wat voer je een drachtige merrie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Tallie1979
Berichten: 22750
Geregistreerd: 16-08-02
Woonplaats: Rucphen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 14:39

De drachtige merries bij de stal staan waar ik kom krijgen wortelen. Dat carotheen wat erin zit schijnt heel goed te zijn voor de merrie, het helpt om de bevalling makkelijker te maken op een of andere manier ( heb ik begrepen hoor Knipoog )

Bovendien, het kan geen kwaad voor een paard, dus waarom niet? Haha!

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 14:41

Dit heeft weinig met WN te maken dus verplaatst naar VMR

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:18

Ik voer nu 2 kilo Merriebrok (Subli) per dag bij aan mijn drachtige merrie, zoiets zou je dus kunnen doen!
Voor de rest krijgt mijn drachtige merrie niet veel extra's (ze krijgt zowiezo op een dag wortelen, 1 schep zemelen, 1 muesli, en een berg hooi!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:22

ind merrie brok.. of veulenbrok word ook nogwel eens geveord ivm de kalk die er in zit..

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:25

In merrie/veulenbroek ziet hoofdzakelijk veel meer Vitamine A.

Mer1980

Berichten: 18832
Geregistreerd: 08-02-01
Woonplaats: Lelystad

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 17:26

Mijn merrie staat met 7 1/2 maand op 4 kg sportbrok en aangevuld 2 kg merriebrok en veel hooi. daarnaast krijgt ze een kiloschep wortels per dag erbij. Mijn paard is 1.69m .

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 18:06

Veulenbrok kan inderdaad ook, maar ik heb het maar op merriebrok gehouden.... mijn Merrie zit nu op 7,5 maand en ik voer de Merriebrok nog op tot 3 kg..(zit nu op 2)

Marije_jiplover

Berichten: 25318
Geregistreerd: 14-01-02
Woonplaats: Ergens onder de zon...

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 20:17

Tryntje kreeg de eerste 9 maanden van de dracht gewoon sportbrok die ze altijd al kreeg. En gewoon hooi en wortels. Ze kreeg wel meer wortels dan ze normaal kreeg, idd ivm de caroteen.
De laatste twee maanden kreeg ze merriebrok van pavo (ze kreeg ook sportbrok van pavo). En verder goed hooi en wortels.
Nu is het veulen inmiddels drie weken en ze krijgt nog steeds die merriebrok, nu nog aangevuld met een of ander calciumsuplement. En nog steeds hooi en wortels.

DubbelFun

Berichten: 88670
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-03 21:18

Als het veulen er éénmaal is dan ging ik altijd over op merrie/veulenbrok (havens). Deze zijn iets zachter van struktuur en vallen (mbv speeksel)sneller uit elkaar. Het voordeel hiervan is dat het veulen zodra het tandjes krijgt moeders na gaat doen en ook bix gaat eten.

Vinka
Berichten: 1177
Geregistreerd: 29-01-03
Woonplaats: Hattem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 10:46

Ik voer haar draversbrok van Havens. Hiervoor kreeg ze Subli maar deze brokken van Havens komen ze aan huis brengen dus dat is makkelijker. Ze krijgt nu 4,5 kg per dag (in 3x). Daarnaast krijgt ze ruim hooi. Tot twee weken geleden kreeg ze 3 kg maar ze ik vond haar een beetje te mager en heb het nu opgevoerd. Ze loopt 5x in de week dressuur.

Mac

Berichten: 11649
Geregistreerd: 09-07-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 11:45

De eerste 8 maanden kan de merrie gewoon op haar normale dieet blijven. Gedurende de laatste drie maanden van de dracht groeit het veulen het hardst, dus dan mag er wel wat extra's in. Sommige mensen geven gewoon extra brok, en dat lijkt prima te werken. Persoonlijk heb ik besloten merrie- en veulenbrok te geven, zodat ik zeker weet dat mijn merrie alles krijgt wat ze nodig heeft. Ze kan er immers niet om vragen.

