Hoeveel lessen voor het ruiterbewijs?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Hoeveel lessen voor het ruiterbewijs?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-03 13:11

Ik vroeg me af hoeveel lessen de mensen met een ruiterbeijs hebben gehad voor het ruiterbewijs zelf. Ik heb namelijk het gevoel dat wij naar verhouding weinig lessen hebben gehad, namelijk 4 theorielessen van ongeveer 1,5 uur en 3 praktijklessen.
Ik vind de praktijklessen wel heel erg weinig, omdat mijn verzorgpony's baasje en ik op een pony gaan, waardoor we beiden maar 1 les hebben gehad.
Ons examen is op een ruitervereniging.

Ik hoor het graag.

Groetjes,
Kusia

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 13:15

Ik heb voor mijn ruiterbewijs tijdens een ponykamp gehaald. Ik kon al "normaal" rijden, dus praktijklessen waren niet echt nodig. Het is wel fijn als er van te voren uitgelegd wordt wat er van je wordt verwacht. In principe heb je niet echt veel praktijklessen nodig als je al een tijdje rijdt.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-03 13:22

Het waren praktijklessen om te oefen wat tijdens het ruiterbewijs wordt gevraagd, zoals van de groep wegrijden, zonder beugels rijden, springen, etc.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-03 13:24

Trouwens, nog een vraagje over het springen. Eigenlijk twee.
Moet je in één keer 60 cm springen? Of mag je dat opbouwen, zodat paard en ruiter kunnen wennen.
Ik hoorde dat het erg slecht is voor een paard of pony met zinker te gaan springen, mijn verzorgpony heeft zinker waar ik het ruiterbewijs mee wil gaan halen, mag je dat onderdeel dan ook op een ander paard doen?

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 14:11

Kusia schreef:
Trouwens, nog een vraagje over het springen. Eigenlijk twee.
Moet je in één keer 60 cm springen? Of mag je dat opbouwen, zodat paard en ruiter kunnen wennen.
Ik hoorde dat het erg slecht is voor een paard of pony met zinker te gaan springen, mijn verzorgpony heeft zinker waar ik het ruiterbewijs mee wil gaan halen, mag je dat onderdeel dan ook op een ander paard doen?


Als ik jou was zou ik vantevoren met de organisatie (niet met de ruitervereniging dus maar de organisatie die het examen afneemt) overleggen wat je moet doen.
Vraag dan dit:
-kan ik met een pony met zinker het examen afnemen?
-zo ja, kan ik tijdens het praktijkexamen even wisselen met iemand van pony, zodat ik met een andere pony kan springen?

Wat het aantal lessen betreft dat je hebt gehad:
ga gewoon lekker thuis of ergens in een vreemde bak of wei uitgebreid oefenen waarvan jij denkt dat jij of je pony nog moeite mee hebben.
Komt best goed hoor!

Weet je, ik ken een meisje die nog maar 2 jaar reed, een eigen pony kreeg en kort daarop al examen wilde doen.
De pony was braaf, maar haar eigen zit, houding, enz.... het zag er allemaal nog 'als bij een beginner uit'. Ze kon ook niet goed zonder beugels evenwicht houden, en in galop had ze de pony niet goed onder controle.
Dus nog voordat we de buitenrit gingen maken werd haar vriendelijk verzocht nog wat lessen te nemen en over een tijdje het opnieuw te proberen.

Echter als je normaal al met je verzorgpony veel buitenritten maakt, ook over wegen, dan denk ik dat het prima gaat hoor.
De praktijk in het begin, met springen, ik weet zeker dat als je op tijd van tevoren vraagt of het springen even op een ander paard kan, dit echt wel mogelijk is. Lachen

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 14:30

anderhalf jaar wekelijks les??

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 17:08

Je moet in 1x 60 cm springen. Je kunt vragen of je voor het examen een beetje in mag springen, maar meestal is het praktijkexamen aansluitend aan het theorie-examen. Je moet die sprong eigenlijk zien als een boom die over het pad ligt, daarom moet je die doen voor het examen.

Wat is zinker trouwens?

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 17:13

Er waren bij ons op de manege 3 theorielessen gepland. Daaraan heb ik niet meegedaan, heb gewoon het boekje bestudeerd.
Praktijklessen kreeg ik elke week in de manegeles, dus ook daarvoor heb ik geen extra training gedaan.
Ik heb het ruiterbewijs de eerste keer meteen gehaald.

Een meisje uit dezelfde groep als ik sprong ook op een andere pony dan die waar ze de rest van het examen mee deed en ook zij is geslaagd.
Maar het is idd verstandig om dit van tevoren even na te vragen bij de comissie.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 18:43

Wij hebben 5 zaterdag middagen les. 2 theorie lessen en 3 praktijklessen. En ik haal hem op de rijvereniging OWF. MAar jullie hebben dus meer lessen dan ik...........

