Jullie mening: 3 jarige pony voor 8 jarig meisje ?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Door
Berichten: 98
Geregistreerd: 15-11-02

Jullie mening: 3 jarige pony voor 8 jarig meisje ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 23:25

Ik wil graag jullie mening.
Het gaat om het volgende;
Sommige van jullie hebben het misschien al wel gevolgd bij "gezocht superbrave kinderpony" daar kreeg ik via "Letizia80" een advertentie van een pony "Baccaras" doorgestuurd.
Baccaras zou superbraaf zijn, hij is nog maar 3 jaar en wordt sinds een half jaar bereden, in een bak is hij nog wat onwennig (omdat ze dat nog niet zoveel met hem gedaan hebben) maar op de weg en in het bos en dergelijke schijnt hij heel rustig, braaf en 100% schrikvrij te zijn.
Volgens zijn eigenaresse is het precies wat ik zoek (Alleen een beetje jong) maar dat is volgens haar absoluut geen obstakel!

Mijn eerste reactie was GEEN SPRAKE VAN, IK ZET MIJN DOCHTER ECHT NIET OP ZO'N JONGE PONY !!!!

Maar toen belde ze mij op bracht ze mij toch weer aan het twijvelen.
En toen ze me voorstelde om mijn dochters oude pony erop in te ruilen..........(op het moment ruilen we die nog voor een bakfiets) }>

WAT IS WIJSHEID !!!

Alvast bedankt[/b]

favorietje
Berichten: 956
Geregistreerd: 22-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:36

tja een drie jarige kan lastiger worden namate hij in de pubertijd komt, hij moet alles nog leren dus mij lijkt het me geen goed plan!
koop een wat oudere pony waar ze veel op kan leren, en die echt betrouwbaar is, waar ze wedstrijdjes mee kan rijden en veiig mee naar buiten kan, ik zou het niet doen.....
zon pony moet nog zoveel leren en een meisje van 8 an een pony niet veel leren waardoor ze mischien veel moiet met hem gaat krijgen als zij groeit en hij niet!!!!
suc6 met je beslissing

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:43

Zoiets heb ik dus gehad. Een vierjarige superbrave pony maar dat is heel erg fout gegaan. Kind viel er een keer af, pony dacht "hee, dat is leuk" en probeerde het nog eens, en nog eens etc. etc. Pony was jong, ondeugend en aan het puberen en dochter kon dat, uiteraard, niet aan.

Ik heb haar verkocht en een veel te grote D-pony van 16 jaar gekocht en daar ben ik dolgelukkig mee. Ze is er wel eens afgevallen maar dan staat de pony meteen stokstijf stil en is daarna extra voorzichtig met haar kleine baas. Deze pony heeft alles al een keer gezien en de rust, volwassenheid en ervarenheid om haar jonge ruitertje op weg te helpen.
Maar zodra ik er een groter kind opzet verandert ze in een frisse pony die graag de beentjes strekt en zo hoort het ook!

Kortom: ik raad het je, uit eigen ervaring, sterk af. Ik zie het vaker fout dan goed gaan alhoewel het in enkele gevallen dus wel eens goed kan gaan maar dat is met alles zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 23:47

Ach ook een manier om van je kind af te komen.

Door
Berichten: 98
Geregistreerd: 15-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 23:52

Hoi "Percy",

Ja, om diezelfde reden hebben we destijds de pony gekocht die we nu hebben.
Het is een (ze zeiden New-Forest maar iedereen die hem ziet zegt "leuk Welshje") 122cm hoog ruintje van 17 jaar oud dan denk je toch.....dat zit wel goed !

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 00:01

Pipo schreef:
Ach ook een manier om van je kind af te komen.


Dat was ik in elk geval niet van plan Pipo, ik heb een inschattingsfout gemaakt. Dom, ik had beter moeten weten na al die jaren maar we maken allemaal wel eens een fout. Pony in kwestie leek in een heleboel opzichten helemaal goed op die leeftijd na. Mijn dochter wilde wel doorzetten maar ik durfde het zelf niet aan, angst is snel gekweekt bij zo'n jong kind.

