Pony tuft propjes kuil uit?!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Pony tuft propjes kuil uit?!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-03 00:26

Ik heb sinds eergister ofzo een magere pony gekocht...
Hij staat in een loopstal en kan nu ook de bak inlopen. In de stal ligt bijna altijd kuil. Alle pony s (3) eten het kuil gewoon, maar Polly, zo heet hij dan, eet het kuil en dan tuft hij regelmatig een prop uit. Hij staat trouwens de hele dag in de stal te eten zowat, behalve als ik hem brokken geef. Hij eet ze wel, maar errug langzaam. Zou het aan zijn tanden liggen of wat??

In ieder geval komt van de week de dierenarts langs... maar misschien weten jullie het ook wel, dus ik dacht, ik vraag het gewoon. Bedankt!

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132051
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 00:30

Grote kans dat er inderdaad iets met z'n tanden niet helemaal in orde is.
Goed idee om er even naar te laten kijken, de DA kan je vast en zeker meer vertellen.
Het kan trouwens ook best zijn dat je pony even moet wennen aan het andere voer en dat het probleem zich vanzelf oplost.

Veel plezier met je nieuwe aanwinst !

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 00:31

Bijna 100% zeker weten last van zijn gebit inderdaad

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 00:31

kan heel goed aan zijn tande/kiezen liggen , die propjes kuil en dat langzame eten duiden er heel erg op
ik zou zeker zijn gebit laten nakijken

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-03 00:32

Hij is oud trouwens, 20+ dus misschien is hij wel een paar kiezen kwijt... Wat moet je zo n beest dan ooit voeren als hij wat kiezen kwijt is?

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 00:34

Met een paar kiezen kwijt moet hij eigenlijk nog gewoon kunnen eten, wat jij omschrijft klinkt als haken aan zijn gebit, dan doet het dus pijn als hij eet en gaat hij eten opproppen in zijn wangzakken. Kijk anders even op www.tandenfee.nl

Joyce1988
Berichten: 3518
Geregistreerd: 17-04-02
Woonplaats: Barneveld

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-03-03 00:41

Esme_27 schreef:
Met een paar kiezen kwijt moet hij eigenlijk nog gewoon kunnen eten, wat jij omschrijft klinkt als haken aan zijn gebit, dan doet het dus pijn als hij eet en gaat hij eten opproppen in zijn wangzakken. Kijk anders even op www.tandenfee.nl


Goede site, er staat symptomen, die kunnen wijzen op problemen met het gebit.

Er staan er veel maar polly heeft er toch wel een paar:

Het paard knoeit met zijn eten.

Het paard maakt proppen vanzijn voedsel, en laat die uit zijn mond vallen.

Het paard eet heel langzaam.

Het paard eet niet meer.


Verder staat er dat als een paard een van deze syptomen laat zien, dat het probleem er al een tijdje zit. Ik ga dus maar gauw een paardentandarts zoeken, want polly is heeeeeeeel mager en heeft 4 van die syptomen... Arme pol Verdrietig

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 00:42

Ben blij dat je er iets aan had Lachen

Jet

Berichten: 11997
Geregistreerd: 31-01-01
Woonplaats: Anna Paulowna

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-03-03 09:07

Als je een goede dierenarts hebt, die speciaal voor paarden is, dan kan die ook goed je pony's tanden behandelen. Daar heb je niet speciaal een paardentandarts voor nodig. Die van mij moet bv. altijd verdoofd worden en dat mag een paardentandarts niet doen, dus ik laat het altijd door mijn ( paarden-)dierenarts doen. Dus als jouw dierenarts komt en hij is echt voor paarden, kan hij meteen die tanden en kiezen behandelen! Veel succes met je pony!