Zadelpas problemen

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Zadelpas problemen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-03 04:55

Perry is nu bijna 6 (een KWPNer van 1.67m) en uit zijn zadel gegroed. Ik reed hem altijd met een Kieffer Lech en met dat zadel heb ik op onzettend veel verschillende paarden gereden. Het paste gewoon op heel veel paarden, zo ook op Per. Alleen is Per het afgelopen half jaar nogal in de breedte gegroeid, met name z'n schouders en rond de schoft is nogal rond en bespeird geworden. Het is kwa bouw nog steeds meer een damespaard, het is zeker geen tank, maar hij zit gewoon goed in het vlees en is mooi bespierd geraakt. Ik heb een aantal andere zadels op hem gepast maar met ieder zadel heb ik het zelfde probleem: de druk ligt teveel op de achterkussen. De kamer zit een behoorlijk eindje van de schoft af. Tot nog toe heb ik zadels met een medium boom gepast. Zou ik nu toch naar een wijde boom moeten gaan? Zoals ik al zei is het helemaal geen massaal paard. Ik heb het idee dat het gebied rond zijn schouders en schoft te vleesig en te rond is. Eigenlijk heeft ie een beetje een vadsige ronde ponyrug (wel met normale schoft). Zadels die ik gepast heb zijn Kieffer, Barnsby en Albion. Dat laatste zadel zat trouwens heerlijk Kwijl Maar paste dus ook niet Boos!

Wat zijn nou zadels die op veel paarden goed liggen? Ik zit nu te denken om een passier te gaan proberen. Niedersuss ben ik niet zo weg van omdat ik die kussens zo enorm vind en het lijkt alsof het zadel bovenop het paard ligt ipv van "erin" (dit vond ik trouwens ook een beetje het geval met de albion). Het klote is dat ik dus zadels moet bestellen of mijlen heen en weer moet rijden om zadels te halen en te passen. Ik zit in Texas en hier hebben ze niet zo'n handig Vroegop busje Haha!

Dus rond damespaardje van 1.67m met normale schoft en vrij brede schouders. Iemand suggesties wat voor een zadels ik zou kunnen proberen?

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 08:18

Ik ken het...
Helaas moet ik je melden dat bij mij Passiers ook van geen kanten meer lagen.
Uiteindelijk ben ik in maatwerk uitgekomen.

Fitzroy

Berichten: 25106
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 09:55

Tja, ik heb goede ervaring met een Prestige. Die ligt inmiddels op mijn derde paard en hoewel ze alledrie heel verschillend van bouw waren, paste hij op alledrie.
Dus misschien is die nog het proberen waard??

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:02

Gewoon proberen idd. Het is moeilijk te zeggen of een bepaald merk zadel wel of niet zal past. Ik zou iig een keer een zadel met bredere boom proberen en kijken hoe dat zit.

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:11

Ik heb een Euroriding zadel gekocht, nadat ik een paar keer met eenzelfde zadel van een vriendin had gereden, bij haar ligt het op een kwpner met een redelijk ronde rug en hoge schoft, maar het past ook perfect op mijn vrijwel schoftloze paardje. Het heeft echter wel van die dikke kussens achter.

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 04:32

Tja, maatwerk is ook niet echt een optie vrees. Ten eerste omdat dat veel te duur gaat worden en verder omdat Per nog maar 6 is. Straks groeit ie ook weer uit een maatzadel.

De zadels die ik geprobeerd heb hadden dus allemaal een medium boom. Bij al deze zadels had ik het idee dat het echt bovenop het paard lag ipv in rug. Ook lag het aan de voorkant zeker 10 cm van de schoft af (aangesingeld en tijdens het rijden). Betekent dit nu dat de boom te smal is? Ik kan het me haast niet voorstellen namelijk, aangezien het helemaal niet zo'n groot paard is. Volgens mij zit het probleem bij Perry echt in de schouders. Zijn ruggegraat en schoft zijn dan mischien wel medium maar die vleesige schouders zijn volgens mij wijd. Ook moet ik een zadel hebben waar niet van die mega kussens opzitten, ander zinkt het nooit in z'n rug. Verder ben ik wel weg van goede kniewrongen. Ik houd niet zo van die kale simpele zadels. Mijn kieffer is behoorlijk leeggelopen en plat geworden door de jaren heen en nu ik op de Albion heb gereden vraga ik me af hoe ik in godsnaam zo lang in die Kieffer heb kunnen rijden. dat ding zit echt niet! De Albion heeft vrij dikke knie wrongen en diepe zit, het zit echt als een luie stoel Kwijl Maar het heeft ook mega kussens en past niet op m'n paard. Ik vraag me af of ik van dit zelfde zadel eens een wijde boom moet proberen.

