Bit slaat groen uit!!

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Bit slaat groen uit!!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 11:22

Ik heb een hele rare vraag. Ik rij sinds een jaar of 3 met een aurigaan bit van het merk HS, en nu merk ik dat mijn bit groen uitslaat Verward
Ik heb al met een borstel, en een sopje geprobeerd om mijn bit schoon te maken (ik rij er bijna dagelijks mee), en zelfs met een licht schuursponje geprobeerd, maar mijn bit blijft groen.
Waar zou dit aan kunnen liggen? Is mijn bit gewoon op, en heb ik een nieuw bit nodig?

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 11:41

Dat is koperoxide. Roest dus eigenlijk, maar bij koper wordt dat groen.
Is niet erg, kun je er met Brasso of een ander koperpoetsmiddel zo afpoetsen. (Wel goed afspoelen daarna want het is niet echt gezond!)

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 12:52

Het is hartstikke puur gevaarlijk vergif, dus nu zeker niet in de mond van je paard steken!!

Idee van Margreet is wel wat, zolang je hem maar heeeeeeeel goed afspoelt Knipoog

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 12:56

Dank je wel, ik dacht dat mijn bit aan het einde van zijn latijn was!!

Margreet

Berichten: 18325
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:01

Loolapelooza schreef:
Het is hartstikke puur gevaarlijk vergif


Waar heb je die informatie vandaan?

Bij mijn weten is koperoxide nou niet direct puur vergif hoor... Geld kan bijvoorbeeld ook groen uitslaan (oude stuivers!), dat is precies hetzelfde. Kan me haast niet voorstellen dat dat zo hartstikke giftig zou zijn.

opala

Berichten: 6374
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:10

Daar is Diamond Paste voor. O.a. ook te bestellen bij Divoza.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:16

Het lijkt me eerlijk gezegd sterk dat als koperoxide zo giftig zou zijn dat er dan bitten (met het specifieke doel om in het paard zijn mond gedragen te worden) van gemaakt zouden worden...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 13:32

Koper op zich is niet gevaarlijk giftig (koper is echter wel een zwaar metaal!). De koperoxide echter, die vrijkomt bij bijvoorbeeld hoge vochtigheidsgraad en ervoor zorgt dat de koper niet verder wordt aangetast zoals roest bij ijzer doet, is dat echter wel.
Bij een koperbit dat in "goede toestand" verkeerd is het aantal koperionen dat vrijkomt zeer klein en dus niet schadelijk. Als het koper echter gaat oxideren wordt het aantal vrijkomende koperionen zo hoog dat het een geconcentreerd, gevaarlijk giftig zwaar metaal wordt.

Ik quote een stukje van een site over metalen->
Citaat:
Koperrot openbaart zich in een fel-groene kleur en is eveneens poedervormig. Ook dit is giftig.


Koperrot is een andere benaming voor geoxideerde koper (dus dat groene spul)
Wat mij overigens een goedkopere en zeker even efficiente manier lijkt om je bit van dat spul te ontdoen is deze.

Citaat:
"Branden" wil vaak een uitkomst bieden. De benaming branden is onder metaaldetectorhobbyisten ontstaan, en houdt eigenlijk de verhitting en het abrupt afkoelen van een voorwerp in. Leg hiertoe het voorwerpje op de gaspit, of hou het door gebruikmaking van een tangetje in de gasvlam. Na een halve minuut of meer, afhankelijk van de grootte van het voorwerp, laat u het in een bakje (ij-)koud water van. Als het goed is springt de oxidatie er dan zo vanaf. Soms blijft het nog even vastzitten en zal het alsnog met een koper- of bougieborsteltje kunnen worden weggewreven. Als dit niet lukt blijf het dan niet proberen, maar leg of hou het voorwerpje opnieuw (wat langer) in de gasvlam. Vergeet de afzuiginstallatie niet aan te zetten want er kunnen giftige dampen vrijkomen. "Brand" nooit zilveren objecten want die spatten compleet uit elkaar!

Een minder goede manier om "koper" te reinigen is normaliter het gebruik van zuren. (Pure) azijn is hiervan een voorbeeld. Ook wordt bijvoorbeeld citroenzuur gebruikt dat wordt opgelost in heet water. De verhouding is ongeveer 1 eetlepel per beker. Het voorwerp mag er in beide gevallen niet te lang in blijven liggen, dus controleer het tussentijds. Afborstelen kan weer gebeuren met een koper- of bougieborsteltje.




Ohja, Margreet, mijn vader is goudsmid, die kent een hele hoop van metalen en heeft mij altijd geleerd dat je voor koperrot flink moet opassen. Hij is dus wel thuis in wat ie zegt

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 14:50

Vandaar dat al die waterleidingen van koper zijn tegenwoordig Tong uitsteken

Een teveel aan koper ionen is inderdaad erg slecht. Tot zover ik weet wordt koperoxide pas een probleem in een zure omging (lage ph-waarde) omdat de geoxideerde deeltjes veel meer/makkelijker koper ionen afgeven dan gewoon koper, maar tot zover ik weet hoef je je hierover in een normale ph neutrale omgeving weinig tot geen zogen over te maken.