Mijn merrie is nu 9 maanden drachtig en krijgt sinds een maand per dag 3 kilo merrie- en veulenbrok (Hippostar), een kilo wortelen, een portie slobber en een schep muesli (beiden Hippostar). Verder haar gebruikelijke hooi. Mijn merrie heeft de neiging heel erg in te vallen, vooral in de winter, dus ik ben blij met alles wat erin gaat Haha! !

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-02-03 14:34

die van mij is ok drachtig ik geef 3 mnd van te voren meriebrok en ze krijgt hooi en wortelen!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 00:27

Mijn merrie moet tot half mei. Ze krijgt nu 3 kilo merriebrok van PAVO en wortelen en kuil. Ze begint goed dik te worden en ze krijgt ook al iets uier.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 00:38

wow 3 kilo wat moet je paardje wel niet allemaal doen dan?die van mij krijgt maar 1 kilo ot 1 1/2 mar ik heb dan ook een haflinger he

Nuage

Berichten: 16585
Geregistreerd: 29-12-01
Woonplaats: Assendelft

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 01:15

Mijn merrie krijgt tot noch toe niks extra's qua krachtvoer. Ik voer haar nog steeds 1kg Pavo Stibro per dag. (is een Tinker) Ze krijgt wel heel veel hooi van mij, dubbele porties.
Ik weet niet precies wanneer ik nou moet overgaan op merriebrok.. ze is nu bijna 7 maanden drachtig, maar ik denk dat ik nog even wacht.
Ohja en ze krijgt lekker veel wortels!

DendroFleur

Berichten: 5362
Geregistreerd: 26-06-02
Woonplaats: Lutjewinkel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 01:45

sorayalover schreef:
wow 3 kilo wat moet je paardje wel niet allemaal doen dan?die van mij krijgt maar 1 kilo ot 1 1/2 mar ik heb dan ook een haflinger he


Ze doet niet heel veel, om de dag een half tot een heel uur lopen. Overdag staat ze in de bak. Ze kreeg eerst 2 kilo sportbrok maar toen vond ik haar wat mager worden. Ik wil wel ribben kunnen voelen maar hoef ze net niet te zien.
Juul is een appaloosa van 1.54.

Dees

Berichten: 18911
Geregistreerd: 09-08-01
Woonplaats: Friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 09:22

[naam verwijderd] kreeg vanaf maand 8 merriebrok. Eerst heb ik gewoon haar dagelijkse portie in kilos aangehouden, maar de merrie groeide en snel bleek dat ze ribbig begon te worden, dan moet er dus toch wat brok bij.
[naam verwijderd] krijgt dagelijks ongeveer 3 tot 4 kilo hooi van natuurweide en 1kg winterpeen. Ze staat nu op 3kg Havens merrie brok, maar dat zal de laatste maand misschien nog iets meer worden..ik voer 'op het oog', zodra ze invalt gaat de portie omhoog.

De eerste maanden dat het veulen er is, moet je behoorlijk veel voeren, voer je nu 3kg, denk dan gerust aan 6kg, goed voeren is het behoud van je merrie. Het veulen slurpt anders de hele merrie op...

Overigens, niet alleen de Vit A is verhoogd in merriebrok. Ook de eiwit-waarde is verhoogd (juist goed voor dieren in de groei), en calciumwaarden enzo ook.
ik weet er het fijne niet helemaal van, maar voel me wel gerust dat mijn merrie niets ontbeert. Merriebrok van Havens is niets duurder dan reguliere brok, dus uit financiele overwegingen hoef je het ook niet te laten.

sorayalover

Berichten: 2207
Geregistreerd: 03-02-03
Woonplaats: den haag

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 13:33

mijn merrie word nu nog niets dunner!maar ze krijg nu al de helft merrie brok en de andere helft basisbrok mar in maart gaat dit allemaal naar merriebrok!en als ze dunner word geef ik der heus wel meer hoor!als ik heb gereden krijgt ze ok nog eens slobber extra erbij!