Doortje: Gwenn is een Welsh K met 52% arabisch bloed maar ze heeft een gouden karakter en dat is wat telt. Tussen elk ras zitten rotte appels en superdieren.
Haar zoon is nu 3,5 en lijkt het fantastische karakter van zijn beide ouders geerfd te hebben maar de eerstkomende tijd mag mijn dochter daar niet op rijden van mij. Zo'n jong dier heeft een consequente ruiter nodig en dat is ze gewoon (nog) niet.
Ik hoop dat hij een leuke pony wordt over een jaar of vier voor mijn andere dochter. Ik moet alleen nog even verzinnen wat ik dan in de tussenliggende tijd met hem moet want ik wil hem niet kwijt.

Belsje

Berichten: 3506
Geregistreerd: 28-10-02
Woonplaats: Belgisch Limburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 00:02

Ik raad het je niet echt aan, omdat hij idd kan gaan puberen ed

MAAR

Het hangt er natuurlijk ook vanaf wat je dochter al kan.

Bij ons op de manège huppelt een kindje rond van nu tien die dus gewoon overal opkruipt. Dus ook op paarden waar wij de grote loebassen dus gewoon niet aankomen ... kind zit gewoon alles uit, rijdt netjes, ... ja ik geef het toe ik wou dat ik het kon! Zo toch, alles gaat vanzelf met haar ... natuurtalentje ofzo, ik weet het niet Lachen

Maar die had haar eerste "pony" dan ook voor ze goed en wel kon lopen ...

En dan heb je natuurlijk ook nog de echte lamme goedzakken ... ik heb hier ooit eens een foto van een palomino pintoachtige merrie geplaatst, die heeft nog nooit een stap verkeerd gezet en wordt nu 5. En daar heeft dus een groen ruitertje op leren rijden ...
Het is maar net wat je treft Lachen

bakkabouter

Berichten: 5298
Geregistreerd: 01-03-03
Woonplaats: Antwerpen - België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 00:14

"Maar die had haar eerste "pony" dan ook voor ze goed en wel kon lopen ... "
Kijk,dat bedoel ik dus.Een eigen pony is heel leuk,maar ik ben van mening dat je ermee moet wachten tot je oud genoeg bent om ZELF voor je pony te zorgen,dus niet dat je aan papa moet vragen om een halster om te doen of op te zadelen.Een beetje verantwoordelijkheidssgevoel moet je echt wel hebben,en bij een kind van jonger dan 12 jaar vind je dit zelden terug.Ik ben zelf ook maar 14,maar ik merk dat ik pas het laatste jaar echt begin te beseffen waar het allemaal om draait.Er zijn veel mensen die tegen hun zoontje/dochtertje zeggen dat ze een paard krijgen vanaf ze groot genoeg zijn om erop te rijden,want ze willen geen pony kopen.Onder groot versta ik het niet-klein zijn maar ook het oud en wijs genoeg zijn.Zolang dat er niet is,denk ik dat je niet aan een eigen pony/paard toe bent.Maar ja,wie ben ik dan ook...

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 00:36

Jij bent Guanacotje, althans, hier op bokt Knipoog

En wat je zegt, daar zit zeker wat in. Maar dat gaat vooral op voor de kinderen waarvan de ouders totaal niets van paarden weten.

In ons geval is het bijvoorbeeld zo dat ik zelf altijd paarden heb gehad en het leuk vindt om mijn kinderen op weg te helpen. Gaandeweg leren ze steeds meer zelf. Mijn nu 9-jarige haalt helemaal alleen haar pony uit de wei tussen de anderen vandaan, opent en sluit hekken, poetst en zadelt zelf (op het aansingelen na) en voert een aantal malen in de week alle paarden helemaal alleen, inclusief opstrooien.
Ze wandelt zelfstandig met haar pony en rijdt zelfstandig met haar pony maar ik hou altijd een oogje in het zeil.
Op die manier kunnen hele jonge kinderen prima zelf een pony hebben (die van ons staan thuis, dat is helemaal gemakkelijk).

