Vragenlijstje Certificering Hengstenhouderij...

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

lageveld

Berichten: 3378
Geregistreerd: 03-09-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-03 22:03

1. Op wat voor basis ben jij met de paarden bezig? (rijd je alleen op een manege, fok je met je paarden, etc.)
Fokkerij welsh, mennen, pension etc.

2. Wat vind je van het huidige systeem dat de Certificering Hengstenhouderij hanteert?
Tekentafel politiek

3. Zou jij je merrie laten dekken/insemineren bij een hengstenhouder die niet gecertificeerd is? (en dus de kans geeft niet aan bepaalde voorwaarden mbt bijvoorbeeld hygiene te voldoen)
Ja, want je kunt ook je eigen ogen eerst goed de kost geven. Bovendien, die certificering kost weer handenvol geld dat beter anders besteed kan worden.

4. Denk je dat een 'sterren-systeem', waarbij hengstenhouders die aan hogere eisen voldoen, sterren krijgen (denk aan zoiets als het fnrs systeem voor maneges), kans op slagen heeft? En denk je dat zoiets iets toe zou voegen aan de fokkerijsector?
Nee, want uiteindelijk draait het om de hengstenstapel en de kwaliteit ervan. Ik denk dat goede hengstenhouderijen zelf wel voor kwaliteit zorgen en zichzelf uitselecteren en bovendien dat ze daar beter toe in staat zijn dan de "bobo's" die dat wel even denken te moeten regelen.

5. Mocht zo'n systeem ingevoerd worden, zou jij dan eerder kiezen voor een bedrijf met meer sterren? Waarom wel/niet?
Nee, eerst kijken naar de hengst en dan pas kijken of het verantwoord is om daar je merrie te brengen. Zo niet, dan is zo wie zo een dergelijke hengstenhouderij een kort leven beschoren.

6. Heb je nog iets toe te voegen dat belangrijk kan zijn voor ons onderzoek?
Ik denk dat dit soort plannen de paardenhouderij/sport weer in een elitair hoekje dreigen te duwen. Net nu het daar een beetje uit lijkt te komen.
Dit soort zaken brengt mijns inziens meer kosten met zich mee dan rendement. Bovendien drijft het de "elitaire" top en het grote "gebruikersveld" verder uit elkaar dan nodig is.

Ik beweer niet dat er geen voordelen aan zouden zitten. Alleen dat ik, heel simpel gezegd, meer nadelen dan voordelen kan ontdekken.


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: marinst, ryukapple, Samantha89, Vitas en 12 bezoekers