Shet leren meelopen naast bereden paard ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

Shet leren meelopen naast bereden paard ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-03-03 19:06

Als ik op vakantie ofzo ben breng ik Guinness meestal bij een vriendin, die heeft een stal over en daar kan ze lekker in de wei. Prima geregeld dus. Alleen ik heb geen trailer dus ik ga daar dan rijdend heen, kost me ongeveer 1 1/2 uur door de velden, tot dusver nog steeds geen enkel probleem. Maar.... sinds november heb ik er een shet veulen bij, nu 9 maanden oud en die wil ik eigelijk leren meelopen, zodat ik die bv van de zomer ook bij mijn vriendin kan brengen. Hij moet dan dus aan een touw meelopen terwijl ik op Guinness rijd.
Salvator kan al wel redelijk aan het halster meelopen

Hebben jullie tips hoe ik dit het beste aan kan pakken en zou zo'n afstand lopen (ca. 8-10 km) voor zo'n jong dier niet teveel zijn.

Sanny

Berichten: 215
Geregistreerd: 28-09-01
Woonplaats: Winschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 21:24

Het zou wel kunnen als je het goed opbouwd (de conditie). Het is handig om hem eerst mee te leren lopen aan de fiets. Dan kan je rustig z'n conditie een beetje opbouwen. Ik weet niet hoe groot Guiness is. maar soms is het wel onhandig met meelopen omdat deze grotere passen maakt en dan gaat de shet in draf en dan kan het moeilijk worden. maar dat wordt gewoon uitproberen.
Veel suc6

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 21:49

ik vind 1.5 uur perfecte concentratie van een veulen wel erg lang geloof ik....
Met Jamaica en hon oefen ik in de bak, ga er nog niet mee naar buiten

Mist

Berichten: 9486
Geregistreerd: 17-02-03
Woonplaats: noord brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 22:33

Ik rij al jaren (als ik weinig tijd heb) met twee paarden. Kwpn'er van 1.78m en arabiertje (1.52m) er naast. De arabier is sneller dan de kwpn'er en loopt soms all bokkent, showent er naast. Het belangrijkste is dat je het paard waar je op zit 100% onder controle hebt. Het "halster" paard moet ook een beetje inteligent zijn want het schiet niet op als die steeds de andere kant van de boom kiest om langs te lopen. Het beste is een halstertouw van een meter of 3 (zodat als er iets is je nog ruimte over hebt en het paard niet los hoeft te laten !) De arabier bijt mijn paard vaak in de nek als het volgens haar niet snel genoeg gaat.
Een veulen er naast heb ik geen ervaring mee. Als ze de hele dag buiten lopen (dus genoeg beweging krijgen) lijkt het me geen probleem zolang je het langzaam opbouwt. "Vroeger" in de vrije natuur legden paarden natuurlijk ook lange afstanden af. Het ligt er natuurlijk ook aan waar je woont, bij mij is het bos op 50m afstand. Ik zou het inderdaad langzaam opbouwen (eventueel op het begin met iemand op de fiets erbij die in kan grijpen als het fout gaat)

success !!

ps wees wel voorbereid op de flauwe grapjes die mensen maken, zoals "he !!! iemand verloren ???" erg origineel !