Hoe werkt zo'n luchtzuigband?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Hoe werkt zo'n luchtzuigband?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 17:46

Een paardje op stal is een luchtzuiger. Nu heeft hij zo'n band om en doet hij het niet meer, verbazingwekkend vond ik dat *LOL* *LOL* Ik vraag me af hoe dat nou precies werkt???

De eigenaresse weet het zelf ook niet, en in de winkel konden ze het ook niet duidelijk vertellen

Het zit precies achter zijn hoofd, dat metale gedeelte, in zijn strot dus geloof ik, maar waarom????

Amanda_T
Berichten: 5953
Geregistreerd: 01-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 18:04

Als een paar luchtzuigt houd hij zijn hoofd in een bepaalde stand, en trekt hij de spieren/zenuwen in zijn nek aan.
Daardoor wrod zijn net wat groter,voller, net zoals dat wij onze adem inhouden dan krijgen wij een boller gezicht.
Dan gaat die band strak zitten, en word de nek dichtgeknepen.
Dan krijgt het paard geen lucht meer, en dan stoppen ze snel met luchtzuigen want dan krijgen ze geen lucht meer.

Hopelijk heb ik het zo goed uitgelegt, en ik hoop dat het nu een beetje duidelijk is.

Nathalie

Berichten: 28286
Geregistreerd: 11-01-01
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 18:34

Het kan er ook 1 met pinnen zijn, die vind ik heel eng haha. Wanneer ze hun hoofd op de "zuig-houding" houden, zeg maar, dan steken die pinnen in hun keel en stoppen ze gelijk.
Want ik lees wat over een metaal gedeelte, en die hebben meestal pinnen.
Ik heb er 1 gewoon van leer, en die werkt net zoals Haffielover zegt.

napoleon

Berichten: 4078
Geregistreerd: 11-08-01
Woonplaats: Amersfoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 19:14

In de zogenaamde Miracle collar zit een klein ijzeren klepeltje. Zodra een paard zijn mond op een randje (of iets anders) zet, spant een luchtzuiger zijn onderhals aan en probeert hij met veel kracht een stoot lucht naar binnen te "werken" , dat kleine lepeltje verhinderd dat hij zijn luchtpijp/slokdarm verder kan openen om een grote hap naar binnen te krijgen. Het klepeltje zit als het ware tegen het strottehoofd aan en duwt als het ware terug als er teveel lucht doorheen gaat.

Overigens kunnen ze van dit kleine klepeltje grote verwondingen krijgen. Mijn paard had 3 jaar lang zo'n band om en na 3 jaar (en heel veel echt schapenbont wat er altijd omheen zat) kreeg hij een gat richting zijn strottehoofd. Nu staat hij al 7 maanden zonder band en is het eindelijk genezen. Mijn paard was zelfs zo'n erge luchtzuiger dat hij het klepeltje gewoon heeft verbogen met zijn luchtzuigen Frusty

Die banden met stalen pinnen werken hetzelfde alleen steken die pinnen in de hals als hij probeert lucht te zuigen en dat kan uiteraard tot bloedens toe te zijn Lips are sealed

Manda

Berichten: 6545
Geregistreerd: 20-06-01
Woonplaats: Flevoland

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 19:32

Deze heeft geen pinnen hoor!!! Het is gewoon een metalen stukje in vorm gebogen, waar zijn strot in gaat zeg maar Haha! en dan met een riempje vast.

Zo'n leren met 2 riemen bovenop zijn hals lijkt mij fijner... maar ja, eerst even dit proberen en dan kan er altijd nog een duurdere komen denk ik.

Ik snap nu hoe het werkt. Bedankt!

Naisven

Berichten: 1013
Geregistreerd: 22-01-02
Woonplaats: Odijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 01:20

Hallo, ik heb dus een Fjord die luchtzuigt en zoals Haffielover uitlegt klopt het wel zo'n beetje. Ik doe hem een leren band om (zie foto) en doordat er een leren stukje tegen zijn luchtwegen aanduwt als hij lucht wil zuigen, kan hij dit niet meer doen.

Overigens doet de mijne geen luchtzuigen als hij op het land staat, dus dan heeft hij de band ook niet om..

Afbeelding