panisch voor spuitbus anti-vliegenspul

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-07-01 16:43

Sefja is zo heb ik gemerkt echt panisch voor de spuitbus met anti-vliegenspul, momenteel geen overbodige luxe. Ze ging hangen, trok bijna het hele paaltje waaraan ze vaststond uit de grond en het koste me daarna een paar minuten voordat ik haar weer mocht aanraken, laat staan dat het gelukt is het spul erop te spuiten. Nu heb ik het spul op een spons gedaan en zo op haar gesmeerd maar het is toch best wel onhandig dat ze er zo gevoelig voor is. Hoe krijg ik dit beter, iemand ideeen?

favo

Berichten: 416
Geregistreerd: 27-04-01
Woonplaats: gem.ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 16:49

In de stal het halster omdoen en hem dan met een halstertouw zelf vasthouden. Eerst de spuit tegen hem aandrukken en spuiten(je kunt het beste een soort bloemenspuit gebruiken), als hij dat niet erg eng vindt, proberen de spuit van iets verder weg te gebruiken zodat het spul verneveld. In de stal kan hij rondjes om je heen draaien als hij bang wordt(terwijl jij het halstertouw vasthoudt), je kunt hem ook een beetje tegen de muur drukken als hij niet te bang is. Denk goed om je eigen veiligheid.

Lisette

Berichten: 2676
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Veldhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 16:54

Oefenen lijkt mij. Ik kan me voorstellen dat dit eng is voor een paard het geluid en dan het nat worden van de huid. Rustig aan en goed belonen als ze blijft staan.

Amulet

Berichten: 4064
Geregistreerd: 02-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 17:02

Amulet heeft dat ook, gewoon vaak oefenen en in het begin spoot ik het in een borstel want hij raakte anders helemaal in paniek (en dat van zo'n spuitje !? maar ja zal hij wel niets aan kunnen doen).
En dan met die borstel zijn/haar? staart en manen poetsen

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 17:24

Heel simpel op te lossen hoor. Wij hebben ook zo'n paniekzaaier en daar spuiten we het gewoon op een doekje en inwrijven maar.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 17:33

De tip van Favo is prima. Ik wil er nog aan toevoegen dat je vooral moet volhouden. Mijn paard was ook overal bang voor. Nu ben ik nogal dol op poetsen en Equistar dus had hij echt pech Haha! Nu vind hij het allemaal prima.

Sibold
Berichten: 1817
Geregistreerd: 10-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 17:51

Lukte bij mijn paardje ook niet, zodra ie de bus al zag wilde hij al weg... in de stal proberen met een los paard werkte ook niet, dan ging-ie bijna het dak door... vastgebonden heeft me twee halsters gekost... en bij mijn man bijna een arm uit de kom! Wat uiteindelijl wel werkte: "het verassingseffect" op hem aflopen met spuitbus achter de rug en spuiten maar! Eerste keer was een beetje schrik maar hij heeft dan "geen tijd" om bang te worden... probeer het eens, ieder paard reageert immers anders, maar doe wel voorzichtig!
Btw dat spuitgeluid heeft ook met vertrouwen te maken... als je als paard je baasje nog niet zo goed kent zijn veel dingen "eng"!

Tess
Berichten: 982
Geregistreerd: 26-04-01
Woonplaats: Mierlo-hout

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 21:52

Als je begint te spuiten kun je zelf mee sissen, dus gewoon psssssss... zeggen en spuiten maar, helpt echt!

Kitty

Berichten: 7695
Geregistreerd: 29-01-01
Woonplaats: Rolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 23:10

Wij hadden ook een paardje die dat eng vond en wij maakten zelf te pas en te onpas dat spuitgeluid door PSSSSSST te zeggen.
Dit bijvoorbeeld tijdens het poetsen en zelfs tijdens het rijden. Op een gegeven moment is dat niet eng meer. Dan zou je met de spuitbus op afstand ergens anders heen kunnen spuiten en daarbij ook PSSSSSST zeggen. Na heel veel geduld kun je ook op je paard spuiten.

Bij ons was dit trouwens niet met vliegenspray, maar met wondspray.

Lunatic

Berichten: 737
Geregistreerd: 01-06-01
Woonplaats: 't Gooi

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-07-01 23:57

Hoi,
probeer eens een pompje ipv een spuitspray. Maakt een ander, minder geluid. En gewoon doorl*llen terwijl je het doet, leidt af en overstemt het geluid een beetje. Greetz

Jasmijn

Berichten: 3757
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 10:23

Ik heb het hem ook op de manier van Favo geleerd. Gewoon door blijven spuiten, al is het in de lucht, de andere kant op, maar blijven spuiten, net zo lang tot je op hem/haar kan spuiten.
De benen vindt hij nog steeds vreselijk, alsof je zijn benen onder hem vandaan spuit, zo spastisch doet hij, maar blijft wel staan, nou ja zitten *LOL* .
Buiten de box ben ik de enige die kan spuiten, bij de rest rukt hij zich los en gaat ervandoor. Mijn paard is een paard wat gauw beledigd is en je dan nooit meer vergeeft dat je hem onrecht Verward hebt aangedaan, maar dit is zo toch gelukt. Kost wel veel spuitbussen in het begin, want je moet niet stoppen met spuiten als hij gek doet, want dan beloon je dat gedrag.

