een "paardenfluisteraar" voor een 17 jr oude pony

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Door
Berichten: 98
Geregistreerd: 15-11-02

een "paardenfluisteraar" voor een 17 jr oude pony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 23:55

Hallo,
Wie heeft er ervaring met paardenfluisteraars.
Heeft het zin om met een pony van 17 jaar naar een paardenfluisteraar toe te gaan ?

Alvast bedankt

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:59

het maakt niet uit hoe oud een pony is , het KAN altijd nut hebben om naar een"paardenfluisteraar" te gaan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:55

Of gewoon naar iemand met ervaring en een gezond paardenverstand. Scheelt je klauwen vol met geld en het resultaat kan zeker zo goed zijn.
Wat is het probleem met de pony?

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:10

Dat vroeg ik me ook al af. Waarom wil je naar een paardenfluisteraar en naar wat voor iemand zou je willen? Er zijn zoveel verschillende insteken volgens mij.

Dennis

Berichten: 31466
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:24

Gewoon een ervaren iemand met gezond verstand zou ik eerder voor gaan. Komt omdat een paardenfluiseraar voor mij iets ongrijpbaars blijft. Het blijven ook gewoon mensen met een gezond verstand en meestal een goed gevulde portemonai(in mijn ogen dan hoor).

laurae

Berichten: 1530
Geregistreerd: 12-02-03
Woonplaats: assen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:52

Een goede 'paardenfluisteraar' is iemad die met gezond verstand omgaat met paarden, maar dan wel van uit het idee dat het paard geen mensen taal kent, en dat als je wil werken met een paard je dus zijn taal moet leren kennen. Op het moment dat iemand zichzelf zo noemt moet je er volgens mij al vraagtekens bij zetten.
Gewoon iemand zoeken met verstand van paarden. Wat betreft de leeftijd, die maakt echt niet uit.

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:47

Paardenfluisteraar? *LOL* *LOL* *LOL* lamenielache. Als je van je geld afwil, dan ga je naar zo iemand. Als je gewoon een oplossing voor je probleem wil, zoek dan iemand met gezond verstand, maar denk vooral eerst zelf eens kritisch na over je eigen handelen.

Door
Berichten: 98
Geregistreerd: 15-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 14:29

Oke!

Dit is het probleem:

Ik heb een half jaar geleden voor mijn dochter een "superbrave kindvriendelijke Bom bestendige pony" gekocht.
Een 17 jaar oud schimmeltje van 122cm hoog en volgens de oude eigenaren een New Forest (iedereen die hem ziet zegt wat een leuk Welshje).
Vanaf het eerste moment is het niet zo goed gegaan..... toen hij uit de trailer kwam had de eigenaar hem stevig vast aan een halstertouw (het halstertouw zat nog eens extra om zijn neus heen gesnoerd.
Toen ik vroeg waarom dat was zei hij dat hij dat even deed omdat hij nu toch op nieuw terrein was en in z'n nieuwschierigheid misschien te enthousiast kon reageren }>
Toen hij hapte naar mijn dochter zeiden ze ja, je moet hem wel even een
snoepje geven Vingers aflikken

Afijn, Mijn dochter was vanaf het begin een beetje bang voor hem ........en wij waren zo stom om hem toch te kopen
Het was voor ons ook de eerste keer dat we een pony kochten en we dachten dat ze gewoon aan elkaar moesten wennen en dat het vanzelf wel beten zou gaan.

In plaats dat het beter ging, ging het alleen maar slechter Boos!
Ik durf haar niet alleen te laten met hem, als ze hem uit z'n box haalt en ik ben er niet bij sleurt hij haar zo de stal uit, ook op het erf (dan wil ze hem ff laten grazen) houdt ze hem niet.
Met poetsen moet hij al aan 2 kanten met zijn halster vaststaan anders probeert hij continu te bijten.
Ook staat hij steeds heel dreigend met zijn voorbenen te stampen.
Als hij losloopt in de buitenbak en mijn dochter gaat hem pakken dan is het natuurlijk leuk als je pony achter je aanloopt......maar niet als hij zijn oren plat in zijn neklegt en je wil bijten.
Opzadelen kan alleen een volwassene doen.

De hoefsmid en een paar mensen bij ons op stal hadden gezegd dat hij waarschijnlijk gewoon heel erg verwend is geweest en dat we moesten beginnen om helemaal GEEN snoepjes meer te geven en dat Sara moest laten zie wie de baas is.

Ook heb ik hem nu 3 x in de week in een gevorderde les meelopen......maakt allemaal niet uit.

