Kalf en paard, gaat dat samen?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Kalf en paard, gaat dat samen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-03 11:53

We zitten eraan te denken om een mestkalfje aan te schaffen, het is de bedoeling dat het een heel jong stierenkalfje wordt (voor de slacht) wat bij ons dus grootgebracht wordt. Nu is mijn vraag eigenlijk: Gaan een paard en kalf wel samen (in de wei en op stal). Omdat het nu nog koud is 's nachts, wil ik het kalf eerst binnen houden, dat houdt in dat Imker's stal weer door twee-en moet en daarna ze samen naar buiten gaan.
En op de wei? Een koe eet wel waar een paard gemest heeft, maar een paard weer niet waar een koe gemest heeft.

Zijn er extra dingen waar ik rekening mee moet houden?

s.v.p. On-topic blijven en niet piepen dat het zielig is een kalf voor de slacht te houden.[/i]

Lyonesse

Berichten: 13091
Geregistreerd: 19-06-02
Woonplaats: Westerwolde

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 11:57

Mijn ervaring is dat je van een koekalf meer last hebt dan van een stierkalf. Als een koe tochtig wordt bespringt hij je paard om te laten weten dat hij gedekt wil worden. Met een stierkalf heb je dat probleem niet. Zolang je uitkijkt dat hij niet gevaarlijk wordt natuurlijk...

Percy

Berichten: 12072
Geregistreerd: 04-09-01
Woonplaats: Belgiƫ

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:45

Volgens veel boeren zijn koeien en paarden samen op de wei ideaal voor het gras omdat de koe eet waar het paard niet eet en vice versa.
Bij Ringo in de wei stond vroeger een kalf, tussen paarden en kalf ging het prima maar wij werden er af en toe gek van want kalf wilde altijd graag spelen met als gevolg dat je behoorlijk wat moeite moest doen om geen kopstoot te krijgen als je je paard ging pakken.

En over dat slachten: wat is er nu diervriendelijker dan zo'n beest een goed leven geven voor je hem opeet? Dat vind ik een stuk minder zielig dan een stuk biefstuk van een mestkalf opeten.

Miran

Berichten: 4453
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:52

In de wei lijkt het me geen probleem, in de stal zou ik wel oppassen dat er niet zo'n typische koeienlucht komt te hangen. Paarden schijnen daar luchtwegproblemen van te kunnen krijgen.

Nanda
Berichten: 1508
Geregistreerd: 17-04-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 12:55

Ik heb (in principe) goede ervaringen met een kalf en een paard. Wij hadden altijd 1 hobby zoogkoe met kalf. Twee jaar terug ging de moeder na de bevalling dood en hadden we dus een moederloos kalf die bij onze shetlandmerrie op stal stond. Dit ging heel goed er was alleen 1 nadeel . het kalf vrat in 1 nacht de hele staart van de merrie op. (aleen nog zo'n knollestaartje over). In het voorjaar ook samen met mijn kwpn-er in de wei gestaan. Ook dat was geen probleem.

leentje
Berichten: 3822
Geregistreerd: 02-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 16:21

wel opletten, ik geloof dat je dan iets vaker moet ontwormen, vraag even aan je DA

verder wat hier nog al gezegd is: een stuk minder zielig dat dat beestje nog een beetje een fijne tijd heeft en niet ergens opgesloten in een hokje moet wachten tot het zijn beurt is om opgepeuzeld te worden

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 16:25

Zoals je weet staat Tos op stal, met naast hem 2 kalveboxxen, Tos speelt er altijd mee.
Op de wei staat hij zomers wel eens met wat koeien, gaat altijd goed.
(in het begin vond Tos koeien eng... uiteindelijk heeft hij ze eenkeer de wei rondgejaagd, en was het vrede Knipoog )

Misschien dat ze op stal nog een kalf te koop hebben!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 16:34

Aaaaaahhhh snielig!
Knipoog

Volgens mij kan het best, zolang je op stal maar goed schoonmaakt en erg goed ventileert, zonder tochtverschijnselen vanzelfsprekend...
BTW: denk je dat je zelf afscheid kan nemen van het diertje?