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 10:35

Als je je paard staat te poetsen doe je gewoon af en toe het geluid van een spuit bus na (pssssssssssstttt !!) en dan ga je verder met poetsen en dat doe je af en toe een keer. Als je dan met de spuitbus spuit doe je eerste gewoon weer met je mond psssssssssssst en ondertussen spuit je. Ik doe dat ook bij de jonge paarden en elk paard is tot nu toe nog spuitbusmak geworden. Dit kun je niet op 1 dag leren, doeer een paar dagen over zodat hij vertrouwd raakt met het geluid en daarna met de spuitbus. succes.

_________________
Quote PUCK:
"Maar een nieuwe nick voor Bart: King of Slots,,,,,"

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: Mytens 1 op 2001-07-18 10:38 ]</font>

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-01 10:35

Ik ga het vanmiddag weer proberen. Zelf geluid maken had ik nog niet aan gedacht en vanmiddag ook maar wat hulp erbij vragen, want ze ging gisteren echt door het lint. Helaas is het al een pompje dus het geluid kan niet minder.

hisseklis
Berichten: 146
Geregistreerd: 15-07-01
Woonplaats: Almere

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 12:24

neem gewoon een vliegenstick... ben je van dat panische gedoe af. toch??
groetjes patricia Pling

dimmelim

Berichten: 2777
Geregistreerd: 21-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-01 19:22

Heb vandaag jullie geluid maak oefeningen gedaan, heb een heel pssstlied voor haar gezongen terwijl ik vrolijk met het vliegnspul in de lucht spoot. Toen na een aantal minuten het ergste schrikgedrag weg was, nog steeds psst roepend het spul heel dicht op haar huid gespoten. Toen van ietsje verder weg. ze was nog wat schichtig maar lang niet zo erg als gisteren. Dank jullie wel. Morgen weer.

littleroosie

Berichten: 6061
Geregistreerd: 16-05-01
Woonplaats: Oldemarkt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 20:24

Ow, hou er aub over op. Chess wordt er ook altijd helemaal panisch van, daarom doe ik het dan altijd op een spons en dan smeer ik hem daar helemaal mee in.

HeleenH
Berichten: 78
Geregistreerd: 16-04-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 21:12

Hoi, ik heb dit probleem ook met 2 Yslanders gehad. Uiteindelijk heb gewoon doorgespoten, hoe gek ze ook deden. Goed vast zetten (kort) aan een stevige ijzeren ring aan de muur en gewoon op het paard blijven spuiten. Op het moment dat je stopt met spuiten als ze gek doen, beloon je ze juist. Het spuiten stopt nl. als ze gek gaan doen. Je paard door een ander persoon laten vasthouden helpt niet, want je paard is altijd sterker. Van een muur kunnen ze niet winnen, dus geven ze vanzelf op. Op deze manier heb ik mijn paarden er ook aan gewend om afgespoten te worden met een soort spuit-pistool. Erg handig, want je spuit door de kracht van het water al het zweet er goed uit en je geeft ze meteen een massage. Nu vinden ze het niet erg meer. Bij Yslanders is het belangrijk om vooral door te gaan met wat je wilt, want als je stopt door hun gekke gedrag wordt het steeds moeilijker. Ze kijken heus wel een beetje uit! En anders...jammer dan, moeten ze niet zo gek doen! Volgende keer kijken ze wel uit. Verder heel veel plezier met je Yslander, maar (zoals bij ons) eenmaal 1 Yslander worden er meer. Wij hebben er nu 3 en misschien komt er nog een bij. Doei, groetjes van Heleen.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 21:19

Als ik bij Nimber equishine of vliegen spul op hem wil spuiten word hij meestal helemaal gek. Als je heel hard er door heen praat lukt het soms. Vast houden en het halstertouw om een buis heen slaan(zodat je meer kracht heb) en dan spuiten werkte niet. Gewoon vast zetten werkte ook niet. Soms reageerd hij niet eens op equishine in zijn staart maar dat gebeurt zelden.
Ik denk dat ik het nu gevonden heb, bij Nimber dan, in je ene hand een borstel(bij voor keur de gene die je paard het lekkerst vind) en met de andere hand spuiten. Ik ga er altijd eerst met een borstel over heen en daarna met het spul maar dat maakt niet uit. Hij denkt dat je aan het poesten ben en kan je het heel makkelijk doen.
Succes.
XXX
Ciska

Mytens_oud

Berichten: 4184
Geregistreerd: 20-03-01
Woonplaats: omgeving Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 21:20

Goed zo Dimmelin, handig hè als je een pssssssssssstt liedje van te voren psssssssssss't. Haha!

PinnieLinnie

Berichten: 588
Geregistreerd: 22-01-01
Woonplaats: Schagerbrug

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-01 21:26

Ik kan nog veel van jullie tips leren. Iowa is ook ontzettend panisch ervoor. Zelfs als het op een borstel,doekje of een spons zit. Alsof ze het aanvoelt.Ik ga gewoon stug door met de spons enzo over haar heen wrijven.
maar met een spuitbus hoef ik niet bij haar te komen. Laatst had ik ene wedstrijd, en ahd ik een 'deo'stick met vliegenspul erop op een doekje gedaan, (want zo'n stick haat ze ook) en nog moeilijk doen he! Verward
Ik heb alles al geprobeerd, maar het beste is ene borstel of ene spons met die bende. Ookal heb ik haar al 3 jaar, en vertrouwen we elkaar.. ze blijft zo onwijs bang!
Doorzetten hoor!