Paard Vals???????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Zwartje

Berichten: 53
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Helmond

Paard Vals???????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 19:07

heey mijn lievelings paard genaamd zwartje bijt als je zijn stal inkomt is ze dan vals of wil ze niet dat ik bij haar in de stal kom Verward Verward Verward Verward Verward Verward Verward

Party!! Party!! Party!! Groetjes Zwartje Party!! Party!! Party!!

boemel

Berichten: 8362
Geregistreerd: 13-12-01
Woonplaats: Azewijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 20:03

Sommige paarden zijn gewoon niet lief als je hun stal in komt. Waaraan dat ligt weet ik ook niet. Misschien voelt ze zich bedreigd en wil ze haar ruimte verdedigen.

Laat je er niet al te hard door afschrikken, maar wees wel voorzichtig. Probeer niet langer in de stal te zijn dan nodig is en houdt haar in de gaten. Loop verder rustig naar haar toe en doe haar een halster op, zodat je meer over haar te vertellen hebt.

Veel paarden die op stal vervelend zijn, zijn buiten de stal heel lief, dus de kans dat ze vals is, zal niet groot zijn.

Richtje

Berichten: 13117
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Bunschoten

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:08

Is het een manege paard?
Maar idd, op je hoede zijn en je dominant opstellen.

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:18

een paard is nooit vals van zichzelf, een paard word vals gemaakt door mensen...

Misschien kan je uitzoeken of ze dit altijd al heeft gedaan, of wanneer het begonnen is?
En is het een manege pony? Misschien heeft ze gewoon geen vertrouwen in 'vreemde'

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 12:52

Het hoeft niet persee valsheid te zijn....
Nemo bijt namelijk ook naar andere mensen....dat komt omdat hij totaal geen vertrouwen heeft in andere mensen... ( he Wen Tong uitsteken)

KiWiKo

Berichten: 51672
Geregistreerd: 19-10-02
Woonplaats: Killstraight

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 12:57

wees blij, mijn Marca'tje slaat...........(gelukkig mij niet meer maaruh nog steeds oppassen hoor) Verder is het een enorme knuffelkont (als je eenmaal het halster aan hebt).

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 13:05

Een paard kan ook uit liefkozing of speelsheid bijten.

Heeft hij/zij de oren in de nek?

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 17:21

Echt valse paarden bestaan idd niet. Vaak is het een teken van angst. Ik heb altijd geleerd om tegen een paard te praten als je de stal in gaat.
Bij ons op de manege staat ook een bijter. Volgens de eigenaar bijt hij omdat hij vroeger geslagen werd als hij hapte. Hij bijt dus eigenlijk om zichzelf te verdedigen. Als jij onzeker de stal binnegaat zal hij ook eerder bijten. Loop zelfverzekerd en lief pratend op hem af.

Rietje_oud

Berichten: 76
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: Meppel, in Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 20:49

Er is maar 1 tip tegen bijten en dat is NOOIT toestaan!!!
Maakt niet uit hoe het gebeurt, waar het aangeleerd is, laat jij de eerste zijn die gigantisch uit je slof kan schieten als je paard je bijt.

Je hoeft niet te slaan, je hoeft niet voorzichtig te doen omdat hij dan weleens kan schrikken, nou poeh zeg, als jij een hap uit je arm heb, dan piep jij wel anders, te vaak meegemaakt helaas.

Nee zoals er heel duidelijk in bepaalde boeken geschreven staat, nooit toestaan, en wanneer die oren naar achteren gaan, en je ontblote tanden krijgt, dan maak je je heel groot en schreeuw je de longen uit je lijf, en je loopt direkt bij hem weg, dus een hoop kabaal, laat zien dat jij imponeert en de baas bent.

Een bang en schrikkerig paard krijg je doordat je hem gaat slaan, al heb ik soms wel de neiging om dat als eerste te doen hoor, terwijl je het averechtse bereikt.

Gr

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 02:13

Ik ben het grotendeels eens met Rietje. Alleen over de laatste zin valt wel het nodige te zeggen.
Zodra je een paard iets wilt LEREN geeft slaan inderdaad alleen een averechts effect. Bijten moeten we een paard echter AFLEREN.
Onderling slaan paarden elkaar ook (of dreigen ermee is vaak al voldoende) en hiervan worden ze niet meteen bang en schrikkerig. Wel krijgen ze respect voor de slaande partij. Vergeet daarbij ook niet dat bijten bij paarden onderling vrij "normaal" is wanneer de een vindt dat de ander een grens overschrijdt. Helaas kunnen wij mensen in deze natuurlijke paardentaal niet meegaan.