Maar ze zijn er niet allemaal zo enthousiast voor, soms zie ik ook kinderen die een pony hebben omdat de ouders dat zo leuk vinden terwijl de kinderen er niet zoveel aan vinden. Dan ben je verkeerd bezig.

Maar ik durf te zeggen dat mijn 9-jarige een stuk meer verantwoordelijkheidsgevoel jegens haar pony heeft dan menig "verzorgstertje" van rond de 14 die hier zo graag wilden komen rijden.
Alhoewel ik denk dat ik een 14-jarige zoals jij hier graag zou willen verwelkomen Knipoog

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:47

Bij een pony van 3 jaar gaat de pubertijd nog komen...ik zou het gewoon niet doen.
Een 3 jarige pony hoort bij een ruiter die al jaren ervaring heeft, en ruiters van 8 jaar missen nog zo veel aan lichaamsbeheersing en co-ordinatie. NIet doen, komen ongelukken van...

Zeker als de naam van het beesjte de naam van de vader verraad (is het een Baccarat?). Een 8 jarig ruitertje verdient een 21 jarig B of C-ponietje, een doodbraaf diertje, waar ze gewoon mee kan spelen. En die je bijwijze van nog aan het oor mag trekken zonder dat die er anders van wordt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 10:54

Ook van deze ouwe Bokker een negatief advies. Het risico dat de pony gaat puberen en het paardenplezier van jouw achtjarige verziekt is mijns inziens veel te groot. Ik zou het zelf pertinent niet doen, hoe braaf het dier op dit moment ook is.

Buitenzorg

Berichten: 10818
Geregistreerd: 02-10-01
Woonplaats: Spijkenisse

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:01

Wij hebben -onder het mom van da's leuk voor Robin later, maar stiekem ook wel heel leuk voor moeders Haha! - in 1999 een shet aangeschaft. Toen was ze 2 en volledig groen. Inmiddels is ze 5 en staat ze voor de wagen (enkel- en dubbelspan) en wordt ze onder het zadel bereden. We hebben bewust een jonge gekocht toen omdat het in ons geval nog wel een tijd duurde voordat Robin er ook echt op kon. Robin is nu bijna 4 en 'rijdt' af en toe op haar pony. Tegen de tijd dat Robin echt kan leren paardrijden is Isabeau een jaar of 8/9 en veel gewend. Als ze paardrijden leuk vindt en de overstap wil maken naar een grotere pony zal ik idd ook niet kiezen voor een te jonge pony. Het moet dan idd een pony zijn waar ze opstapt en zonder problemen mee weg rijdt. Dus idd wat ouder en vreselijk doorgewinterd.

Zeker als deze pony in de bak nog niet 100% is -ik neem aan dat je dochter toch (zeker in het begin!) vaak in de bak zal rijden- zou ik het niet doen en idd ook voor een oudere gaan.

Succes!

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:10

Ik ga met de voorgaande reacties mee. Een jonge pony heeft voor een onervaren ruitertje meer nadelen dan voordelen.
Natuurlijk zitten er uitzonderingen tussen van doodbrave dieren en talentvolle kinderen. Maar over het algemeen moet een jonge pony een heleboel leren en gaat zo'n dier op den duur ook puberen. Een gemiddeld 8 jarig ruitertje zal dat niet aankunnen.
Mijn advies is ook om een wat ouder dier te kopen dat alles al gezien heeft en bij voorkeur ook ervaring heeft met jonge, onervaren ruitertjes.

