Wat te doen als je niet goed kan blijven zitten?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Wat te doen als je niet goed kan blijven zitten?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 15:18

Ik heb dus zaterdag een wedstrijd en vanavond les.
Mijn wedstrijd heb ik op Winston, best een leuk paardje alleen
ze zit niet. In galop wordt je alle kanten op geslingerd en
ik in draf ook. Ze gooit niet erg hoog op, maar aangezien ik met
me lichtgewicht niet goed kan blijven zitten is het nog al eens een
probleem.

Wat ook vaak op mijn protecol staat is dat ik mijn onderbenen
stiller moet houden. Ik doe altijd zo mijn best alleen het lukt
gewoon echt niet, haha. Omdat je been moet geven en ik niet
goed kan blijven zitten.

Iemand tips?

XoNo

Berichten: 21435
Geregistreerd: 28-12-01
Woonplaats: Assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 15:27

Je moet je vinden in het ritme van het paard, that's all. Voor ruiters met een goede zit, en aanleg om mee te gaan in het ritme, zijn zelfs de paarden die het hoogst opgooien nog makkelijk uit te zitten. Je leert het vanzelf, het groeit. Het is dus niet iets wat je van de een op de andere dag onder de knie krijgt.
Dus lekker veel rijden, het paard goed verzamelen (een niet goed verzameld paard zit voor geen meter!), en rijd eens zonder beugels Lachen

nikkiemisty

Berichten: 3303
Geregistreerd: 12-03-02
Woonplaats: spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-03-03 15:32

thnx voor je tip. En al moet ik zeggen als ik zonder beugels rijd dan zit het veel beter dan met beugels. Terwijl mijn beugels wel op de goede lengte zitten...

ponyzotje

Berichten: 6364
Geregistreerd: 21-10-01
Woonplaats: Erpe-Mere

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 18:13

ja, zonder beugels kan je vaak beter meebewegen. jammer dat dat op wedstrijden niet mag Lachen

Antoinette

Berichten: 9566
Geregistreerd: 31-08-02
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 18:21

Ten eerste zorgen dat je paard goed aan het been is. Dan hoef jij je benen ook niet te bewegen.
Dat wil dan nog niet zeggen dat het ook niet gebeurt. Daar WAS ik het levende bewijs van Haha!

Ik heb ook heel erg veel problemen gehad mijn onderbenen stil te krijgen. Ze zijn nu nog niet zoals Anky, maar wel 10x beter.
En dat is gekomen doordat mijn paardje meer ontspannen is gaan lopen. En daardoor meer kan geen verzemelen.

Dus eerst zorgen dat je paard goed aan het been is, dan proberen zo ontspannen mogelijk te laten lopen. En dan zal je merken dat het zitten al een stuk makkelijker gaat.

Haagsemeid

Berichten: 6536
Geregistreerd: 12-05-02
Woonplaats: leidschendam

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 19:10

Dat heb ik dus ook! Zonder beugels rijden gaat onwijs makkelijk! Met beugels verschuiven me voeten ( tussen de overgangen, niet tijdens het licht rijden en galopperen) maar het helpt echt hoor heeeeeeel veel zonder beugels rijden, op een gegeven moment zie je echt resultaat!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-03 23:11

Wat ook nog weleens wil schelen is een goed zadel. Maar dat is niet voor je weggelegd als je op een manegepaard rijd, helaas...

ChristelSla
Berichten: 113
Geregistreerd: 31-10-02
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-03 16:34

Een broek met (nep)lederen zitvlak verstevigt je zit enorm. En tegenwoordig zijn die broeken helemaal niet duur. 70 euro bij Divoza(op internet)
Suc6 zaterdag.
En heel belangrijk, je knieen eraan en goed je bekken omlaag drukken, dat ziet er al heel wat ontspannender uit.