Rijden op bevroren grond?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Rijden op bevroren grond?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-03 23:01

Als jullie met dit prachtige maar nog wel lichtelijk vriesweer een buitenritje maken, wat doen jullie dan? Ik bedoel; ga je gewoon draven in de berm of liever op de weg omdat die vlakker is of vind je juist dat draven en zelfs galopperen over een bevroren berm/pad best kan (en dan bedoel ik natuurlijk niet met ijs maar gewoon harde grond). Ben benieuwd!

Tessebes

Berichten: 18524
Geregistreerd: 09-09-02
Woonplaats: Den Haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 23:12

Stappen en draven op een bevroren ondergrond vind ik geen probleem, mits deze maar vlak is. Galoperen doe ik niet op bevroren bodem.

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-03 23:44

Mijn paard wordt vanwege mijn chemokuren maar weinig en dan nog onregelmatig bereden, ze heeft ook weinig conditie.

Dit houdt ook in dat haar pezen op het moment niet gewend zijn om langer dan een half uurtje stappen of zo op keiharde grond te lopen.

Een week terug kon ik rijden in een losgetrokken buitenbak, zand, maar de onderlaag was nog erg hard.
Ik heb het dus niet gedaan, de pezen van mijn paard zijn niks gewend! Je hebt dan zo een blessure te pakken.

Wat ik wel heb gedaan is een rustige buitenrit in stap, zo'n drie kwartier, wanneer het kon in het gras (iets zachter nog dan asfalt) en verder op de weg.
Ik heb dus niet met haar 'gewerkt' of zo. Eventueel een kort rustig drafje had gekund, maar galop al helemaal niet, ook al was er een lang recht bospad... het pad was gewoon keihard. Dan maar niet.

Als mijn paard nou gewend was elke dag in een wat hardere binnenbak te rijden, maar dat dus ook niet, we hebben alleen een buitenbak met vrij zwaar zand. Wel altijd snel droog na een bui. Lachen

Veel sterkte met harde grond en zo! Knipoog

Lautjuh123

Berichten: 5174
Geregistreerd: 20-10-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 00:58

als de grond vlak is en dus geen hobbels en kuilen heeft vind ik dat stap en draf best kan maar galop doe ik niet!
weet niet waarom maar vind dat gewoon niet fijn voor het paard!
ik weet niet of het verder ook slecht ofzo is? Lachen

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 14:57

Ik ga als de grond echt hard is alleen maar een eindje stappen, maar nu met dit weer ('t lijkt wel lente!) ga ik gewoon een lekker snelle bosrit maken, de grond is in de bossen weer "normaal". Alleen of de bak nog hard is wet ik niet, ik heb er namelijk al vanaf november niet meer in gereden!

wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 19:28

als de grond hard is stap en draaf ik op de weg,maar als het pad goed vlak is wil ik ook nog wel eens een galopje maken in de berm

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 19:35

Ik kan met Andrew niet draven op harde grond zonder speciaal beslag (ruim een half jaar gehad na bezoek in Emmeloord omdat hij heel gevoelig liep, gevolgd door gewone ijzers 2x). Hij gaat dan erg kort lopen. (heeft al vanaf het najaar geen ijzers meer omdat zijn hoeven steeds verder inscheurden door de nagels)
Op ongelijke harde bodem lopen wil al helemaal niet.

Ik stap dus vooral op vlakke bodem en als dat er niet is op het fietspad...

jennifer878
Berichten: 902
Geregistreerd: 05-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 20:18

ik draaf en stap gewoon op de bevroren grond maar als het ontdooid en dus te nat is stap en draafi k op de weg.
momenteel rij ik een fjord daar hebben ze een bakkie van 25 bij 15 denk ik daar ken ik nu in rijden maar dat is eigenlijk te nat dus gingen we vandaag maar op het land waar ik kon draven op de lange zijden en in de hoeken moest ik stappen omdat het anders te nat werd mar voglensm ij haak ik nu af van het onderwerp

AnnaBabs
Berichten: 1363
Geregistreerd: 20-02-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-03 22:06

stappen kan gewoon op een bevroren grond, draven moet je alleen doen als je paard zijn pezen voldoende ontwikkeld heeft, nou is dit bij veel paarden wel het geval, maar let er wel op. Veel stappen op de harde weg is goed voor zijn peesontwikkeling. Ik vind galop eigenlijk niet kunnen op een bevroren grond of de harde weg, dat is niet goed voor de pezen....maar dit is natuurlijk mijn persoonlijke mening..

Pjelk

Berichten: 1957
Geregistreerd: 06-06-02
Woonplaats: Warffum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-02-03 10:54

Zo denk ik er ook over. Stappen en draven op vlakke bevroren grond en alleen galopperen als de berm/het ruiterpad ontdooid en droog genoeg is.

sophie18
Berichten: 183
Geregistreerd: 12-09-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 13:46

volgens mij moet je dat gewoon een beetje naar eigen inzicht doen.

idd niet galopperen tenzij het een mooi droog zandpad is en verder heel erg oppassen voor kuilen enzo. droge zandpaden hebben we gelukkig veel hier in de duinen, dus wij kunnen nog redelijk wat doen als het vriest.

bovendien had ik altijd de mazzel dat ik niet al te panische mensen trof, en paarden die er niet zo'n moeite mee hadden -- hoe denk je dat een haflinger zich redt in de bergen als hij zn nek breekt over het kleinste onregelmatigheidje op zijn pad?

liever te voorzichtig dan niet voorzichtig genoeg, maar als je kijkt naar op wat voor ondergrond paarden in het wild, in andere landen of zelfs gewoon hier in nederland in de wei als het sneeuwt nog rustig aan het werk zijn of met elkaar stoeien, ga je je wel eens afvragen hoe weinig onze kwpn-paardjes eigenlijk kunnen hebben in verhouding tot soberdere paardenrassen. (dus daar moet je wel voorzichtiger mee doen, maar dat zegt eigenlijk wel behoorlijk veel over de zogenaamde "kwaliteiten" van de kwpn-ers: die liggen duidelijk op andere gebieden)

met sportpaarden moet je natuurlijk extra oppassen, en met paarden die weinig conditie hebben of niet zo goed op hun benen staan.

maar ook als het geregend heeft kan je paard een pees verrekken in de modder, of omdat hij 3 dagen stilgestaan heeft door de vorst en hij is wat frisser dan normaal dus hij maakt wat gekke sprongen.

ik ben dus inderdaad wel voorzichtig met vorst, maar ik ben altijd voorzichtig. want te harde grond door vorst is niet de enige reden waardoor een paard kreupel kan worden. voorzichtigheid is geboden, maar je kunt ook overdrijven.

Piaffe
Berichten: 4442
Geregistreerd: 06-12-01
Woonplaats: fryslân

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-03 15:38

Tessebes schreef:
Stappen en draven op een bevroren ondergrond vind ik geen probleem, mits deze maar vlak is. Galoperen doe ik niet op bevroren bodem.


Daar ga ik ook wel in mee, al ligt het wel aan het paard. de vorige keer dat de bak zo bevroren was, heeft de eigenaar die eerst gesleept. Toen was hij helemaal vlak. Ik heb wel wat kunnen rijden (vooral veel stapwerk), draven ging redelijk. Je kunt het zelf aan de je paard merken, als hij kreupelig/ stijf gaat lopen of zich enorm gaat verhouden/ vasthouden zou ik het niet te veel doen. anders kan het weinig kwaad, mits je het niet vaak en lang doet.