Jasmijn

Berichten: 3758
Geregistreerd: 24-02-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 16:45

Hahah...Ik weet niet of koeien en paarden samen kunnen, zo te lezen wel, bij ons liepen ze niet bij elkaar, durfden ze niet aan, want ze hadden grote hoornen, dus als ze een paard te lijf zouden gaan had het paard echt een probleem.
Maar bij ons op stal hadden ze ook een jonge drachtige koe, ook voor de slacht, dan weet je tenminste dat je echt scharrelvlees hebt en het dier een fijn leven gehad heeft. Afijn, het jaar daarop waren er 2 koeien, en het jaar daarop 2 koeien en een stierkalf. Haha! 1 koe was gust gebleven.
En wij maar pesten, ze waren toch voor de slacht? Maar probeer jij maar eens in die ronde oogjes te kijken en je dan voor te stellen dat je het op gaat eten. Hypocriet? Ja een beetje wel natuurlijk, maar het ligt gewoon anders als je zo'n beestje geboren hebt zien worden en mee gespeeld hebt en er gewoon een goede band mee hebt.
Ze waren gelukkig van een apart ras, en lopen nu in een natuurgebied. Het stiertje zal daar niet lang leven waarschijnlijk, kudde accepteert maar 1 stier dus als hij niet de dominante wordt als hij groter is wordt hij verstoten door de groep, de koeien hebben het geweldig daar.
Het vlees komt weer gewoon van de slager. Knipoog

Caritas

Berichten: 4431
Geregistreerd: 04-04-01
Woonplaats: Tussen plassen en A2

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 16:49

Het belangrijkste is nog als het kalf wat groter wordt, is dat je omheining op runderen is berekend. Wij hebben nl. niet voor niets 4 laags prikkeldraad hangen voor de stiertjes .

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48395
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 17:07

Banjer van mij staat op stal tegenover de koeien.... en ik merk niks aan haar.... de stank ruik ik ook al niet meer,... en het voordeel is dat er altijd wel een deur open staat.... dus altijd frisse lucht.. Lachen

wendy007

Berichten: 2128
Geregistreerd: 22-01-03
Woonplaats: *Lemmer*

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 19:09

Zolang paard en kalf elkaar accepteren moet het wel kunnen, maar let inderdaad wel op het kalf als het ouder wordt. Ze kunnen namelijk heel erg speels worden.

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 19:33

paarden en koeien gaan heel goed samen hoor. Want heel veel boeren hebben koeien waar gewoon paarden tussen staan. Met stieren moet je wel uitkijken. Want als hij uitgegroeid is moet je uitkijken dat ie het paard niet aanvalt..............

Imker

Berichten: 17539
Geregistreerd: 30-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-02-03 22:03

Gelukkig, het moet dus wel gaan lukken. Familie van mijn vriend heeft nl. een boerderij met "koesen" en daar hebben ze altijd kalveren (stiertjes) te veel.

Op zich zal het wel moeilijk zijn om er afstand van te doen, maar ik weet dan wel dat dit ene kalfje een luizenleventje heeft gehad. Wel zal ik wat extra rekening moeten houden met de omheining. Hij zal achter het huis in de wei moeten, omdat daar de stroom via het lichtnet gaat, ipv via de klok (klok geeft lang niet zoveel stroom).

Het is de bedoeling dat Bulletje over een paar weken komt en in de winter weer "gaat". In principe blijft hij dus altijd buiten staan.

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 22:14

Wij hebben ook een koe voor de hobby.
En die staat ook in de wei naast mijn paard.
Dus niet in de wei, dat doe ik bij ons liever niet omdat de koe hoors heeft.
En babs haald ook weleens uit als ze naast elkaar staan.
Dus dat is niet echt veilig.
Maar afentoe zie je ze zo bij elkaar staan net of ze hele goeie vriendjes zijn dat is ook wel lief!

Donja

Berichten: 5595
Geregistreerd: 14-06-01
Woonplaats: Garijp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 23:24

Ik heb mijn koe gewoon tussen de paarden staan. Ze heeft nu een stierkalf van 6 maanden (die gaat ook bij ons de vriezer in, want van dit dier weet ik zeker dat hij een goed leven heeft gehad met goed eten!).
Wel makkelijk, toen mama koe weer tochtig werd sprong ze idd achterop 1 van de paarden en konden wij haar weer laten insemineren.. (paarden kijken een beetje raar op, maar zijn wel gekkere dingen gewend )

Ethelate

Berichten: 21120
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-03 23:50

imker schreef:
...
Het is de bedoeling dat Bulletje over een paar weken komt en in de winter weer "gaat". In principe blijft hij dus altijd buiten staan.

Bulletje, GEWELDIGE NAAM! *LOL*