Dekjes wassen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Dekjes wassen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 02:43

Hoe kan je het beste dekjes wassen in de wasmachine? Dus temperatuur? In een kussensloop? Etc.

Ik heb geen idee, want ik heb dit nog nooit gedaan, alle tips zijn dus welkom Knipoog

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 08:20

Ik doe er nooit een kussensloop om, klopt van te voren wel de meeste haren eruit. Ik was ze meestel op 30-40 graden, vaak staat er ook een wasvoorschrift in.
Ik sorteer altijd wel op kleur, zal nooit mijn zandkleurige bij mijn donkerblauwe gooien.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 08:34

maximaal op 40 graden. Ik was het dekje alleen of met andere paardenspullen. Niet met gewone kleren wassen want er blijven altijd wat haren achter. Alleen singels was ik in een kussensloop

Marije
Berichten: 3087
Geregistreerd: 16-08-01
Woonplaats: Enschede

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 08:58

Ik ga helemaal met Sjuimpje mee!
Alleen trekt mijn moeder wel altijd een zielig gezicht als ik weer aankom met een stapel sjabrakjes...(tja, die haren he?)

Sociolan

Berichten: 1369
Geregistreerd: 08-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:08

Ik was ze gewoon uit samen met andere paardenstof. (andere dekjes,dekens(zweet))
Gewoon de normale was.
Denk er wel om dat alle wasmiddel er goed uit is.
Sommige paarden zijn allergies voor wasmiddel en dan krijgen ze een soord exeem.
En dat moet je niet hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:19

In de machine bij de bandages en onderlappen. Gekleurde dekjes op 40 graden, witte dekjes op 60 graden. na het wassen gaan ze in de droogtrommel en dan ben je ook van al het haar af.
Ik was een dekje na 3 of 4 keer gebruiken en mijn paard is geschoren dus hel veel haar zit er nooit op.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 09:56

En als er wel een hoop haar opzit, kun je dat met je rubberen rosborstel aardig eraf krijgen. Scheelt weer haar in je machine.
Ik was ze trouwens wel met vloeibaar wasmiddel, omdat ik met poeder toch bang ben dat er wat in blijft zitten en dat kan gruwelijke huidirritaties opleveren.

LadyMadonna

Berichten: 62220
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: werkendam (NB)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:03

wat sonja zegt klopt wel, ik heb op mijn zwarte shabrak na het wassen altijd nog wat poeder zitten in de bovenste naad (aan de bovenkant dus), maar dit haal je (als ie droog is) er met een borsteltje zo af.

Wees voorzichtig met Harry's Horse Shabrakjes, die krimpen als de ziekte (ook op 30 graden)

Verder gebruik ik geen wasverzachter

Karin

Berichten: 65336
Geregistreerd: 10-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:09


Lielle

Berichten: 66255
Geregistreerd: 12-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:30

en na een aantal dekjes kun je de wasmachine even leeg laten draaien op kookwas om hem weer schoon te spoelen (alleen niet vergeten om daarna de temperatuur weer op 40 graden te zetten als je gewone kleding gaat wassen Frusty Frusty *blond*)

Ilse

Berichten: 11637
Geregistreerd: 21-03-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:32

stef schreef:
Wees voorzichtig met Harry's Horse Shabrakjes, die krimpen als de ziekte (ook op 30 graden)



Ik heb het gemerkt, en die dingen verkleuren ook al meteen bij het wassen! Boos! Mijn zwarte is nu grijs/zwart.
Volgende keer gaan we toch maar voor de wat duurdere dekjes.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:47

Ilse"]
[quote="stef schreef:
Wees voorzichtig met Harry's Horse Shabrakjes, die krimpen als de ziekte (ook op 30 graden)



Ik heb het gemerkt, en die dingen verkleuren ook al meteen bij het wassen! Boos! Mijn zwarte is nu grijs/zwart.
Volgende keer gaan we toch maar voor de wat duurdere dekjes.
[/quote]
Dat valt toch wel mee? Ik kwak alles op 40 graden in de wasmachine. Dus ook m'n HH sjabrakken(ik had er 2). 1 is wel wat verkleurd maar die werd echt onwijs vaak gewassen en heel veel gebruikt, die was na een jaar intensief gebruik dus wat verkleurd. Maar m'n ander is nog prima en die word ook veel gebruikt en gewassen.

