Endurance?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Endurance?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-03 11:32

Schrijf ik het zo goed?
Ik ben daar sinds kort erg geintreseerd in........
Ik weet er niet echt veel over. Kunnen jullie er wat over vertellen?
Hoe je , je paard daarvoor moet trainen enzo.
Ik heb ook een paar vraagjes.
Welk ras is hier het best geschikt voor?
Hoeduur is het?
Vanaf hoe oud is dit?


Thnx Alvast
Tiff@ny Lachen
Laatst bijgewerkt door Tiffany op 22-02-03 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Cody

Berichten: 20725
Geregistreerd: 20-04-01
Woonplaats: Grolloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 11:54

Het heet endurance.
De organisatie van de wedstrijden, de "Dutch Endurance Riders" heeft een eigen site:
www.deronline.nl daar staat een hoop informatie op en met de zoekfunctie is ook een heleboel te vinden op de term 'endurance'.

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-03 12:00


Tiffany

Berichten: 5725
Geregistreerd: 17-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 19:57

Welk ras is hier het best geschikt voor?
Hoeduur is het?
Vanaf hoe oud is dit?

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 20:49

Elk ras kan tot op een bepaald niveau meekomen in de Endurance. Zeker een klasse 1 rit mag geen problemen veroorzaken bij een gezond, goed getraint paard. Vanaf klasse 2 gaan factoren als uithoudingsvermorgen, doorzetten, tredzekerheid, gangen, wilskracht, bouw, etc. een rol spelen. Overigens zijn er ook zat paarden die de bouw etc. absoluut niet meehebben die het in klasse 2 super doen! (Ilonka van Ganna hier op Bokt bijvoorbeeld, klasse 2 fjord).

Over het algemeen genomen zijn het vooral de Arabieren die hoog meelopen. Dravers (de beste natuurlijk.. Knipoog ), NRPS, engels volbloeden, criollo´s, singlefooters etc. doen het ook super. Ik zelf rijd inmiddels al ruim 2/2,5 jaar endurance met mijn Draver, aankomend seizoen gaat onze eerste klasse 2 verreden worden.. Voordeel van de Draver (ik kan alleen hierover spreken, andere rassen heb ik nooit uitgebracht) is de wilskracht, doorzettingsvermogen, kracht, tempo, uithoudingsvermogen.. tsja, zo kan ik nog wel even doorgaan..

Voor een klasse 1 rit moet je paard minstens 4 jaar zijn, zelf moet je minstens 14 zijn en de toestemming van je ouders hebben, ben je onder de 14 moet je met een volwassene meerijden.

Prijzen verschillen per wedstrijd. De genoemde sites geven siuperveel informatie!!! OIok in mijn profiel staat nog het een en ander..
En DOEN!! Is echt de meest geweldige sport

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 08:13

Het meest geschikt is de Volbloed arabier, als je echt hoog komt (klasse IV)dan lopen er eigenlijk alleen nog maar arabieren, soms kruisingen met arabieren, maar soms ook een gewone KWPNer.
Ik ben onder de 14 en dat zorgt weleens voor problemen... Als mijn vader afgekeurt wordt kan ik niet meer verder, want bijna iedereen in klasse II gaat harder dan wij.
Dit doen wij met onze paarden:
We bouwen het voorzichtig op, met een klein rondje beginnen we (van ong. 12km doen wij) en dan dat langzaam uitbouwen tot je 1x in de week een rit van ong. 25 à 30 km kan rijden en verder nog 2x een rondje van 12km. Als je hoger komt wordt alles vanzelf langer en zwaarder, als wij midden in het seizoen zitten rijden we soms wel 120 km in de week met de paarden!
Dat betekent dus dat je nog een rondje van 12km hebt verlengt naar een rondje van 25 à 30km. Maar wij maken dat 2e rondje anders: dat is onze interval training, we rijden dan een rondje van ong. 20km (door stuifzand) en we trekken dan tussendoor sprintjes.

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 09:54

Hee, Guinnifer, je bent nog niet zo lang op Bokt, toch? Ik heb veel verhalen gelezen hier, van Laudine *LOL* Ik denk dat we elkaar wel eens (onbewust) wel eens hebben gezien op wedstrijden, in Lage Vuursche heb ik dacht ik, je vader wel zien lopen..
Sorry, even offtopic Bloos

Guinni

Berichten: 2714
Geregistreerd: 17-01-03
Woonplaats: In een hutje op een berg!

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 10:09

Ja kan wel! Rijd jij ook de 23e.
Sorry eventjes offtopic Haha!

Navy

Berichten: 4501
Geregistreerd: 10-03-01
Woonplaats: Voorthuizen

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-03 16:41

Ja! Kootwijkerbroek, klasse 1 nog. Later dit seizoen wil ik wel klasse 2 starten, maar eerst eventjes de conditie uitbreiden en rustig aan doen..

*ok, nu zal ik ophouden, ga weer ontopic*