) niet voor die keus hoef te staan...

Rinoa

Berichten: 5528
Geregistreerd: 28-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 21:44

Vreselijk om zoiets me te maken.

Ik zou voor het spuitje gaan. Vind ik veel respectvoller naar je paard toe.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 21:46

Ik zal het altijd naar de slacht brengen.
Omdat ik heb een paard ooit 5 uur zien vechten tegen een spuit. Goed toen was ie eindelijk dood, toen moest hij nog uit zijn stal (kan je het je voorstellen) achter een trekker gebonden over het pad naar de kant van de weg gesleept om daar tot de volgende dag in de regen te blijven liggen tot het destructiebedrijf komt om hem met een grote grijper op te tillen en boven de laadbak los te laten zodat hij ongeveer een meter of drie naar beneden pleurt. Later in het destructiebedrijf kan hij vermalen worden tot Lijm.

Naar het slachthuis omdat een slager niks heeft aan beurs vlees, je met een slager goede afspraken kan maken over hoe je paard geslacht word. Bijvoorbeeld wrakvee krijgt speciale behandeling. Als het paard dood is word er ook nog met respect mee omgegaan

pareltje

Berichten: 247
Geregistreerd: 23-02-03
Woonplaats: mijnsheerenland

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 21:47

zeker weten voor het spuitje... het idee alleen al dat iemand pareltje op zou eten brr

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 21:53

Moeilijk, ik heb maar gekozen voor naar de slacht te brengen. Het ligt eraan of IMO mijn paard nog op 4 benen de trailer in en uit kan lopen. In dat geval breng ik het naar de slacht als het einde verhaal is. Kan het paard niet meer in de trailer zonder verschrikkelijk pijn te lijden dan krijgt het thuis een spuitje. Maar gezien de stallingsituatie van Fayette nu zal ik er toch voor kiezen om haar naar de slacht te brengen (hout! ik wil hout hebben om dit af te kunnen kloppen!!!). Ze staat bij particulieren aan een klein weggetje die echter druk bezocht wordt door wandelaars e.d. en dan wil ik niet dat er paar dagen of zelfs een paar uur een dood paard aan de kant van de weg ligt

ricoh

Berichten: 1114
Geregistreerd: 02-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:13

Zou opok voor een spuitje kiezen, maar dan wel met zware verdoving vooraf, idd om vechten te voorkomen.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:16

ricoh schreef:
Zou opok voor een spuitje kiezen, maar dan wel met zware verdoving vooraf, idd om vechten te voorkomen.


sorrie helpt niet............. Verdrietig

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:26

altijd een spuitje, heb hier alleen maar goede ervaringen mee.

Ineke2

Berichten: 33118
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:37

Ligt eraan wat mijn paard mankeert...als ie zo ziek is dat ie niet meer op zijn benen kan staan dan een spuitje, maar anders de slacht. Ze stappen het slachthuis in (is schoon gemaakt dus dat ze bloed ruiken al dat soort dingen meer is onzin) en pang, pin erin en klaar... 1 seconde en weg is ie...das veel beter dan blijven vechten tegen de dood zoals bij een spuitje wel vaker gebeurt.

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:42

Toen ik stage liep bij een DA, heb ik gezien hoe een paard dat de avond ervoor was ingeslapen, uit zijn stal werd gehaald. Is echt niet leuk om te zien. Ik kende het paard niet, maar ik ben na een tijdje weg gelopen.

Het was warm die tijd en het paard stond helemaal bol en verloor vocht. Het stonk echt als de dood. Was echt verschrikkelijk, die geur vergeet ik mijn hele leven niet meer. Het paard werd met een auto uit zijn stal getrokken. Er werd een groot zeil over hem heen gelegt en het paard heeft daar nog uren op het terrein gelegen voordat het werd opgehaald.

Ik kies dus absoluut voor het slachthuis, tenzij het echt niet anders kan. Ik weet wel dat ik niet eerder op stal kom, voordat het paard weg is gehaald.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:42

Ik heb nu al een aantal paarden dood zien gaan, waaronder 2 van onszelf en allen zijn met een spuit gegaan, ik heb er nog geen 1 zien vechten (gelukkig) ze zijn allemaal heel relaxed gegaan, eerst een narcose spuit en toen de dodelijke.... gelukkig waren wij daar ook in de positie om de paarden weg te laten halen van stal dus we hoefde ze niet aan de kant van de weg te leggen.

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:50

Ik zou ook voor een spuit gaan. ik hoop dat het nog een hele tijd gaat duren voordat ik deze beslissing moet nemen.
Het paard bij ons op stal is ook heel rustig ingeslapen. heeft 1 dagje dood in de paddock gelegen en hierna netjes opgehaald. een soort grote trailer, hier kwam een grote lepel uit. hier werd voorzichtig het paard opgerold en na nog een keer afscheid nemen, rustig de trailer ingetrokken. paste allemaal goed en geen gedoe met grijpers en benen die gebroken moeten worden, omdat ze niet in de bak passen.
Heb van verschillende dierenartsen gehoord dat een wat vecht tijdens het spuitje, niet vecht tegen het dood gaan, maar tegen het gedwongen gaan liggen. zit niet in de natuur van het beestje om te gaan liggen en niet meer de kracht te hebben om op te staan, terwijl er mensen bij staan.
mijn pony is er ook zo 1. die moest bij zijn castratie onder narcose, maar hij vocht echt tegen het gaan liggen. hebben 3 spuiten aan te pas moeten komen voordat hij het opgaf.

