Hoe jullie uitmesten??????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tancreda4

Berichten: 24023
Geregistreerd: 12-01-03
Woonplaats: ZuidHolland

Hoe jullie uitmesten??????

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-02-03 22:25

Hoi hoi

Ik ben benieuwd hoe jullie nou uitmesten! En hoeveel de paardjes er per dag bij krijgen.

Mijn verzorgpaard staat in een erg grote stal en heeft een lekkere dikke laag stro. Niet de hele stal is bedekt. Achterin ligt geen stro. Dit was in het begin wel wennen, maar het is erg makkelijk omdat de poep zo niet met het stro wordt vermengd!
Het is zal maar zeggen 1/3 van de stal waar geen stro ligt. Ze liggen ook altijd voorin stal, en het zijn grote stallen.

Elke dag (behalve zondags) haal ik de poep en het natte eruit. En elke dag krijgt ze een plak stro erbij. Maandags zijn dat er twee, omdat ik die zondag er dan niets bij heb gegooid.

Het plas wordt trouwens opgevangen in een goot onder de stal. Ongeveer op 2/3 in de stal, liggen houte planken met daaronder de goot waar het inkomt.

Ik hoor van veel mensen dat sdie alleen de drollen weg halen, en een keer in de week het plas.

Hoe zit dat bij jullie??

Groetjes Ingrid

Oscar
Forumcoordinator

Berichten: 132002
Geregistreerd: 23-09-01
Woonplaats: Braboland

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 22:30

Misschien handig om eerst even te melden dat ik een schimmel heb Knipoog

Ik mest om de dag de volledige stal uit, dus echt alles weghalen.
Daarna doe ik er 1 tot anderhalf nieuw pak stro in.
De andere dag stooi ik op met een half pak stro, meestal haal ik er ook nog de vieze plekken uit.

Het resultaat is een enorme mesthoop en een toch nog smerige schimmel.
Hopelijk zegt het meer iets over m'n schimmeltje dan over mij, het is echt een enorme smeerkees Haha!

liberty

Berichten: 17286
Geregistreerd: 21-09-01
Woonplaats: Breda

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 22:31


marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 22:53

drollen eruit.. natte plekken eruit en lekker nieuw stro erbij 1 of 2 plakken valentina is heel schoon, dit gebeurd iedere dag.
bij Rustique haal ik iedere dag de stal leeg Haha! dat is zo'n viezerik Knipoog

easter
Berichten: 652
Geregistreerd: 02-01-02
Woonplaats: schiedam

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-03 23:07

Ik mest iedere dag uit en dan haal k de drollen eruit en de pisplekken. Dat doe k meestal smiddags en dan haal k savonds de drollen er nog een x uit. Iedere dag gaat er ongeveer een halve baal stro bij.

Anne_GTI

Berichten: 18200
Geregistreerd: 26-09-02
Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 01:07

Bij mijn merrie liggen alle drollen op een hoop links achterin de stal. Plas loopt weg door een goot. Iedere dag krijgt ze paar plakjes stro erbij en 1x per week haalt mijn neefje hele hok leeg. Hengst maakt er elke dag een puinzooi van.... Nieuw laagje stro en maar weer wachten tot mijn neefje weer gaat uitmesten... (ivm zwangerschap is het me te zwaar en ik betaal die jongen er genoeg voor... )

Melissa

Berichten: 5812
Geregistreerd: 23-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 09:58

Op de boerderij halen we elke dag de vieze plekken eruit, op maandag word alles helemaal leeggehaald.