Sinds anderhalve week hebben we onze taktiek veranderd en mag Sara (mijn dochter dus) hem lekker snoepjes geven zelfs onder de les (als hij een keer niet zo hard galoppeerd, en dus niet plat door de bocht gaat)
Dat kwam doordat iemand bij ons op stal mij erop wees dat een kind toch geen leuke band met haar pony op kan bouwen als ze niet eens bij aankomst iets lekkers mag geven,
Maar ook nu zie ik nog geen verandering.

Een paar dagen geleden was ik haar aan het helpen met het dek op te doen dus stonden we samen bij hem in z'n box........ik voelde dat er iets niet klopte en toen ik opkeek zou hij net Sara bijten.....ik gaf een brul en duwde hem om Extreme duivel (hij had haar in de hoek gedrukt, ze kon geen kant op, ik moet er niet aan denken wat er gebeurt had kunnen zijn!!!

Het stomme is dat hij bij mij en mijn man niets probeert !

Ik denk dat als hij een consequent baasje heeft die vanaf het begin niet bang voor hem is en waar het wel mee "KLIKT" dat je een hartstikke leuke pony aan hem hebt.

Zo, nu weten jullie het hele verhaal!

Groetjes Door Pling

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:39

Kun je een indicatie geven van de regio waar je woont? (Of evt. per pb gewoon je woonplaats?)

Percy

Berichten: 12070
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:49

Om eerlijk te zijn denk ik niet dat een "paardenfluisteraar" hier iets mee kan. Die pony heeft gewoon totaal geen respect voor je dochter en dat kan je alleen maar veranderen door je dochter te leren hoe ze met zo'n pony om moet gaan.
Snoepjes geven bij aankomst is al uit den boze. Geef nooit, zeker zo'n pony niet, een snoepje zonder dat de pony die verdient heeft.

Eigenlijk denk ik dat het heel moeilijk wordt. Je dochter zal voorlopig alleen maar heel streng en hard mogen zijn voor haar pony en dat valt niet mee als je 8 bent. Daarnaast was de pony al verpest bij aankomst en heb je dus te maken met een al langer bestaand probleem wat het ook niet gemakkelijker zal maken.

Ik zou je best willen helpen maar waarschijnlijk woon je een eind bij mij uit de buurt?

Door
Berichten: 98
Geregistreerd: 15-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 15:11

Hallo Sonja en Percy,

Ik heb jullie een PB gestuurd

Groetjes Door Pling

Viking

Berichten: 1989
Geregistreerd: 30-01-03
Woonplaats: Driewegen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 15:30

Ik denk dat de combi gewoon niet passend is.
Het paardje zal gewoon een ontzettend consequent iemand nodig hebben, net wat je zelf zegt. En misschien kan jou dochtertje dat nog niet "opbrengen". In de 1 zit het wel, in de ander niet. En dan zit je natuurlijk ook nog met de leeftijd.
Ik denk dat de enige manier om dit goed te laten verlopen is : Dat ze samen in "training" gaan.
Het paardje moet consquent aangepakt blijven worden en je dochtertje zal moeten leren hoe ze met de pony om zal moeten gaan.

Veel succes !

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 15:39

dit is idd wel een lastig geval als ik dit zo lees.
het komt wel vaker voor dat paarden alleen naar "grotere" mensen luisteren, en dan is het meestal nog selectief.
je zou kunnen praten over een rotjeugd, maar je weet niet wat er toen is gebeurd. het kan idd erg goed zijn dat het gewoon teveel is verwend.
dat van dat touw over die neus heen gebonden, dat zegt nog niet zo heel erg veel, dat doe ik ook bij paarden die of niet luisteren, of ze gaan ervandoor als je het hek van de wei open doet. dit is dus gewoon een beetje xtra houvast aan je paard. je moet natuurlijk wel weten waar je het doet, anders breek je zn neus, en ben je verder van huis.

een paardenfluisteraar kan hier denk ook weinig mee. hoogstens dat je iets over zijn verleden tegen komt, maar echt helpen kan hij denk niet.
het zal lang gaan duren voordat het weer een beetje normaal doet tegen je dochter denk ik, het zal toch iets zijn waardoor het je dochter (kinderen) niet mag.

verder wens ik je nog veel suc6 met dit paardje, en ik hoop dat het nog goed komt.
groeten jeffrey

