voer vraag

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-01 00:17

Okee, ik weet het er zijn vast al tig topics over voeren geweest maar ik wil toch nog even iets weten. Wat vinden jullie nu het basisvoer van het paard? Ik zelf vind dat dus hooi. Kun je een paard alleen op hooi houden? (mits zeer goede kwaliteit natuurlijk) Of zit in hooi niet alles wat een paard nodig heeft en moet je brok bijvoeren? Ik val stijl achterover als ik soms hoor wat mensen allemaal aan hun paard voeren, poedertje hier, supplementje daar, 5 granen mix, vitaminen bla bla bla.... Ik vind het zo moeilijk om te bepalen wat een paard nou precies nodig heeft omdat iedere fabrikant beweert het wonderbrok te hebben uitgevonden. Meningen zijn ook heel verdeelt, sommige mensen voeren haast geen hooi en veel krachtvoer en andersom.

Ik zelf voer dus zeer goed hooi, luzernehooi, en sportbrok. Een paard van 1.65m dat heel licht werk doet krijgt een halve kilo brok, onbeperkt hooi en een beetje luzernehooi (en dor gras dan) Hoe weet ik nu of dit goed is? Ik weet wel dat de grootste graadmeter is om gewoon naar het paard te kijken. Maar we hebben 1 merrie die een veulen zoogt en in principe van alleen goed hooi kan leven. Ze is moddervet en glanst je tegemoet. Maar toch vraag ik me af of ze toch echt niet wat extra`s nodig heeft? Dus eigenlijk mijn hamvraag, kan een paard van alleen een goede kwaliteit hooi leven? Zit in hooi alles wat een paard nodig heeft? Ze eten trouwens ook gras maar dat is zo dor en droog, daar zit maar weinig in.

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 00:41

basisvoer vind ik:basisbrok en hooi/of kuilhooi.je kunt een paard in de zomer wat de hele dag op de wei staat en niet echt veel werk verricht wel op alleen hooi houden maar als ie ook op stal staat moet je toch echt ook brok bijvoeren voor de vitaminen en bouwstenen.in hooi zit niet echt veel:voornamelijk vezels en wat mineralen.eiwitten nauwelijks.

je ene paard die zit volgens mij op een goed schema als ik dat zo lees,mag zelfs wel een halve kilo brok meer hoor.maar die merrie ,die moet echt wel brok hebben,zowel voor de melkproductie als voor haarzelf(herstel en opbouw)

en je vraag:nee in hooi zit niet alles wat een paard nodig heeft(bij lange nabij niet zelfs!)

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 08:22

In de winter leven onze paarden van bijna alleen hooi. Maar ze gaan wel regelmatig in de wei, maar goed dat gras heeft dan niet zo heel veel voedingswaarde meer. Wel krijgen ze dagelijks een grote suikerbiet en/of een dikke winterwortel.
Doen ze het al jaren prima op! Ook bij ons geen pillen en poedertjes en van ditjes en datjes.

Dennis

Berichten: 31464
Geregistreerd: 23-05-01
Woonplaats: Slootdorp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 10:00

De paarden bij ons krijgen gras of hooi en een beetje bix(ik weet niet hoeveel). Als het zo warm is als van de week krijgen ze een extra beetje zout over hun voer. Ze hebben altijd een mineraalblok in de buurt.
De shetjes krijgen gras of hooi en hebben een zoutblok. Als het zo warm is krijgen ze een beetje(klein handje) bix om wat zout over heen te kunnen doen. Als Dennis hard gewerkt heeft krijgt hij 2 handjes bix want er hoeft bij hem niets meer van af(een van de weinige shetjes met een strak figuurtje!).
XXX
Ciska

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 10:48

Basisvoer is voor mij een combinatie van ruwvoer (in de vorm van hooi of kuilgras) en krachtvoer (gewoon geperste bix). Niet alleen ruwvoer, omdat het paard dan vitamines en mineralen tekort komt, maar ook niet alleen krachtvoer, omdat de vezels uit het ruwvoer absoluut noodzakelijk zijn voor een goede werking van de darmen.

Sonja

Pink_Horizon

Berichten: 19828
Geregistreerd: 11-03-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 12:39

Pinky leeft (nu in zijn nieuwe wei) het hele jaar door van dag en nacht gras, appels, wortels (en bla bla bla) en na het werk een handje brok. Hij ziet er prima uit nu (glans en dikte, mag zelfs iets dunner, maar ja wat wil je als je vanuit een wei met weinig gras naar een wei vol gras gaat!)

Toen hij nog in de kale wei stond kreeg hij super veel hooi en een kilo biks per dag. En groente en fruit natuurlijk.