Maar alles op 40 graden d'r in(dus ook echt alles), meestal wel appart. Wel ff van te voren af afborstelen met een rubber rosborstel, dat scheelt een stuk.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 10:55

Ik haal de haren er altijd af met het Tupperware wonderdoekje . Daarna doe ik ze in de wasmachine op 40 gr.

De donkere schabrakjes was ik altijd met Robijn voor de donkere was (= vloeibaar) om de kleuren mooi te houden.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:16

Ik haal de haren eraf met een rubber kattenborsteltje en was ze daarna volgens het wasvoorschrift, met poeder (alleen mijn dikke BRshabrak niet meer, daar blijft idd poeder in hangen), maar zonder wasverzachter (kans op allergische reacties). Na die was draai ik of een paardenklerenwas, of ik laat de wasmachine het spoelprogramma doen.

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 11:59

Ik haal altijd eerst op het balkon de stofzuiger erover, dan ben je de meeste haren al kwijt. Dan de wasmachine in op 40 graden, en daarna de rubber ring van de wasmachine met een stuk wc-papier schoonmaken en nog een keer zonder was laten draaien, dan zijn de haartjes ook weg.

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 14:30

Pfoe, wat een tips Haha! Helemaal super, ik ga het gewoon eens uitproberen, eerst maar eens het overtollige van Kasmier uit de dekjes borstelen Tong uitsteken

Iedereen bedankt!!! Knipoog

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-03-03 21:39

De neten wat een karwei zeg dekjes ontharen, ik heb nu spontaan een gespierde rechterarm Haha! Maar ze zijn nu klaar voor de wasmachine, hopelijk zonder krimp-grage buien Tong uitsteken

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 21:54

Pak dan ook de stofzuiger Haha!

Fleda

Berichten: 5700
Geregistreerd: 03-02-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 21:56

stef schreef:
Wees voorzichtig met Harry's Horse Shabrakjes, die krimpen als de ziekte (ook op 30 graden)



Haha, dat heb ik ook al gehad! Het dekje komt niet meer onder mijn zadel verdaan! Haha!

odis
Berichten: 339
Geregistreerd: 13-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:45

Voor witte dekjes is die nieuwe vlekkenverwijderaar zeer goed. Vanish oxy nog wat. kan je je dekje in weken of gewoon mee wassen. worden ze weer super wit van.
Dato voor witte was ook heel goed.

Homiafortuna

Berichten: 1983
Geregistreerd: 27-07-02
Woonplaats: Langelille

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 22:56

Ik gooi de sjabrakjes eerst in de droogtrommel. Zo raak ik vast de meeste haren kwijt. Alleen na een paar keer sjabrakjes wassen, zul je toch het filter van je wasmachine moeten reinigen. Daar blijven ze namelijk inhangen en dan raakt je wasmachine verstopt en kan het water niet meer afpompen. Ik was ze inderdaad meestal op 30 tot 40 graden. Alleen witte niet, die was ik heter.

Mause

Berichten: 2454
Geregistreerd: 01-05-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-03 23:57

Ilse schreef:
Volgende keer gaan we toch maar voor de wat duurdere dekjes.


maar pas op: de duurdere dekjes kunnen ook genadeloos krimpen, neem nu de onzettend mooie stübbendekjes, daarmee moet je echt oppassen, want zelfs op 30 graden krimpen ze als de neten.....

Mayo

Berichten: 16796
Geregistreerd: 17-01-01
Woonplaats: De Meern

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-03-03 01:19

Cody schreef:
Pak dan ook de stofzuiger Haha!


Die had ik niet bij stal Haha!

Naz

Berichten: 7203
Geregistreerd: 09-05-01
Woonplaats: De Vecht verlaten voor de IJssel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 11:37

Ik heb een paar Eurostar dekjes, krimpen inderdaad ook als de ziekte. Heb voor 1tje inmiddels al een nieuwe gekregen, ben benieuwd hoe die zich houdt. Om die reden was ik ze dus op 30 graden. Oudere dekjes was ik rustig op 60 graden, dan worden ze tenminste schoon.
Wat trouwens ook goed helpt om de haren te verwijderen is zo'n borstelblok over de schabrak heen halen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-03 12:02

voor krimpen tegen te gaan.
Was ze de 1e keer met helemaal koud water.