Leuke vraag voor een scheikunde les, lijkt me.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 15:01

muckypup schreef:
Vandaar dat al die waterleidingen van koper zijn tegenwoordig Tong uitsteken


Dat was vroeger zo Knipoog , tegenwoordig worden ze gemaakt van roestvrij staal of langst de buitenkant met koperkleurige-verf beschilderd. (verf met een hoge koper-waarde of hoe je dat ook noemt is trouwens ook verboden) of om het kort te zeggen, de binnekant van een ketel, buis, ... bestaat uit INOX of RVS, roestvrij staal dus. terwijl dat er langst de buitenkant nog heel anders kan uitzien...

Maar er wordt nog wel gekookt in koperen potten, verschil is dat zo een pot iedere dag wordt gewassen en gebruikt, als je dat bij een bit ook doet is er niets aan de hand. Laat je hem echter een maand in een vochtig hok hangen zul je hem toch moeten poetsen.

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 15:02

Als ik het zo lees, kan ik dus toch maar beter een nieuw bit aanschaffen (dat wilden ik eigenlijk toch al doen, wel weer een aurigaan maar dan dubbel gebroken Schijnheilig ), of heel goed schoonmaken!! Ik wil niet dat ik mijn paard aan het vergiftigen ben.

Muckypup, wat bedoel jij precies met normale PH neutrale omgeving?

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 15:04

Dan hou ik het maar gewoon op roestvrij staal Knipoog

Doet me trouwens denken aan al die gekke Romeinse keizers met loodvergiftiging van de waterleidingen Knipoog

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 15:09

muckypup schreef:
Vandaar dat al die waterleidingen van koper zijn tegenwoordig Tong uitsteken

Een teveel aan koper ionen is inderdaad erg slecht. Tot zover ik weet wordt koperoxide pas een probleem in een zure omging (lage ph-waarde) omdat de geoxideerde deeltjes veel meer/makkelijker koper ionen afgeven dan gewoon koper, maar tot zover ik weet hoef je je hierover in een normale ph neutrale omgeving weinig tot geen zogen over te maken.



Helemaal juist. Een zure omgeving geeft inderdaad koperionen af. Das een reden waarom ze tegenwoordig bier nauwelijks tot niet meer brouwen in koperen ketels. Als je dus geoxideerde koper in een bak zuur gooit springt het geoxideerde eraf, het zuur is dus zowiezo giftig nu (er zitten immers een hoop koperrot in) het stuk koper dat je in het zuur hebt gegooid is nu echter wel weer bruikaar. Het gevaarlijk giftige deel is nu immers van de koper af.
Koper in een uiterst vochtige omgeving laten hangen/liggen is ook geen goed idee (die is immers niet ph-neutraal), zoals ijzer dan gaat roesten gaat koper oxideren. En geoxideerde koper is -> Giftig.

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 15:11

Ransie"]
Muckypup, wat bedoel jij precies met normale PH neutrale omgeving?
[/quote]

Om het simpel te zeggen, het heeft te maken met de zuurtegraad, in een ph-neutrale omgeving heb je hier geen last van en kan de koper niet oxideren.

de kamer waar jij je nu in bevindt is waarschijnlijk Ph neutraal. Lachen

[quote="Ransie schreef:
Als ik het zo lees, kan ik dus toch maar beter een nieuw bit aanschaffen (dat wilden ik eigenlijk toch al doen, wel weer een aurigaan maar dan dubbel gebroken Schijnheilig ), of heel goed schoonmaken!! Ik wil niet dat ik mijn paard aan het vergiftigen ben.


Absoluut niet nodig. Zolang een koperbit niet oxideert (en als hij oxideert is dat er heel goed af te halen) is hij niet giftig.
Je bent je nu dus onodig zorgen aan het maken, ik rijdt zelf ook met koperbitten, en zolang je de oxidatie in de gaten houdt en er tijdig af kuist hoef je je geen zorgen te maken.
Laatst bijgewerkt door Loolapelooza op 03-03-03 15:14, in het totaal 1 keer bewerkt

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 15:13

Ransie schreef:
Muckypup, wat bedoel jij precies met normale PH neutrale omgeving?


Whoa... scheikunde.. da's best lang geleden Knipoog

ph neutraal = niet zuur, maar ook niet basisch.

Hierboven wordt een schoonmaak methode met citroenzuur beschreven, wat (zoals de naam al zegt) een zuur is. In zuren dansen er wat meer vrije waterstof ionen heen en weer dan in basische oplossingen, waar dan bvb koper ionen zich weer kunnen binden.

In een "normale" omgeving heb je over het algemeen een PH waarde van rond de 7... het lijkt me dat dat in een paardenmond niet anders is...

Loolapelooza

Berichten: 5911
Geregistreerd: 31-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 15:17

muckypup schreef:
In een "normale" omgeving heb je over het algemeen een PH waarde van rond de 7... het lijkt me dat dat in een paardenmond niet anders is...


Is ook niet anders, in een paardenmond kan dit absoluut geen kwaad (in een bit zit trouwens maar een hele kleine hoeveelheid koper, een echt puur koperen bit zul je niet vinden)
Ik rijdt er al jaren mee, nooit problemen gehad.
Afkuisen die boel en rijden maar Knipoog

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-03 15:18

Joh, dat was wel weer even een opfris curss voor me wat betreft scheikunde... Leuk wel Knipoog

Ransie

Berichten: 210
Geregistreerd: 09-01-03
Woonplaats: De Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-03-03 15:58

Gelukkig!! Ik ga vanavond meteen met mijn bit aan de slag om hem weer schoon te krijgen.

bedankt allemaal voor het antwoord, en de schiekundige les!!!