Wat is het verschil tussen een springzadel en een dressuurza

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 
Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 12:37

in een dressuurzadel moet een ruiter zo stil mogelijk blijven zitten en de zweetbladen zijn lang, zodat de benen lang kunnen worden gemaakt voor het geven van de beenhulpen en ook de zithulpen. de zit is vaak ook dieper zodat het makkelijker is voro de ruiter om in het zadel te bljiven. In het springzadel moet de ruiter zich verlichten voro de rug van het paard. Hij moet makkelijk uit het zadel kunnen komen, dus moeten de beugels kort gemaakt kunnen worden, en de zweetbladen dus ook korter en meer naar voren gelegd. De zit is ook vaak vlakker. Deze zadels zijn dus echt gemaakt om het paard niet te storen in de rug tijdens het springen. Ik vind springen met een dressuurzadel dus echt niks en zal dat zelf ook niet doen. Ik heb alleen nog geen springzadel voro mijn merrie maar die kani k gelukkig lenen.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 09:27

Het gevaar bij springen met een dressuurzadel is dat je achter de beweging van het paard blijft en niet goed op tijd met hem mee kan gaan. En dan hinder je hem dus in de rug.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 10:31

Dan moet je oppassen dat je niet gaat duiken. Geloof me, ik heb al meerdere springlessen gehad. Niet dat ik zo'n geweldige springruiter ben, want er moet nog veel aan mij gesleuteld worden. MAar ik ben wel al zover dat ik DAT begrepen heb. Met een dressuurzadel springen werkt gewoon niet, en mijn springinstructeur wil ook geen dressuurzadels in de les hebben. Terecht.

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 07:59

Laat ons effe weten hoe je het vond, springen met een springzadel. Het zal je best schelen in balans boven de hindernis, je zit immers wat korter.


Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-01 08:44

Mooi zo! Weet je dat ook weer. Het zal ook wel niet voor niets zijn dat het ene zadel dat bedoeld is voor het ene doeleind ook totaal anders gebouwd is als het andere. Maar meestal is het zo dat mensen makkelijker balans houden met kortere beugels. en in een springzadel kan dat beter dan in een dressuurzadel. Daarom had jij waarschijnlijk een zekerder gevoel nu. jij blij, paard blij...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: boemel, charootje, furious, GoogleAdsense, Trendiction en 46 bezoekers