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-03 21:29

Ik weet niet zeker of ik het goed uitleg, maar zinker is een hele ernstige vorm van hoefbevangenheid, waarbij veel sterfgevallen plaatsvindt. Bij zinker is het hoefbeen naar beneden gezakt en een beetje geroteerd, waardoor er meer druk onstaat op de hoefzool.
Als het paardje nog leeft, heeft hij erg veel pijn. Denk maar aan een gewricht bij een mens dat ontwricht is. Ligt het liefst de hele tijd, doordat hij zijn hoeven wil ontlasten.
Door het springen, vangen de hoeven de schokken op, waardoor het hoefbeen belast wordt. Wat de gevolgen daarvan zijn weet ik niet. Het paardje zal waarschijnlijk wel pijn hebben.
LET OP: Als je eigen paard of iemand anders zijn paard hoefbevangen is en ook nog zinker heeft, zorg ervoor dat het beslag er niet afgaat!!! Dit kan het einde zijn voor het beestje!!! De hoefsmid kan bij het nieuw beslaan speciaal beslag erop zetten, waardoor het paardje minder last heeft van zinker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 22:26

ik reed zelf al en paar jaartjes op mijn eigen paard toen ik het ruiterbewijs heb gehaald.
Mijn man is weer een verhaal apart. Die staptje eens per 14 dagen eens op mijn paard voor de lol. Omdat mijn toenmalige paard super braaf was ging dat met gemak. Zo heeft hij dat een half jaartje gedaan zonder les. Ik heb hem toen aangemoedigd het ruiterbewijs te gaan halen. Omdat hij nog nooit had gesprongen heeft hij wel 5 spring-lesjes genomen en nog veel geoefend op de verlichte zit.
Voor de theorie kregen we 1 bijeenkomst, de rest moest je zelf leren.
na iest meer dan een half jaar had hij zijn ruiterbewijs op zak!

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 23:01

ik heb van de zomer ook ruiterbewijs Lachen Ik ga morgen oefenen op buitenrit! Ik vind deze topic dus wel handig voor info!

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-02-03 08:47

Met dat springen zien we het meeste tegen op Huilen , want dat heeft ze nog nooit gedaan. Met het buitenrijden is geen enkel probleem, want ze rijdt al geloof ik 5 jaar alleen maar buiten, omdat er geen bak aanwezig is. We hebben sinds december prive les en daar gaat het steeds beter. Ze had eerst problemen met de linkergalop, maar dat gaat nu goed. Het is ook echt een superpony. Alleen het springen!!!!
Ik snap ook niet waarom dat verplicht is. Als ik buiten rijdt en ik kom een omgevallen boomstam tegen, dan haal ik het echt niet in mijn hoofd om erover heen te springen. Ik draai gewoon weer om, veel te gevaarlijk vind ik dat. Gewoon dat onderdeel afschaffen

Wiesje

Berichten: 2914
Geregistreerd: 09-12-02
Woonplaats: America

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-03 09:34

Wij hebben 10 theorielessen van 2 uur (inclusief oefenvragen/paard kijken met boek, uitleg dus/een zelfgemaakte vragen van instructrice) en daarbij hebben we nog 5 praktijklessen waarin we de route een beetje oefenen en waarin we springen oefenen enzo. Heel fijn dus. Ik merk wel dat wij er tot nu toe demeeste tijd in steken. Moet ik dus wel even vermelden dat ik mijn ruiterbewijs op een manege haal, en dus maar 1 maal per week rijdt normaal. Snappie??
Dus.
Verder vindt ik het wel handig om een beetje te kunnen springen, You never know.

Greetz, Wiesje.

Kusia

Berichten: 4225
Geregistreerd: 27-02-03
Woonplaats: Rhoon

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-03-03 12:29

Wat ik nu net weer heb meegemaakt!
Ik werd net om 21.30 door een contactpersoon van de rijvereniging 'De Rhoonse Ruiters' gebeld dat het examen op 8 maart is, jawel over 8 dagen. Ik vind dit echt belachelijk dat ze zo kort van tevoren belt! Echt belachelijk!
Ik moet minimaal van tevoren 14 dagen vrijvragen. Dat gaat dus echt niet meer lukken, zeker omdat ik morgen ook niet kan werken, omdat ik ziek ben. Party!!
Ik vind het echt geen stijl dat ze zo laat bellen! We zouden eigenlijk het examen op 14 december hebben, maar dat kon niet, omdat de bak te hard was! En toen hebben ze gezegd dat ze nog een brief zouden sturen over de volgende datum, maar die muts Koe beweert dat ze het al sinds 14 december al op 8 maart wouden houden, maar dat we daarover nog bericht zouden krijgen. En dat bericht is om 21.30 telefonisch!
Ik ben niet christelijk ofzo, maar ik vind het erg onbeleefd dat je als vereniging of bedrijf zo laat nog mensen durft te bellen!
Ik kan het niet uitstaan dat ik nu dus niet mee kan doen! De vereniging is een vereniging van niks! Ze laten je ook nog 10 euro extra betalen voor de lessen. En wat voor een lessen! 4 theorielessen die gewoon uit het boek werden opgelezen en 5 praktijklessen, waarvan 2 door hun afgezegd, waardoor het baasje van mijn verzorgpony en ik maar elk 1 les hebben gehad!
De Rhoonse Ruiters heeft geen stijl!
Ik ben hier echt pissed over, omdat ik 10 euro heb weggegooid en misschien ook nog wel die 38,50 , omdat ik niet zo snel meer een andere examenplaats kan vinden die met openbaarvervoer te bereiken is.
En nu voel ik me helemaal poedersuiker, omdat ik mijn ruiterbewijs niet op de liefste, beste en leukste pony mag doen! Huilen