Fries vs KWPN (uithoudingsvermogen)

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Fries vs KWPN (uithoudingsvermogen)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 21-02-03 22:10

ik ben bezig met een experimenteel onderzoek naar het uithoudingsvermogen van paarden en welke factoren hier een rol in spelen.
ik meet de hartslag in rust, dan laat ik laat de paarden een bepaald aantal minuten draven en meet de hartslag weer, daarna hou ik bij hoelang het duurt voordat de hartslag weer normaal is.
ik doe het bij verschillende groepen paarden :
3 goed getrainde paarden.

 arabier
 halve fries
 fries paard

hypothese: een arabier heeft een beter uithoudingsvermogen dan een fries. De halve fries zal er ongeveer tussen in zitten.


Drachtige merries.

 kwpn merrie
 friese merrie

hypothese: Het uithoudingsvermogen van de kwpn merrie zal beter zijn dan dat van de friese merrie.


Jonge paarden.

 veulentje van een paar weken oud
 jaarling

hypothese: De jaarling zal een beter uithoudingsvermogen hebben


Jonge paarden.

 jaarling kwpn
 jaarling fries

hypothese: Het uithoudingsvermogen van de jonge kwpner zal beter zijn dan het uithoudingsvermogen van de jonge fries.



maar nu is mijn vraag. Wat zorgt er precies voor dat een fries een slechter uithoudingsvermogen heeft dan een 'gewoon' paard
ik geloof dat het iets te maken heeft met spierweefselstructuur ofzo?
wie kan mij hier meer informatie over geven


Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-03 11:48

draumpje, ja ik heb een kleine controle groep, van elke die ik hier neergezet heb heb ik 2 paarden. zijn op dezelfde manier gestalt en krijgen ongeveer dezelfde beweging
als dit ook officieel onderzoek zou zijn moesten er natuurlijk veel meer paarden aan mee doen, maar het is maar een PO voor biologie op school, dus ik denk dat ik dan zo al een heel end kom

Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 22-02-03 15:19

dat weet ik
maar we moeten nu eenmaal een onderzoek voor school doen, en ze verwachten echt niet dat we tientallen dieren gaan onderzoeken, daar hebben we de mogelijkheden en de tijd niet voor


Bodien

Berichten: 2023
Geregistreerd: 17-07-02
Woonplaats: friesland, dokkum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter: 23-02-03 23:45

bedankt voor de reacties
hier kan ik in ieder geval al heel wat mee


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Angie91, Foreverkliek, irene_sarah, LouLouB, MyChoice, NRJ en 135 bezoekers