Neemt het aantal kinderen dat op les gaat af of?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 

Neemt het aantal kinderen dat op paardrijles gaat af, of niet?

1.De afgelopen tien jaar nam het aantal kinderen dat ging paardrijden af
Geen stemmen
2.De afgelopen tien jaar nam het aantal kinderen dat ging paardrijden toe
12 (35%)
3.De afgelopen tien jaar is het ongeveer gelijk gebleven
2 (5%)
4.De kinderen gaan wel op les, maar haken ook weer sneller af dan vroeger
18 (52%)
5.De kinderen gaan wel op les, maar zijn serieuzer en blijven langer met deze hobby bezig
2 (5%)

Totaal aantal stemmen: 34


Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Neemt het aantal kinderen dat op les gaat af of?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 14:35

Ik vroeg me af of er veel kinderen op paardrijles gaan tegenwoordig, of juist helemaal niet?
Is er in de (jonge) jeugd meer of juist minder belangstelling voor paardrijden dan vroeger?
Wat vinden jullie, neemt het aantal kinderen op maneges toe of wordt het minder Verward

Hoe is trouwens de mening over de paardenwereld, zijn kinderen nog net zo serieus aan het lessen als vroeger, of is het minder? Of zeg je: ik vind dat ze zich juist serieuzer op de lessen storten en fanatieker zijn Verward
De mentaliteit dus, is die anders?

Ikzelf heb er totaal geen kijk op, heb zelf geen kinderen, maar ben wel heel nieuwsgierig hiernaar!
Is het bij kinderen op de lagere school nog erg populair denken jullie? En op de middelbare school? Knipoog

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 15:00

Hier in de buurt zijn de lessen niet aan te slepen!.Heel veel kinderen willen op paardrijles.De mentaliteit is zeer zeker veranderd.Ik weet nog dat ik zelf hele dagen op de manege rondliep en hielp waar ik kon.Het rijden was voor mij beslist niet het belangrijkste.De hele dag was ik aan het poetsen,vegen uimesten enzovoort.Tegenwoordig komen ze echt alleen voor het rijden ,de uitzonderingen daargelaten.We hebben zegge en schrijve 2 of 3 kindertjes rondlopen op stal die lekker lopen mee te helpen en derest maakt eigenlijk alleen maar een puinhoop.Laten alles slingeren (plastic zakjes,borstels enz).Ook onder de meiden met een eigen pony leeft dit verschijnsel.Ze komen om te rijden en verder niks.

Charaz

Berichten: 24287
Geregistreerd: 12-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 16:21

FlairS schreef:
Hier in de buurt zijn de lessen niet aan te slepen!.Heel veel kinderen willen op paardrijles.De mentaliteit is zeer zeker veranderd.Ik weet nog dat ik zelf hele dagen op de manege rondliep en hielp waar ik kon.Het rijden was voor mij beslist niet het belangrijkste.De hele dag was ik aan het poetsen,vegen uimesten enzovoort.Tegenwoordig komen ze echt alleen voor het rijden ,de uitzonderingen daargelaten.We hebben zegge en schrijve 2 of 3 kindertjes rondlopen op stal die lekker lopen mee te helpen en derest maakt eigenlijk alleen maar een puinhoop.Laten alles slingeren (plastic zakjes,borstels enz).Ook onder de meiden met een eigen pony leeft dit verschijnsel.Ze komen om te rijden en verder niks.


helemaal mee eens

Feetje

Berichten: 11126
Geregistreerd: 08-12-02
Woonplaats: Het zonnige zuiden

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 18:45

Bij ons gingen veel kinderen een tijdje op paardrijden en na een maand ofzo kwamen ze niet meer...
En ik ben het ook helemaal met FlairS eens!

Fabienne1
Berichten: 2498
Geregistreerd: 19-08-02
Woonplaats: Noord-Brabant

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:09

Ja dat idee had ik ook al. Dat ze de "rotklusjes" er niet bij willen doen. Ik kom nog weleens op een stal waar veel kinderen rond lopen. Ik vind dat ze daar de verantwoordelijkheid niet kennen. Tuurlijk kun je niet van kinderen verwachten dat ze altijd super verantwoordelijk zijn, maar b.v. een paard los laten lopen naar de stal en dat soort dingen. Terwijl het dan al lang is gezegd dat het niet kan of mag.
Maar de kinderen die echt doorgaan herken je dan meestal al gauw. Die helpen wel mee en vinden alles leuk om te doen. Dat zijn degene die je naar huis moet sturen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:12

Door al die 2 verdieners hebben kinderen nu veel meer mogelijkheden en je ziet dat ze veel meer hobby's hebben. Dat paardrijden is niet zo heel speciaal meer als dat het 20 jaar geleden nog was. Daarmee krijg je ook dat er wat minder fanatieke kinderen tussen zitten die rijden gewoon leuk vinden.
Misschien dat ouders ook sneller toegeven aan de grillen van hun kinderen:
a. omdat ze de financiele mogelijkheid hebben
b. omdat ouders door combinatie werk-prive weinig tijd voor zichzelf hebben en kinderen graag een uurtje uitbesteden aan de manege;
c. omdat ouders eerder een schuldcomplex hebben, niet aan alle wensen en eisen van hun kinderen te kunnen voldoen door de wrijving tussen werk-prive
d. vul zelf maar aan.......

Letizia

Berichten: 12147
Geregistreerd: 24-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 20:16

Mijn schoozus heeft een manege en als je ziet hoeveel vraag er is voor les.....dus ja, naar mijn idee gaan er steeds meer kinderen lessen. Serieus lessen, hmmm daar ben ik niet zeker van, sommige zijn erg enthousiast, maar ook heel veel stoppen na een jaar, of nog korter.

