Vraagje over rijden na veulenen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
jasmine

Berichten: 84
Geregistreerd: 09-02-03
Woonplaats: Zoetermeer

Vraagje over rijden na veulenen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-03-03 00:16

Hey bokkers Tong uitsteken
Ik had even een vraagje, misschien een domme vraag maar goed..
Mn pension pony krijgt binnenkort een veulentje Haha! ,
en nu heb ik gehoord dat ze als ze een veulen hebben gehad een tijdje vervelend kunnen zijn tijdens het rijden Verward
Weet iemand of dit waar is of niet?
Groetjes
Jasmine

[edit Cody]Titel verduidelijkt Lachen [/edit]

Jantien

Berichten: 6469
Geregistreerd: 25-03-02
Woonplaats: Zweden

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 11:07

In het begin zullen ze niet zo graag weg willen van het veulen wanneer je gaat rijden. Dus kunnen ze dan wel vervelend doen.
Wanneer je dat rustig opbouwt (eerste keer 5 minuutjes weg en dan steeds iets langer) raken moeder en kind er aan gewend, dan gaat het een stuk makkelijker.

LianneJantje
Berichten: 487
Geregistreerd: 22-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 19:12

Het verscheelt ook heel erg tussen pony's. Maar idd rustig opbouwen, steeds wat langer scheiden.

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 19:29

Vaak is de merrie in het begin een beetje sachie tegen jou. Een pony kan best erg veranderen als zij de eerste keer haar veulen krijgt. Maar begin gewoon op tijd met erbij zitten en een keer apart zetten, dan komt het vast goed.

Roxx
Berichten: 4481
Geregistreerd: 27-01-03
Woonplaats: Norg

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-03 21:18

Ze kunnen inderdaad "lastig" reageren omdat ze terugwillen naar het veulen. Belangrijk is dat je ze zo snel mogelijk laat wennen aan het feit dat ze soms even zonder elkaar moeten. De tijd langzaam opvoeren en er natuurlijk voor zorgen dat het veulen veilig staat als hij/zij alleen is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 20:38

Vanaf dag 1 al even weghalen, 10 minuutjes maar, laat haar even in de bak of ga met haar aan de hand stappen als ze te handhaven is!! En dat bouw je langzaam op, dan zul je merken dat het geen probleem is. Ik ging met mijn merrie na 4 weken alweer op wedstrijd, was ik ong 2 uurtjes van huis.

linlovesyou

Berichten: 990
Geregistreerd: 02-12-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 21:48

krijg je nu alweer de kriebels??

Is het nou dus wel zeker dat ze drachtig is? ik vond het een beetje raar verhaal allemaal hoor... je zou het nu toch wel moeten zien??

maar het zou nu dus over twee weken moeten zijn??
nou ja ik weet niet precies hoe dat gaat, maar ik weet wel dat de moeder leiver niet weg wil bij het veulen, en het veulen gaat natuurlijk staan belrren als mama wegloopt en daarom gaat mama ook vervelend doen!!

dus gewoon elke keer de mama eruit halen, en ook een beetje uit zicht houden van het veulen...
Je moet maar is een boekje lezen, want je krijgt natuurlijk ook een veulen er ter verzorg bij!!

blancatje

Berichten: 575
Geregistreerd: 12-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-03-03 22:08

Ik denk dat dan eerder het probleem ligt doordat ze ofwel nog niet gewend zijn om zonder veulen te zijn, ofwel dat ze een tijd stil heeft gestaan. Als ze dat niet gewoon zijn kunnen ze wel wat pittiger zijn,...

Bij mijn merrie was het bijvoorbeeld het geval doordat haar hengstveulen de hele tijd naar haar aan het hinniken was, en Jolie wou er steeds naartoe. En César (haar veulen) was precies zijn stal aan het verbouwen. Hij zat de hele tijd tegen de muur op te steigeren. Jolie zal waarschijnlijk gevoeld en gehoord hebben dat hij een beetje gek aan het doen was.

Maar om nu echt ze zeggen dat ze lastig zijn na het veuelenen? Dan denk ik dat het eerder iets is van hierboven. Maar dat hangt natuurlijk van merrie tot merrie af!