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 16:10

Ik weet niet of je een bepaald persoon in gedachten had bij 'een paardenfluisteraar'?
Waarom noemen ze bepaalde mensen paardenfluisteraar? Omdat deze mensen met een paard communiceren op een manier die het paard ook begrijpt.. en als mensen dit zien is het voor hen net alsof die man dat paard stiekem wat verteld en het paard dit vervolgens gewillig opvolgd. Om het maar even heel simpel uit te leggen hè.
Dit om uit te wereld te helpen dat deze mensen zweverig en vaag doen. Ze doen hetzelfde als iedere ander met paarden doet, met het verschil dat ze het anders aan het paard vragen of vertellen, namelijk met de 'taal' die het paard gebruikt om tegen zijn kuddegenoten te 'praten'.
Zelf zou ik het zo niet noemen, noem het liever 'natuurlijk omgaan met paarden'.

en toen...
Je wilt dat je dochter op een normale, plezierige manier met haar pony om kan gaan, en de pony er natuurlijk ook plezier in heeft.
1. Je kunt alle fouten die de pony maakt direct laten afstraffen. Geef je dochter een zweepje in handen en bij iedere bijt-trap-bok-renwegaandehand- poging geeft ze hem een tik.
Misschien dat de pony dit als onprettig ervaart en ermee ophoudt na verloop van tijd.
2. Je kunt iedere poging van de pony om braaf te zijn uitbundig laten belonen door je dochter. Als hij braaf stilstaat-meeloopt-draaft-voetje geeft- aait ze hem, praat ze vriendelijk en geeft hem een snoepje als hij zzooooww braaf geweest is. Misschien dat de pony de beloning zo fijn gaat vinden dat hij zijn best gaat doen om braaf te zijn.
3. Je koopt een andere pony die wel braaf is.
4. Je gaat samen met de pony naar een natural horsemanship trainer. Je dochter en jij leren daar hoe een paard in de natuur iets duidelijk maakt aan een ander en hoe jij dit ook kunt doen bij je paard. Eerst op de grond (zo los je de problemen van o.a. bijten, poetsen, aan de hand lopen op) en daarna terwijl je erop zit.
Er is niets raars aan, als je ermee bezig bent wordt al snel duidelijk hoe logisch en leuk het eigenlijk is!!

In nederland bekende trainers zijn Emiel Voest en het systeem van Pat Parelli. Zij hebben ook oefeningen die voor kinderen heel geschikt zijn. Emiel Voest heeft zelfs oefenweken voor kinderen!
Een mailtje met deze vraag naar één van hen maakt je vast veel wijzer.
Kijk eens op www.emielvoest.nl of www.parelli.nl

Kies de weg die jou de juiste lijkt. Ik heb voor deze weg gekozen een paar jaar terug en heb er nooit spijt van gehad. Het dier is natuurlijk wel oud en wijs en heeft een hel leven achter de rug waardoor aangeleerde dingen soms moeilijk te veranderen zijn, maar waar een wil is is een weg en ik heb er al veel dieren heel positief door zien veranderen.
Het lijkt een modegril maar het is meer dan dat. Voor meer informatie mag je gerust pb-en want zo iets is moeilijk in 1 berichtje uit te leggen.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 16:29

ikke schreef:
Paardenfluisteraar? *LOL* *LOL* *LOL* lamenielache. Als je van je geld afwil, dan ga je naar zo iemand. Als je gewoon een oplossing voor je probleem wil, zoek dan iemand met gezond verstand, maar denk vooral eerst zelf eens kritisch na over je eigen handelen.

Opzich vind ik dit nergens op slaan (niet banketstaaf bedoeld ofzo hoor!)
Maar ten eerste waar slaat het op dat dat zogenaamde 'paardenfluisteraars' geen gezond verstand hebben? Volgens mij soms nog meer als mensen die dingen met grof geweld proberen op te lossen, terwijl het ook ander kan.... (dat vind ik geen gezond verstand eigenlijk Scheve mond)
Ten tweede als het nou wel helpt? Bij mijn vorige pony hielp het heel erg goed dat we er zo iemand bij hebben gehaald, en als ik ooit een probleem met Jamy krijg, zal ik het zeker niet uitsluiten om dit te proberen, je heb tenslotte niks te verliezen als het niet werkt...

ChristelSla
Berichten: 113
Geregistreerd: 31-10-02
Woonplaats: Zaandijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 16:56

Dat heeft absoluut zin!
Zelfs voor oude paarden.
Gewoon doen!
Wat valt er te verliezen?Helemaal niets.
Succes!