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 21:56

Ik heb het gevoel dat er veel meer kaf tussen het koren zit. De echte fanatieken en goeden, krijgen al snel een verzorgpony of eigen pony of paard... De lessen bij het FPC zijn minder, maar ook omdat het er heel duur is geworden, en mensen zijn bereid verder te rijden voor andere maneges waar het goedkoper, en de sfeer ontspannener of gewoner is (Siegerswoude, bakkeveen, Oudega en voorheen de Veenhoop) Dit zijn allemaal plaatsen binnen een straal van 15 kilometer. Dus goed te doen voor mensen met een auto...
Ik vind de kinderen van nu arroganter. Ze nemen minder van je aan en weten alles zelf wel. Dat is soms lastig lesgeven. Het meisje waar ik les van heeft (gediplomeerd) wil dan ook geen ponylessen op de manege geven... De slechten verpesten het voor de gewone kinderen...
Met verzorgsters (in tiener leeftijd) loop je er ook tegenaan dat ze vaak amper wat van je aannemen. Als je pech hebt doien ze stiekem wat niet mag, of krijg je een grote mond (achter je rug om natuurlijk, een enkeling durft het zelfs rechtstreeks)

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 10:33

Ik weet van hier uit de omgeving wat flairS ook al zegt de maneges helemaal overvol zitten. Er zijn zelf al maneges die inschrijfgeld vragen voordat je kunt gaan lessen,want er is eerst een flinke wachtlijst.

Bij nog een manege worden zelf de pension klanten de dupe dat er zoveel kinderen willen rijden,Bij deze manege moeten dan ook bijna alle pension klanten weg zodat er meer manege paarden kunnen komen en er meer lessen gegeven kunnen worden en natuurlijk ook de buitenritten.

WAnt als je kijkt een manege paard die 3 uur per dag moet lopen brengt al gauw 30 euro per dag op.(alleen in de manege les) nou 30 x5= toch 150 eur per week dat per 4 weken 600 euro nou daar voor zijn er haast geen mensen die voor zoveel geld een paard gaan stallen.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 11:24

Hier was vorig jaar een flinke wachtlijst, hoe het er nu mee is weet ik niet. Ik zou het weleens willen informeren ivm Syph.... Die krikt de gemiddelde leeftijd weer iets omhoog. *LOL*

Jacksel

Berichten: 5129
Geregistreerd: 03-07-02
Woonplaats: Leusden

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 12:20

Bij mijn oude manege waren er veel kinderen die een paar privélesjes namen, in de gewone les kwamen en het dan toch niet leuk vonden.
Over dat de kinderen die zeker door zouden gaan een verzorgpaard krijgen ben ik het niet mee eens. Ik heb 9 jaar gereden voordat ik een keer aan een verzorgpaard begon...
EN ik ben echt wel van plan om door te gaan

SANEX

Berichten: 11251
Geregistreerd: 21-03-02
Woonplaats: Buitenpost

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 12:34

Denk aan de reclame van SIRE
Kinderen hebben het druk,van wie zouden ze dat nou hebben?

Ze hebben veel meer hobby's dan alleen paardrijden,dus hebben niet de hele dag tijd om op de manege rond te huppelen.
Dan heb ik het niet over de echte Die-hards,die er ook vaak echt mee doorgaan.

Wat je ook nog wel eens ziet , zijn kinderen die moeten paardrijden van mamalief of papalief,die vinden het mooi dat dochter/zoon paardrijd,terwijl ze er zelf geen bal aan vinden.
Die worden schreeuwend meegetrokken naar de les en worden daar op een pony gepleurd en lief toegesproken : Toe nou maar,je begint het vanzelf leuk te vinden,mama deed het vroeger ook heel veel en het is echt leuk hoor schat en blablabla.

FlairS

Berichten: 4755
Geregistreerd: 29-07-02
Woonplaats: Heiloo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 12:55

Mijn ervaring op dit moment is ook dat ouders er zich veel te veel mee bemoeien tijdens de les.Je bent als instructie als de dood dat een van die kinderen van de pony afdondert of dat er een pony een beetje gek gaat doen.Ze hebben dan direct hun oordeel klaar.Het ligt nooit aan het kind ,maar altijd aan de pony.Ik denk dat hierdoor ook veel kinderen vroegtijdig afhaken.De mentaliteit is gewoon heel anders.De meeste kinders worden gebracht door paps of mams.Het tegenovergestelde bestaat ook.Laatst liepen er bij ons 2 meisjes van een jaar of 7 in de rondte.Ik kende ze niet.Ze gingen op een gegeven ogenblik in een grote plas heen en weer lopen met als gevolg dat er op een bepaald moment 3 rijlaarsjes in de blub stonden en de meisjes op sokken door de bak liepen.Ik zei toen dat ze op hun fietsen moesten stappen en naar huis moesten gaan omdat ze zo ziek zouden worden.Dat kon niet zei de een want hun moeder had ze gebracht en zou ze pas 1 1/2 uur later weer komen halen.We waren dus een soort kinderopvang.Ook dat speelt mee volgens mij.De kinderen hebben een uurtje les maar zijn lekker de hele dag onder de pannen.Pa en ma kunnen dan lekker iets voor zichzelf gaan doen.

Woogy

Berichten: 8285
Geregistreerd: 06-01-03
Woonplaats: Bellingwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 15:48

wat mij op viel op de manege waar ik reed, en m'n twee verzorgdiertjes stonden, dat er steeds meer kinderen van boven de 13 aan het rijden waren, gewoonlijk was het zodra ze de 12 gepasseert waren dat ze steeds minder zouden komen omdat ze dan naar middelbare gaan enzo, maar er waren gewoon steeds meer oudere mensen