Het ligt aan de stal hoeveel stro erbij moet!

rebati

Berichten: 4249
Geregistreerd: 18-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 10:36

Elke dag de drollen eruit, en ook de erg vieze plekken.
De wat minder vieze plekken laat ik liggen en doe er stro overheen.
Die gaan dan meestal de dag daarna uit.
En een plakje strooi erbij.
In het weekend heel de stal.

flettie

Berichten: 8652
Geregistreerd: 19-09-02
Woonplaats: Osterwald (Dld)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 12:13

Elke dag de drollen eruit en een keer in de week ploeg ik de hele stal om op zoek naar plasplekken. Nou moet ik dus wel even vermelden dat Fayette op een dikke laag houtvezel staat (zo'n 15-20 cm dik). Haar drollen legt ze altijd strak tegen de muur aan en verstopt ze vervolgens onder de krul om mij bezig te houden Haha! Door die dikke laag krul staat of ligt ze nooit in haar eigen plas omdat dat dus helemaal naar onderen zakt. En godzijdank ligt ze dus ook echt nooit in haar eigen drollen Om de 9-10 dagen krijgt ze nu een nieuwe baal houtvezel (uitstrooivolume iets van 160 liter ofzo).

Marieke22

Berichten: 797
Geregistreerd: 08-04-02
Woonplaats: Rheden

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 12:41

Elke dag gaan de drollen eruit en de natte plekken. Daarbovenop komen dan 3 of vier plakken stro. Na het ontwormen gaat de hele stal leeg, vaker niet. Dit omdat er dan een warme en absorberende isolatielaag ontstaat. Als we iedere week bijvoorbeeld alles eruit zouden halen, dan heb je iedere keer weer een gladde stalvloer (beton) en een vloer die niet warm is, en geen plas opneemt.

Zodoende Haha! !

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23417
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 16:15

Sharif:
Hij staat op zaagsel. Elke dag haal ik de drollen eruit en schep ik de boel om met een 4-tands vork. Ongeveer 1x per week gaat de hele stal leeg.

Polly:
Staat op stro.
Alle dagen de drollen eruit en ong. om de dag/om de twee dagen de natte plekken er goed uit. Alleen als ik er (veel) stro uithaal (als ik de natte plekken eruit haal) gaat er wat bij maar anders niet.

Lavanta

Berichten: 2485
Geregistreerd: 26-08-02
Woonplaats: Groningen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 16:23

Bij Knuffel kan je elke dag wel bezig gaan met stal uitmesten. Die maakt er ook zo'n PUINHOOP van. Meestal wordt de stal 1x per week helemaal leeg gehaald en verder de natte plekken en de drollen er uit gehaald en lekker stro erbij gegooid (meestal half pak).


wodan

Berichten: 2343
Geregistreerd: 24-10-01
Woonplaats: Alkmaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 17:38

die van mij staat op koolzaadstro 1keer per 2 weken een nieuwe baal erin en elke dag de drollen eruit en 2 keer per week de plas. Niet extra erbij doen wordt gewoon steeds wat minder.

Kiara

Berichten: 10899
Geregistreerd: 10-01-03

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 17:38

's morgens worden de drollen en natte plekken er bij ons meestal uitgehaald door de mensen die dan aanwezig zijn op stal, en evt een plakje stro erbij. 's avonds doe ik het zelf ook nogmaals. Dus eigenlijk wordt Kiara twee maal daags gemest en opgestrooid. Dat is goed te doen, want we betalen hooi en stro allemaal apart, je betaalt wat je verbruikt.

DaphneL

Berichten: 3627
Geregistreerd: 16-06-02
Woonplaats: Eindhoven

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:50

Rocky wordt 2 dagen per week grotendeels uitgemest, de randen blijven dan meestal liggen omdat hij die schoon houdt.
1 dag in de week alles eruit.
Die 2 dagen gaat er 1½ tot 2 plakken bij en die ene dag 2½ tot 3.
De dagen dat hij niet gemest wordt (maandag, woensdag, vrijdag, zaterdag) wordt er ook niet opgestrooid o.i.d, maar alleen op zondag is het nodig om helemaal leeg te halen omdat hij dan 2 dagen staat.
Hij staat in een niet al te grote stal en maakt er geen ontzettende troep van, dus vind het wel mooi zo Tong uitsteken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:55

Iedere dag wordt er opgestrooid. Dan komt er 1 plak van zo'n mega grote baal bij. Om de dag haal ik er een kruiwagen uit. Mijn paard is erg schoon dus dat scheelt weer.