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 22:52

odis schreef:
, maar hij vocht echt tegen het gaan liggen. hebben 3 spuiten aan te pas moeten komen voordat hij het opgaf.


denk jij nou werkelijk dat het fijn is voor een eigenaar om zoiets te zien? Dit gaat over een castratie maar wat als hij afgemaakt moest worden en je staat er bij en kijkt ernaar hoe jouw paard drie spuiten nodig heeft voordat hij het opgeeft.......

Jola

Berichten: 2783
Geregistreerd: 28-01-03
Woonplaats: Kapellen (Belgie)

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:00

Ik heb het het laatste jaar helaas 2x moeten meemaken en beide keren heeft de da ze in laten slapen. Ik moet er niet aan denken om mijn beessie op de trailer te zetten en dan naar het slachthuis!

Natuurlijk is het geen fraai gezicht wanneer ze daarna opgehaald worden maar daar ben ik dan ook bewust niet bij geweest.

Jola

steeffie

Berichten: 2347
Geregistreerd: 23-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:07

Ik zou mijn paard naar de slacht brengen. Ik heb ook een paard tegen de spuit zien vechten, 2 uur lang. Het arme beessie was helemaal bezweet, kapot, en de angst was aan haar af te lezen. Zo zou ik mijn paard niet willen zien lijden.
Het slachthuis lijkt me ook niet ideaal, het liefst zou ik mijn paard in vertrouwde omgeving laten sterven. Maar liever een snelle, pijnloze dood in het slachthuis dan dat ze mischien ligt te vechten tegen het spuitje.

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:38

Wat ik nu zou doen weet ik eigenlijk niet zeker. Ik hoef mijn paard namelijk niet op de trailer te zetten naar de slager. Mijn overbuurman (op prettige afstand) is slager en een paardenliefhebber. Ik ben wel eens met mijn paard op zijn erf geweest en mijn paard had daar geen problemen mee.
Ik denk dan ook dat ik er voor zou kiezen om met mijn paard mijn weggetje af te wandelen en door mijn buurman te laten doden.

Ik heb een paard naar de slacht laten brengen door de verzekering en dat doe ik echt nooit meer.
Mijn andere paard heb ik in laten slapen door een spuitje van de dierenarts. Dat ging op een hele prettige en rustige manier en dat blijft voor mij dan ook altijd een optie.

Mijn pony heb ik uit de stal moeten laten trekken. Zij was namelijk plotseling doodgegaan. Het was niet aangenaam om haar zo te zien liggen en ik ben naar binnen gegaan toen mijn buren haar uit de stal trokken met de auto. Maar om nu te zeggen dat het echt heel naar was, nee dat niet. Het spoor was ellendig om te zien maar zij had een mooie dood gehad en dat telde voor mij veel meer.
Ik vind een mooie dood voor mijn paard belangrijker dan mijn eigen afschuw over de aanblik.

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-03-03 23:59

ik moet er niet aan denken, dat ze hem dood en wel met een trekker naar voor aan de weg moeten slepen omdaar te liggen, wachtend op de grijper die hem in een container gooit...
kies dus voor optie slager... *tenzij vervoeren niet meer mogelijk is*

Verdrietig maar hoop dit nooit mee te maken

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 00:03

Ligt eraan hoe ziek het dier is maar anders kies ik zonder meer voor de slager. Gebeurt echt keurig, geen stress en bloed e.d.
Ik heb al eens een paard weggebracht dus ik weet hoe het er aan toe gaat.

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 00:18

Voor mij alleen een spuitje. Als het mogelijk is op eigen terrein, buiten op een weiland, en anders op een dierenkliniek. Ik zou mijn paard de laatste gang naar de slager niet aan willen doen. Wat er verder gebeurd als hij of zij dood is (Wagen van de Rendac, destructiebedrijf) dat kan me verder weinig meer schelen. Ik heb het voordeel op een manege te staan, dan trek ik me even een paar dagen terug tot ze is opgehaald.
Verder hoop ik nooit voor die keuze komen te staan. Dat ze op een respectable leeftijd met een mondvol gras op het weiland in elkaar zakt om nooit meer op te staan....dat is mijn wens....

Sypheron

Berichten: 15209
Geregistreerd: 06-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 00:42

Slacht zou ik persoonlijk gewoon nooit doen, dat kan ik gewoon niet. Niet bij een paard, maar dat zou ik ook niet kunnen met een ander dier eg. een varken oid.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-03 01:37

Ik heb gekozen voor een spuitje in de poll.

Ik zou het liefst willen dat Kasmier een gelukkige zachtaardige dood heeft in de wei ofzo. Maar als ik hem z'n laatste adem laat ademen dan wil ik dat het liefst met z'n hoofd in m'n schoot en niet in de 'stellages' van de slager.