Groetjes Kim

Shaienne

Berichten: 4933
Geregistreerd: 02-04-01
Woonplaats: Vaassen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 12:45

Rocky staat al 12 jaar op 5 hectare grasland en hij heeft nooit krachtvoer gehad. Aleen maar gras en hooi.

Hij doet het er super op!

Maar Rocky is volgens mij echt een harde, de andere pony;s zien er niet goed uit: mager.

De eigenaresse gooit soms wel wat brokken in de wei, maar die worden toch alleen opgegeten door degene met de hoogste positie.

Nimber

Berichten: 26551
Geregistreerd: 10-01-01
Woonplaats: Apeldoorn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 13:04

Ik ga met je mee pril hooi kuilvoer en mais staan onze paarden op wanneer ze niets doen behalve in de wei lopen en op stal staan. de paarden die echt werken krijgen wel brok en muslie ze doen het er allemaal goed op de drachtige merrie's krijgen wel brok gevoerd voor het extra voor de veulens

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 14:36

hoi
Kawa krijgt mais met 2 kilo basis brok per dag en zoveel hooi als hij op kan.Soms krijgt hij ook oud brood. Verder geen pilletjes pedertjes of id.
Hij ziet er goed uit en is lekker fit dus zal het wel goed zijn denk ik dan maar.

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 18:19

Onze paarden staan in het land het hele jaar door. In de winter wordt er bij gevoerd met hooi uiteraard (ze staan tussen de koeien mee te eten). In de winter hebben we ook een grote ton met superlix staan voor de koeien voor de proteinen en mineralen enz. en daar likken de paardjes net zo hard aan mee. Ik hoef ze dus geen brokken of bix of wat dan ook te geven. Als ik een merrie had gehad met veulen dan had ik die zeker wel bij gevoerd. En net als wat er eerder werd gezegd, voor herstel en opbouw. Je kan anders een sample van je hooi naar A&M opsturen en dan krijg je de uitslag thuis van wat er allemaal in je hooi zit. Aan de hand van dat zou je kunnen bepalen wat je paarden wel of niet nodig hebben. Het ene soort hooi is ook de andere niet. Als je meer vragen hebt over hooi en gras en dat soort dingen kan je me wel even een PB-tje sturen en dan kan ik het aan mijn man vragen. Hij heeft daar een heleboel verstand van. Hij heeft dat namelijk allemaal moeten bestuderen.
groetjes

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 18:25

hoi
oja een liksteen heeft Kawa ook

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-01 20:07

expensive staat op het land met genoeg gras dus hoeft geen hooi en krijgt een halve sportbrok en een halve maismeel (halve betekend zo;n halve schepding)

Pril

Berichten: 1831
Geregistreerd: 13-02-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-07-01 23:13

Hihi ik word er nog niet echt wijs uit! Sanderijn bijvoorbeeld vind dat een paard wel brok nodig heeft, terwijl Jantina`s paarden prima zonder kunnen..... Als een paard werkt krijgt ie wel brok hoor, maar ik vroeg me af of paarden dus ook zonder konden (als ze niet werken dan).
Caballo, dat is inderdaad een goed idee om zo`n sample van het hooi te sturen. Op het moment hebben we heel goed hooi het ruikt heel goed en de paarden zijn er gek op maar het kan natuurlijk nooit kwaad om de voedingswaarde te laten testen. Trouwens, met Luzerne hooi bedoel ik Alfalfa. Ik gebruikte het woord Luzerne hooi omdat ik niet zeker wist of de bokkers wel wisten wat Alfalfa is.

Zucht....ik blijf het moeilijk vinden hoor. Iedereen heeft er weer zijn eigen ideeen over. Leroy heeft een tijdje op een renstal gestaan waar alle paarden die nog niet in training waren (dus t/m 1,5 jaar) volledig van Alfalfa leefden. Zo`n 2 a 3 plakken per dag. Een andere stal voerde weer voornamelijk krachtvoer en een klein plakje hooi per dag, en dan heb je stallen die een heel ratteplan aan voedingssupplemneten door het voer mikken.....

Maarre Caballo, mijn paarden staan dag en nacht buiten in een wei waar niet echt veel en voedzaam gras staat. Ze hebben een coastal roundbale, zout/mineralenblok en krijgen ongeveer een halve plak alfalfa per paard per dag. Sommige paarden krijgen daarnaast 3 kwart kilo brok. Ze zien er allemaal perfect uit en hoeven niet hard te werken, als we veel toeristen hebben en ze gaan iedere dag uit trailrijden dan gaat de hoeveelheid brok omhoog en krijgen ze electrolyten bij. De wedstrijdpaarden krijgen uiteraard wel meer maar ik was voornamelijk benieuwd naar wat een paard echt nodig heeft als het alleen maar licht werk verzet. Van vind jij van dit "menu"? O by the way, weet jij trouwens ergens goede (paarden kwaliteit) coastal roundbales te koop?

sanderijn
Berichten: 5643
Geregistreerd: 12-01-01
Woonplaats: daar waar het altijd lijkt te waaien....