Roselie

Berichten: 10764
Geregistreerd: 01-10-02
Woonplaats: Voorhout City

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 19:55

ik haal elke dag plas en poep er uit. omdat plas slecht is voor de longen.

Jamy

Berichten: 10494
Geregistreerd: 03-01-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 20:08

Ik sta op houtmot en ik zeef eigenlijk elke dag al het losse mot door (dus niet de onderlaag), zo haal ik alle drollen eruit. Dan verspreid ik het mot weer en het is weer klaar. Een keer in de week ongeveer komt er een zak nieuw mot bij. Het vieze mot laat ik erin en dat wordt de onderlaag en dat neemt dat het plas weer op...

missnynke

Berichten: 8492
Geregistreerd: 11-05-02
Woonplaats: Hallum

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 20:47

ik doe het hetzelfde als oscar

luna_cockie

Berichten: 2167
Geregistreerd: 18-06-02
Woonplaats: Djalamabad

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 21:15

Mijnes staan op zaagsle en haal elke dag de drollen deruit en eventueel de natte plekken.1 keer per week haal ik ze helemaal leeg en doe der ongeveer 1,5 baal in..

Shannie
Berichten: 5848
Geregistreerd: 07-11-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 21:20

Ik mest alles bijna iedere dag helemaal uit. Want mijn pony maakt er een enorme zooi van. En mest heel veel...... En dan krijgt ze ook weer een heleboel stro erbij......

Ethelate

Berichten: 21119
Geregistreerd: 02-10-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 21:32

ik heb nu al 6 weken het potsysteem
bevalt me wel, alleen bijstrooien en niet mesten Haha!
Maar ben benieuwd hoe ik binnenkort dat hele pak er uit ga krijgen Scheve mond
*nee, ik pot niet vanwege het niet mesten, maar de stal is nu veel droger, Tos houdt hem schoner*

Lieke

Berichten: 11351
Geregistreerd: 18-02-01
Woonplaats: Haarlem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-03 23:50

Mijn pony haal ik helemaal leeg 1 keer per dag, verder word sochtends en savonds de drollen eruit gehaalt en staat hij op het land. Hij krijgt weinig stro (ivm stof) maar wel voldoende om lekker op te liggen. Hij heeft trouwens wel een soort matten op de vloer die vocht doorlatend zijn en een cm of 4 dik.

Lindy

Berichten: 6038
Geregistreerd: 07-08-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 18:29

Rinkja krijgt alleen 's avonds stro in haar box,omdat ze alles opeet,en anders koliek krijgt.
's Morgens haal ik alles er uit,meestal alleen stront,omdat ze al het stro dus heeft opgegeten,en 's avonds krijgt ze een dikke laag stro,
zodat ze toch lekker kan liggen.(voor zover ze het dan nog niet heeft op gegeten)
Overdag staat ze dus gewoon op hout/beton,maar dat is niet zo erg,want dan ligt ze nooit,alleen de hoeven moeten extra verzorgd en vaker geteerd.

xxappiexx

Berichten: 5505
Geregistreerd: 19-07-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-03 18:42

Sinds kort haal ik er elke avond voordat ze de stal weer in gaan de drollen en de natte plekken eruit, ze krijgen dan ongeveer evenveel zuiver stro terug.
De stallen zijn lekker ruim maar toch weten 3 van de 4 er een grote puinhoop van te maken, vaak moet ik daar gewoon de hele stal leeghalen.
klein p.s.je: bij ons (en de rest van de straat) is de politie aan de deur geweest om te zeggen dat we de mesthoop moeten afdekken met zeil of iets dergelijks, waarom weten we dus niet ze weggen alleen maar dat je anders een boete kunt krijgen! Maar waarom moet dat nu wel en de andere jaren heeft dat nooit gehoeven! Moet iemand meer dit ook?