kalk op de weilanden strooien

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Siggy

Berichten: 1730
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: de Eifel in Duitsland

kalk op de weilanden strooien

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 17:41

Ik heb kalk gekocht om over de weilanden te strooien, ik heb begrepen dat je dat het beste rond deze tijd kunt doen. Alleen; moet ik nu eerst mesten en daarna kalken of net andersom en hoelang moet er dan tussen zitten ? Of maakt dat niet uit. Ik weet dat je kunstmest het beste kunt strooien vlak voordat het gaat regenen, is dat bij kalk ook zo ??

sonjabelgium

Berichten: 6907
Geregistreerd: 11-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 19:22

Kalken doe je best een tweetal weken voor het mesten, best na een regenbui en als er "zachte" regen verwacht is zodat het niet wegspoelt, maar in gaat sijpelen. Kunstmest van het zelfde, best als de grond niet helemaal droog is (dan spoelt de regen eerst over de grond voor de grond voldoende zacht is om het op te nemen, en kan je deels je kostbare producten verliezen). Als er geen milde regenbui verwacht is kan je ook even de tuinsproeiers aanleggen natuurlijk. Met hevige regen niet mesten, de mest gaat gewoon te diep weglopen en het gras heeft wortels tegen de grond aan. Ik hoop dat het toch ietsje duidelijk is.

Tijdspanne is bij voorkeur net na de vorst gaan kalken en half maart gaan mesten. Hou er rekening mee dat kunstmest sneller uitgewerkt is, en dat de paarden er ook een tijdje (week of twee) vanaf moeten blijven.