Hoe rijden met chronisch hoestende pony?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Antwoord op onderwerpPlaats een reactie
 
 

joyce B

Berichten: 16372
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 17:55

Andrew heeft chronische bronchitus (in volksmond) Dierenarts zei: In lichte mate COPD, oftewel lichte longemfyseem/dampigheid...
Andrew heeft minder uithoudingsvermogen. Vaak in het begin van het draven een keer hoesten. Ik geef hem dan lange teugel, maar probeer als het niet te erg is wel te blijven draven. Hoest hij meer, dan ga ik stappen en probeer het eventueel later nog een keer. Emmeloord gaf aan dat beweging erg goed was. Maar: niet in het zweet jagen, en niet overnemen... Andrew geeft zelf zijn grenzen aan. Die stopt als hij moe wordt. Een andere pony op stal, die loopt gewoon door, die moet door zijn baasje teruggenomen worden. Ik gebruik Andrew dus nog wel gewoon, en pas wat ik vraag aan aan zijn eigen energie. Als hij echt veel moet hoesten, dan stappen we alleen nog aan de lange teugel of aan de hand.

Eigenlijk gaat het heel goed. Andrew hoest nu in deze winterperiode meestal maar 1 keer net na het aandraven, soms iets vaker. Ik hoor veel meer paarden hoesten vlak aan het begin van het rijden, waarmee ze nooit naar een dierenarts zijn geweest om te laten controleren...

Veel weidegang en aanpassingen aan stal en voer zijn van het grootste belang! Daarmee maak of breek je je pony...


Antwoord op onderwerpPlaats een reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Fee1976, Joanne_, Kyno en 37 bezoekers