Ik sla paarden niet graag, oftewel, ik heb er eigenlijk een bloedhekel aan, maar bij bijtgedrag maak ik een uitzondering. Ik reageer als door de bliksem getroffen met een brul en ja.. een knal als dat zo uitkomt !

Een poosje geleden nog een praktijkgevalletje meegemaakt met een andalusier jaarling hengstje.
Hap, brul, pets Extreme duivel
Hij schrok zich wezenloos en deinsde terug naar de andere kant van de stal en ging daar ook nog eens van de sokken. Kort daarna gewoon weer aanhalen en aandacht geven alsof er niets gebeurd is !

Is het nu een bang en schrikkerig dier ? Nee hoor... integendeel en zeker bij mij niet; ik kan er mee lezen en schrijven. Wel merk ik dat het in zijn geheugen gegrift staat. Zo vaak ik langs zijn stal loop zoekt hij naar een aai over de neus Knipoog

Nogmaals, er is een wereld van verschil tussen een paard iets AANLEREN of (noodgedwongen want we zijn "maar" mensen) AFLEREN.

Bertus.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:11

Zoals je dat deed, is dat goed. Denk eraan ook de goede dingen te belonen, he?

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:25

Als je weet dat het een bijter is, blijf dan steeds op je hoede en maak dat je het ziet aankomen. En maakt ie aanstalten om te bijten laat 'm loeihard tegen je elleboog aanknallen ... ze vergeten het nooit, maar nemen het je niet kwalijk, hij heeft het nl. zelf gedaan!

Ugene2001

Berichten: 1895
Geregistreerd: 11-11-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 10:37

Het hoeft inderdaad niet vals te zijn, misschien is het omdat het ZIJN stal is of omdat hij mensen niet echt vertrouwd.

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 11:52

What about het schoftbijten? Paarden doen dat bij elkaar als ze elkaar vertrouwen.
Dat bedoel ik dus met een stukje liefkozing. Vooral jonge paarden doen dit. Ik los dit op door hé, of "uh uh" te roepen en hun hoofd weg te duwen. Meestal begrijpen ze het wel. Anders is een licht tikje (mét stem) al genoeg...

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 22:04

Mijn verzorgpaardje hapt wel eens, dit is echt niet uit gemenigheid. Hij knabbelt gewoon aan mijn trui zeg maar. Je merkt het verschil echt wel tussen "bijten" uit liefkozing of echt gemeen bijten.

Zwartje

Berichten: 53
Geregistreerd: 03-03-03
Woonplaats: Helmond

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-03 17:07

Heeyz bedankt voor de tip!!!!!

groetjes van mij

Boogiegirl

Berichten: 7815
Geregistreerd: 26-06-01
Woonplaats: Venlo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 17:15

ik rijd op het moment ook een pony die vals is in de stal.
als je een tijdje voor de stal staat, gaat ze steigeren en je aanvallen(wat niet gaat door de trailies Knipoog ) en tanden laten zien enzo, het is wel een eng gezicht Knipoog
Als ik de stal inga, praat ik gewoon zachtjes en loop er vastberaden maar niet snel of boos naartoe.
Als dat paard in de gaten heeft dat je lief bent, is zij meestal ook lief Lachen
Ik denk dat dit paard gewoon slechte ervaringen heeft met mensen in de stal.

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 18:57

Ik ken ook een echt rotpaard.Hij kan erg lief doen en komt met z'n oortjes naar voren aanhuppelen en likjes geven,en dan ineens begint hij een beetje te bokken en te bijten...Je kan doen wat je wil,maar hij doet ALTIJD zo.Je kan de weide haast niet in zonder zweep of iets anders waar je hem mee op een afstand kan houden.Dus de uitspraak "valse paarden bestaan niet" is alles behalve waar

Kim82
Berichten: 908
Geregistreerd: 12-12-02
Woonplaats: ENSCHEDE

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-03 19:00

Ja, maar die paarden worden niet zo geboren maar zo gemaakt. Vaak doen ze zo vanwege een bepaalde gebeurtenis.
Meestal kan er met de juiste begeleiding ook wel wat aan gedaan worden. Je hebt dan alleen wel iemand nodig die hier heeeeel veel ervaring in heeft.