Dennis

Berichten: 31469
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 11:22

Ik voel me natuurlijk ook ff aangesproken Haha! .
Het blijft een jonge pony, en daar kan meer mee gebeuren. Maar het kan ook goed gaan. Te tijd zal dat kunnen leren. Voor meer zekerheid en niet weer een 'miskoop' te doen zegt mijn gevoel ga voor een wat oudere pony. Eentje die in z'n koppie wat rustiger is.

Merel Blom

Berichten: 1317
Geregistreerd: 21-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:01

De is nu hij 3 is nog niet bewust van zijn kracht. Het wordt later sterker en dan gaat het fout.. Dus ik raad het sterk af. Koop een oude, goed doorgereden pony, daar heeft ze veel meer aan. Dan kan ze ook lol maken. Met een jonge pony moet het allemaa strikt en zorgvuldig.
En verder is het vaak ook nog gevaarlijk. Goren op groen werkt eigenlijk niet. Zeker niet als het kind jong is.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:03

Ik zie het om me heen, 1 meisje kreeg een pony van haar ouders, haar vriendinnetje snel daarop ook.... en die en die... nu staan er 3 jonge meisjes met diverse eigen ponys, de 1 is nog jonger dan de andere, en uiteindelijk staan pa en ma te longeren en kan dochterlief er af en toe in de binnenbak op rijden, waar ik dus weer god op mijn blote knieen dank dat ik zo'n superpaard heb want gisteren knalde ze dus weer eens bovenop Piropo omdat ze die pony NIET kan houden, Piep stond gelukkig gelijk stil en ik kon omdraaien, maar hier kunnen toch ongelukken door komen...
Ik zie liever de kids op een wat ouder doorgereden pony gaan Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:07

Hoe ging dat Engelse spreekwoord ook al weer? Was dat niet iets als "green and green makes black and blue" ?

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:24

Ik weet het ook niet meer maar black and blue is dan in de zin van een bont en blauwe ruiter? Haha!

De meeste driejarigen zijn inderdaad best braaf. Ze proberen dan nog niet echt uit en zijn ook nog niet zo sterk. Pas later worden ze meer mans (of paards natuurlijk) en dan beginnen de problemen.

Die vrouw zal best zeggen dat de pony wel heel geschikt is, zij wil hem per slot van rekening verkopen.

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 12:33

Ik zou er niet aan beginnen. De pubertijd komt nog bij zo'n beestje en dan zijn ze soms echt onhandelbaar. Ik zou gewoon op zoek gaan naar een wat oudere ervaren pony en als je dochter wat ouder is kun je altijd nog op zoek gaan naar een jonge pony. Stel dat het nu niet gaat met die pony, dan heeft ze er waarschijnlijk geen zin meer in en dat is neem ik aan ook niet wat je wil.

Door
Berichten: 98
Geregistreerd: 15-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 13:05

Nou, Tessebes,

Misschien is dat nu juist wel wat ik wil.
Zonder dat er ongelukken hoeven te gebeuren natuurlijk!!!
Ik zou er geen moment rauwig om zij als mijn meiden niet meer willen paardrijden Extreme duivel
Ik ben zelf nogal een schijterd!!!!
Dus van mij hoeft het helemaal niet!

Maar ik heb de boodschap begrepen, ondanks dat het bij sommigen wel goed gegaan is en dat het dus niet perse fout hoeft te gaan (heb diverse PB's ontvangen)
Is het risico mij te groot.

Bedankt voor alle reacties

Groetjes Door

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:13

Door schreef:
Nou, Tessebes,

Misschien is dat nu juist wel wat ik wil.
Zonder dat er ongelukken hoeven te gebeuren natuurlijk!!!
Ik zou er geen moment rauwig om zij als mijn meiden niet meer willen paardrijden Extreme duivel
Ik ben zelf nogal een schijterd!!!!
Dus van mij hoeft het helemaal niet!


