Agressie naar andere paarden

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Agressie naar andere paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 00:10

Sinds ongeveer een weekje is m'n paardje een monstertje geworden Knipoog
zie ook topic:
[RT] Sinds een week: rennen, rennen, rennen

Wat vervelender nog dan dat geren is: haar toenemende agressie naar andere paarden ALLEEN TIJDENS HET RIJDEN
Vroeger had ze wel 'ns dat ze het eng vond om vlak naast andere paarden te moeten lopen, nou okee, kan ik begrijpen, jong beessie, went wel. Ging over.
Maar sinds een week is het extreem en wordt eigenlijk met de dag erger.
Verleden week heeft ze zelfs een trap uitgedeeld. Gelukkig ging het goed, maar dit is echt onacceptabel!!!!

Oren plat in d'r nek, kont wegdraaien/bokken.
Als ik tussen het schavot en het andere paard zit klimt ze zowat tegen de muur op en als ik op de binnenhoefslag rijd, springt ze opzij.
Kortom; ik kan geen rondje meer normaal rijden.
Onze bak is altijd erg vol en tja, dit kan gewoon niet zo.

Iemand ideeen????

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 14:18

Is ze toevallig niet hengstig???
Hoe oud is ze?

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 14:20

nee het is geen hengstigheid, want dat weet je precies bij haar...........en bovendien zijn haar achterbenen dan echt smerig enzo......bleh.
Ze wordt 6 in mei..........

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 10:27

kom op er zijn er vast nog meer die dit hebben/hebben gehad, wie???!!!

cornelie

Berichten: 9349
Geregistreerd: 11-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 10:41

Ik heb het ook gehad en ik heb in het andere topic al geschreven waar dit aan lag Lachen

Vippie
Berichten: 10408
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Lalaland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:05

Zoals je weet heeft Tjo sinds een week ook de reneritis. Denk dat het aan het weer ligt. Die agressie kan ook een ophoping zijn van hormonen die er uit moeten komen met de komende hengstigheid (is ze de afgelopen winter hengstig geweest?). Mijn vermoeden is dat ze zeer binnenkort zeer heftig hengstig wordt.
Misschien staat ze ook ff te hoog in het voer, dit wil ook wel eens helpen om dit tijdelijk te verlagen.
Succes en tot binnenkort!
Viv

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:22

Ik heb inderdaad het gevoel dat dit toch een hormonale kwestie is. Kijk eens na wanneer ze voor het laatst hengstig was en probeer het bij te houden. Kijk eens of er overeenkomsten zijn met haar gedrag en de (periode rond) haar hengstigheid.
(tip: kijk eens als ze plast. Meestal is de urine niet helder als ze hengstig zijn of zet er een ander paard naast om ruiken. Als ze "knipperd" weet je het!)

IngridM
Berichten: 11826
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 15:04

gisteren heeft m'n bijrijdster gereden en als ik haar verhaal hoorde, dacht ik weer eerder aan angst voor het te dicht bij komen van de andere, vaak erg grote paarden. Maar ik vond haar gedrag meer agressief afgelopen week. Normaliter is ze inderdaad een stuk lastiger te rijden als ze hengstig is, varieert van gewoon bv. niet door een hoek willen, tot steigeren aan toe, tot erg druk zijn. Maar, altijd, tot nu toe dus, in die 2 jaar dat ik haar nu bijna heb, zijn haar achterbenen zoooooooooooooooooooooooooooooooooo vies als ze hengstig is en dat is nu gewoon niet zo. Want dat was het eerste wat ik ging bekijken. (en is ook niet te missen bij haar...............)
Maar als het hengstigheid zou zijn, dan moet dat na een week toch wel over zijn.
Hoe zie je nu precies of het angst is of agressie of gewoon lekker merriegedrag? Lekker trutgedrag..........??? de ene keer lijkt het inderdaad angst, de andere keer puur agressief.
Viv, ze is gedurende de winter ook hengstig geweest, minder dan in de zomer, maar ging gewoon door............helaas.....
Even afwachten dus hoe dit zich gaat ontwikkelen.

Het stomme is dus, dat als ze in de gang staat en er moet een ander parad dicht langs, dan doet ze niets. Soms wel oren naar achteren, maar veel meer niet. Maar tijdens het rijden dus wel..............

Tyrza

Berichten: 10878
Geregistreerd: 11-03-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 15:14

Hengstigheid kan af en toe lang duren. Wij hebben een merrie die vaak 2 weken lang hengstig is. En ze is al 24!!!! Ouwe tante.... *LOL*