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 08:19

De manier waarop jij omschrijft dat je zadel ligt was ook precies mijn probleem,
daardoor kantelde het zadel naar achter en drukte het in zijn lendenen.
Toen had ik dus een Ècht Boktpaard *LOL*

Daaleman is voor mij langsgeweest, we hebben er een heel stel kale bomen op gehad en eentje sloot echt super om zijn schoft/schouderpartij heen.
Ik kan me voorstellen dat dit voor jou niet echt een optie is... Of je zou een soort gipsadruk van zijn rug moeten maken.
Ik was met mijn op maat gemaakte Daaleman trouwens goedkoper uit als met een KN en veeel goedkoper als met een Passier.

Belker

Berichten: 15305
Geregistreerd: 28-05-01
Woonplaats: Veluwezoom

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 08:28

Misschien niet het gewenste zadel, maar Wintec heeft nu die verwisselbare bomen. Misschien is het een betaalbare optie.
Verder zou je kunnen kijken hoe een Jaquar zadel ligt. Heeft aparte kussens, en vooral de kussen partij op de schouder kan mooi geminimaliseerd worden. Geeft daar veel vrijheid.

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:29

Ik weet niet hou oud die Kieffer is, maar bij mijn Kieffer Lech van een half jaartje oud kan de (kunstof) boom breder of smaller gemaakt worden. Dat is niet echt een antwoord op je vraag, maar het lijkt me dat dat toch wel terzake doet.

batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 10:53

Ik heb me ook een versuffing gepast aan zadels, niets paste echt goed en het was me ook niet duidelijk of er nou een smallere of bredere boom in moest. Voor mij was de oplossing een Wintec te lenen en zowat alle mogelijke bomen erin te proberen.
Als Divoza naar jou verzend is het misschien een optie. De bomen die niet passen kan je terugsturen, en als niets past zend je gewoon het hele zwikkie retour. Nadeel is uiteraard dat je dan op kunststof rijdt, wat niet iedereen wil Lachen

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 11:10


batje

Berichten: 10560
Geregistreerd: 18-10-01
Woonplaats: Amsterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 11:16


Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 19:19

Sjuimpje schreef:
De manier waarop jij omschrijft dat je zadel ligt was ook precies mijn probleem,
daardoor kantelde het zadel naar achter en drukte het in zijn lendenen.
Toen had ik dus een Ècht Boktpaard *LOL*


Ja, dat probleem heb ik nu ook, een echt boktpaard Haha! Perry begint heel geirriteerd te bokken. In stap en draf gaat het nog wel maar in galop krijg ik van die nijdige bokken. Ik ga van nu af aan maar zonder zadel rijden (je moet toch wat) totdat ik een goed passend zadel heb gevonden. Ik wil niet zijn rug (en humeur) naar de klote rijden.

Ik ga zo weer naar de ruitersportzaak (zucht 1,5 uur hier vandaan, ik blijf heen en weer rijden Frusty ) en eens kijken of ze wat 2e handsjes in wijde boom hebben liggen. Wintec klinkt niet eens zo gek trouwens. Ik ben niet weg van kunstof, naar mijn mening gaat er niets boven leer, maar als tijdelijke oplossing klinkt het niet zo gek.

Bedankt voor de reacties allemaal Lovers

Supertje

Berichten: 7090
Geregistreerd: 03-10-02
Woonplaats: Hoekse waard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:32

Dit zadel heeft wel een hele diepe zit, en extra dikke kniewrongen, qua prijs vind ik het ook nogal meevallen.

Afbeelding

Dit is de Euroriding Luxor.

demmie

Berichten: 131
Geregistreerd: 01-07-02
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 00:36

hoi hoi!

ik heb ook genoeg geklooid met zadels passen e.d. ik had hiervoor een euroriding diamant, die ik overigens te koop heb, maar daar is mijn paardje ook uit gegroeid. helaas niet in de breedte maar ja.
ik heb nu dan ook iets gevonden wat super is voor mijn paard. een torsion zadel. het is niet bepaald standaard en misschien is het helemaal niets voor jou maar moet je maar even kijken. het past in ieder geval op praktisch elk paard.

www.gotreeless.com

er zijn meerdere mensen op bokt die met zo'n zadel rijden. je kunt daarvoor bij "zoeken" gewoon even "torsion" in tikken en dan krijg je er meerdere birichten over op verschillende forums.

groetjes demelza Koe

manic

Berichten: 6987
Geregistreerd: 09-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 00:51

Da's wel even iets heeeeel anders, een treeless zadel.

LadyJane

Berichten: 1487
Geregistreerd: 28-02-03
Woonplaats: Woudrichem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-03 12:14

ik heb ook een euroriding diamant, makkelijk, want die zijn er in verschillende breedtematen. Bij mij ligt hij nu op een brede shire, maar op een normale kwpn-er past hij ook redelijk. hem rijdt ik ook met dit zadel.