Door
Berichten: 98
Geregistreerd: 15-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 23:04

Hallo Elise,

Citaat:
en toen...
Je wilt dat je dochter op een normale, plezierige manier met haar pony om kan gaan, en de pony er natuurlijk ook plezier in heeft.
1. Je kunt alle fouten die de pony maakt direct laten afstraffen. Geef je dochter een zweepje in handen en bij iedere bijt-trap-bok-renwegaandehand- poging geeft ze hem een tik.
Misschien dat de pony dit als onprettig ervaart en ermee ophoudt na verloop van tijd.
2. Je kunt iedere poging van de pony om braaf te zijn uitbundig laten belonen door je dochter. Als hij braaf stilstaat-meeloopt-draaft-voetje geeft- aait ze hem, praat ze vriendelijk en geeft hem een snoepje als hij zzooooww braaf geweest is. Misschien dat de pony de beloning zo fijn gaat vinden dat hij zijn best gaat doen om braaf te zijn.
3. Je koopt een andere pony die wel braaf is.
4. Je gaat samen met de pony naar een natural horsemanship trainer. Je dochter en jij leren daar hoe een paard in de natuur iets duidelijk maakt aan een ander en hoe jij dit ook kunt doen bij je paard. Eerst op de grond (zo los je de problemen van o.a. bijten, poetsen, aan de hand lopen op) en daarna terwijl je erop zit.
Er is niets raars aan, als je ermee bezig bent wordt al snel duidelijk hoe logisch en leuk het eigenlijk is!!


Nr.1 en 2 hebben we tot in den treure geprobeerd: op een tik (zelfs als ik hem een harde klap of stomp geef als hij probeert te trappen of bijten) reageert hij helemaal niet!
En als hij als beloning een snoepje krijgt schranst hij dat alleen zo snel mogelijk uit je hand om vervolgens te kijken waar de rest blijft!

Nr.3 Naar een brave pony zijn we hard op zoek

Nr.4 Willen we zowiezo gaan proberen (als het niet meer voor ons helpt ...misschien dan voor de volgende eigenaar)

Groetjes Door

ikke

Berichten: 37539
Geregistreerd: 06-03-01
Woonplaats: next to nowhere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 00:03

Die brave, bomvaste kinderpony moet je niet gaan zoeken, die loop je tegen het lijf. Elke pony is een brave, bomvaste kinderpony, als je de verkoper mag geloven. Dat die niet altijd even betrouwbaar zijn, dat heb je gemerkt.
Je kunt wel met die pony naar een cursus gaan, bedenk echter dat het nut beperkt is. Die pony lijkt heel goed in de gaten te hebben bij wie ie de baas is en bij wie niet. Dat los je niet op met een cursus, nog niet met tien cursussen. Dat is een proces van jaren. Parelli kan daarbij een goed hulpmiddel zijn, maar uiteindelijk is het jou opstelling naar die pony toe waar het om gaat. Dat zul jij en je dochter moeten leren. Dit is een behoorlijk tijdrovend proces. Nu kun je je bekocht voelen met die pony en hem weer (met verlies?) van de hand doen, je kunt het ook als een uitdaging zien en ervoor gaan. Uit je stukje maak ik niet op dat het een gevaarlijke pony is.

Elise

Berichten: 1987
Geregistreerd: 05-11-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-03 09:45

ikke schreef:
Je kunt wel met die pony naar een cursus gaan, bedenk echter dat het nut beperkt is. Die pony lijkt heel goed in de gaten te hebben bij wie ie de baas is en bij wie niet. Dat los je niet op met een cursus, nog niet met tien cursussen. Dat is een proces van jaren. Parelli kan daarbij een goed hulpmiddel zijn, maar uiteindelijk is het jou opstelling naar die pony toe waar het om gaat. Dat zul jij en je dochter moeten leren. Dit is een behoorlijk tijdrovend proces.


Daar heb je gelijk in dat het een tijdrovend proces zal zijn, zeker omdat die pony al 17 is en natuurlijk de wereld al van heel veel kanten gezien heeft en zich niet zomaar om de tuin laat leiden.
Maar bedenk wel, als zij zo'n cursus zouden doen, zouden zij bij iedere andere volgende pony een andere manier van benaderen hebben dan dat zij nu bij deze pony gehad hebben en dat zou in hun voordeel kunnen zijn, zeker bij kinderen tegenover een ervaren pony.
Daarnaast is het ook nog eens hartstikke leuk, en het probleem is ook echt niet na een week opgelost maar je weet hoe een begin te maken en zelf verder te werken, misschien kan je zo die pony nog een fijne oude dag bezorgen ipv hem te verkopen en de problemen voor hem weer opnieuw te laten beginnen.

En dat nrtje 1,2, en 3 in mijn verhaal geen oplossing zouden zijn bedoel ik dus ook, het kan tot op zekere hoogte werken, maar de pony gaat jou of als zien als 'iemand die mij pijn doet' of als 'snoepjesmachien'.
Bij NH is het zo dat het dier jou echt als zijn meerdere gaat zien en je dus 'echt' overwicht hebt, niet door omkoping of pijn verkregen...