Nou, wat zit je dan te twijfelen? Gelijk kopen dat beest! Knipoog

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: België

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:20

Maar als je er zelf niet zoveel lol in hebt waarom koop je dan een pony voor ze? Kunnen ze dan niet beter een paar keer per week op de manege gaan rijden?

xThalyx

Berichten: 4097
Geregistreerd: 30-11-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 13:45

Tja...ligt eraan hoe de pony is...zelf zou ik het persoonlijk niet doen...een 8jarig kind op een 3jarige pony zetten....maar je weet niet of het echt zo'n brave pony is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-03 14:43

Percy schreef:
Maar als je er zelf niet zoveel lol in hebt waarom koop je dan een pony voor ze? Kunnen ze dan niet beter een paar keer per week op de manege gaan rijden?


Spijker op z'n kop!!! Of lease zo'n diertje, zodat ze onder begeleiding op een brave manegepony kan rijden.Zit jij meteen niet meer met de ellende en de bibbers.
Achtjarige meisjes met een pony en ouders die er geen verstand of zelfs angst van hebben, is doorgaans geen goede combinatie.

Door
Berichten: 98
Geregistreerd: 15-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-03-03 14:57

Tja, een paar keer in de week op een manegepaard........
Daar zit het 'm nu net!
Ik ben zelf altijd helemaal gek van paarden geweest, heb m'n hele jeugd lopen bedelen om een eigen pony
Heb later mijn eigen paard gehad en........ werd ineens heel erg bang!
Ben nooit echt een held geweest maar zo bang als ik toen werd (werd er zelf gestoord van)
Toen heb ik mijn paard verkocht.

Toen ik zelf kinderen kreeg en mijn meiden vanaf het moment dat ze konen praten de hele dag "PAARDJE" riepen dacht ik eerst nog.....dat gaat wel over als ik er geen aandacht aan besteed
Niet dus!

Op een gegeven moment toen een jonger nichtje van ons ook op paardrijles ging werd mijn man boos, hij zei, hoe kun je dat nu verbieden terwijl je het vroeger zelf helemaal geweldig vond !!!

Ik legde uit dat ik al het zweet in mijn handen heb als ik eraan dacht dat ze bij de manege gingen rijden, en dat ze dan op alle paarden en pony's MOETEN rijden, ook degene waar ik zelf NOOIT een kind op zou zetten! (heb zelf 6 keer mijn sleutelbeen gebroken)

Afijn, ik heb haar toen toch opgegeven bij een manege hier in de buurt, met veel tegenzin, ze rijden daar met 14 kinderen in een les en alles staat continu stil op een kluitje
Ik had haar in februarie opgegeven en er zou ongeveer een wachtlijst van 4 maanden zijn.
Toen kwam de grote vakantie en nog steeds kon ze er niet tussen, op een gegeven moment kwam het idee om tijdens de vakantie een lieve pony te huren voor 4 weken en dat werd Simba, dat ging hartstikke leuk en ze (Sara) heeft in de 4 weken zoveel geleerd!

Toen kwam het idee om een brave pony te kopen en kruiste Pino ons pad, ik had het eerst nog afgeketst en gezegd dat ik toch wilde dat ze eerst een jaartje naar een manege zou gaan........daarop kreeg ik een berichtje dat deze pony echt was wat we zochten en dat zij hem wel wilden brengen en als hij het dan toch niet bleek te zijn zouden ze hem gewoon weer ophalen.
Dan heb je toch zoiets van.....tja! en nu!
Hij kwam uit Belgie, dus denk je al gauw ze zullen toch niet voor niets zo'n eind met een trailer willen rijden.

Toen hij eenmaal bij ons was zei mijn man.....ik laat hem echt niet meer ophalen hoor, je gaat niet zeggen dat het niet klikt!
Nu is het ons probleem, als het niet gaat verkopen we hem wel



We hebben er ook een karretje bij gekocht.
Dat vindt hij helemaal geweldig en daardoor hebben mijn man en ik ook nog ons koetsiersbewijs gehaald (TROTS !!!)