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 11:48

mijn reactie is o.a. gebaseerd op mijn boek over paardenvoeding en mijn eigen ervaring.
ook in mijn boek staat dat ruwvoer(=hooi)heel belangrijk is maar gewoon niet voldoende vitaminen en bouwstoffen bevat om het paard volledig gezond te houden.en daarom is er de brok uitgevonden.

jantina

Berichten: 12359
Geregistreerd: 13-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-01 23:35

Ik denk dat je ook nooit uit het voerverhaal zal komen. Tenminste niet zo, gewoon een kwestie van proberen. Het ene paard is het andere niet.
Ik hoef Isolda en Berber geen brokken te geven. Ten eerste omdat ze het prima zonder doen, maar ook omdat als ik het wel geef er 2 dingen gebeuren. Ze worden vet EN zijn niet te rijden. Het heeft een negatieve invloed op hun koele hoofdjes, ze worden er heet van. Hoe veel ik ze ook laat werken.
Isolda loopt een marathon zonder brokken. En energie voor 10 hoor!

Maar een ander paard heeft het misschien wel nodig. Die kunnen het juist goed gebruiken.
Ben blij dat ik het niet hoef te geven *LOL*

Caballo

Berichten: 1160
Geregistreerd: 17-04-01
Woonplaats: Texas, USA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 02:20

Het ziet er naar uit dat jouw paarden voldoende krijgen. Ik zie niks verkeerds aan wat jij ze voert. Ik denk dat als ze zelfs niet werken dat alleen de alfalfa zat is.
Hier in de buurt wordt heel veel coastal verbouwd en op het moment wordt er ook veel gehooid. Dit jaar zal het hooi ook niet zo duur zijn, omdat we zo'n geweldig goed jaar hebben. Ik ken veel lui in de hooibusiness, omdat Robert zelf ook in die business heeft gezeten. Ik kan wel voor je navragen als je nog wat balen nodig hebt... Laat het maar effe weten in een PB-tje ofzo.

groetjes

Yentl

Berichten: 12478
Geregistreerd: 14-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-01 09:32

jaaa ze kunnen zonder bij ons in de buurt leven een stuk of 8 paarden op gras maar die werken niet, 1tje word dan nu zadelmak gemaakt maarja

Silvia

Berichten: 3271
Geregistreerd: 23-02-01
Woonplaats: Gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-01 20:53

Mijn vorige DA vertelde het volgende:
een halve kg basisbrok per dag is voldoende om alle vitamientjes en mineralen binnen te krijgen. Geef daarnaast voor elk vol uur arbeid (los- en droogstappen niet meerekenen dus!) een kg extra. en daarnaast natuurlijk goed hooi maar dat spreekt vanzelf Knipoog

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 00:46

Een paard kan alleen van hooi leven. Moet hij arbeid verrichten dan krachtvoer geven. Voer met je ogen. Paarden bij mij krijgen als ze werken 1 kg paardenbrok en veel hooi. In de zomer 2 handjes brok voor het idee.
Hoe meer brok je voert hoe minder er in zit. Geef je kuil, dan daar mee oppassen. Is niet goed, zit te veel in dus brok omlaag of helemaal geen brok.
Van kuil mogen ze maar een beetje hebben en hooi onbeperkt.

Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-07-01 09:48

Mijn paard staat nu voor het eerst sinds ik hem heb in het land, maar ik voer toch zeker 3 kg Equiral Stud bij als hij niets doet en op dagen dat ik werk zeker 4 kg.
En dan nog ziet hij er niet te dik uit.

Er stond ook niet zoveel gras meer op het land en bovendien is hij de hele dag in de weer met zijn merrie te beschermen, dus ik denk dat dat ook veel energie kost.

Persoonlijk zou ik dus altijd basisbrok erbij voeren voor de nodige vitaminen en mineralen. Je kunt ook van die speciale mengsels kopen waar ze maar een schepje per dag van hoeven, dan weet je zeker dat je goed zit.

_PCD_MARLON_
Berichten: 55
Geregistreerd: 23-03-06

Re: voer vraag

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:33

ik zou in iedergeval ook maar brok gaan bijvoeren, maarjah als ze dag en nacht in de wei staan eten ze ook aleen maar gtras en hooi is gedroogt gras

PhiaBink

Berichten: 6328
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Belgie!!

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:38

Een zeeeeeeeeeeeer oude topic uit het jaar 2001!!!

Kwanyin
Berichten: 18995
Geregistreerd: 14-08-03
Woonplaats: belgiƫ

Re:

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-06 18:41

Ik hoop dat Pril er na vijf jaar toch wel uit is wat ze moet doen .