droge hoeven

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23440
Geregistreerd: 09-04-01

droge hoeven

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-02-03 23:12

Sharif staat nu op zaagsel, op advies van de dierenarts (wil ik verder eigenlijk niet over uiwijden) hij komt iig regelmatig buiten met soortgenoten.

Maar goed, door dat zaagsel zijn zijn hoeven aan de onderkant vrij droog, zeker als je hem van stal plukt en ik wil bijvoorbeeld zijn hoefjes krabben dan kost dat gewoon moeite. Als hij een tijdje buiten heeft gestaan dan is het heel makkelijk en ook nahet lopen zijn ze vochtig.

Mag je hoeven, als ze schoon en vochtig zijn, aan de onderkant vetten?
Ik heb altijd geleerd dat je daar alleen mag teren maar ik vroeg het me zo af.

RockyLover

Berichten: 4764
Geregistreerd: 09-08-02
Woonplaats: Hillegom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 00:28

hoe bedoel je aan de onderkant? naast de straal? Als het daar droog is mag je vetten en als het daar zacht is mag je daar teren, zo doe ik het altijd, ik weet niet hoe de anderen daar over denken.

palousa_boy

Berichten: 10421
Geregistreerd: 18-12-02
Woonplaats: Frankrijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 00:36

nou om eens te beginnen, om de hoeven van je paard vochtiger te maken, zet je ze eerste 10 minuten tot een kwartier in een emmer water, zodat er genoeg vocht in kan trekken.

vetten en teren, dat doe ik eigenlijk nooit. ten eerste vind ik het gewoon stinken, ten tweede, het zorgt ervoor dat het vocht en vuil buiten blijven, maar het blijft ook binnen.
ik vind het dus niet zon mooi spul, maargoed, je moet zelf weten of je het gebruikt.
als je dan die hoef vochtig hebt gemaakt, beetje het vocht erin laten trekken, en dan kan je er wel vet op doen als je dat zo perse wilt.

groeten jeffrey

obelix

Berichten: 11877
Geregistreerd: 09-06-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 09:58

Heey renee, Als je onderop wilt vetten maak dan eerst zijn hoeven aan de onderkant vochtig met water en vet ze dan in,want dan trekt het vet er ook beter in...

Sjaan

Berichten: 8038
Geregistreerd: 19-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 10:00

nou zoals al is gezegd de hoeven goed vochtig maken en daarna vetten/teren. Ook zou je je paard zonnebloemolie bij kunnen voeren. Ik heb het laatst als advies gekregen van iemand, een van mijn paarden heeft namelijk ook alst van droge en langzaam groeiende hoeven.

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23440
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 11:54

ik had ze nog niet gevet, ik denk ik vraag het eerst even hoe anderen erover denken.
Gisteren heb ik wel al helemaal zijn hoeven afgespoten aan de bovenkant en aan de onderkant.
Ik denk niet dat hij het zo'n goed plan vind als ik hem met zijn voeten in een emmer water ga zetten, hij vind water namelijk eng. Maar ik zal het proberen.

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 19:06

Ik krab Knilles zn hoeven elke dag uit, of ik nou rijd of niet. Eens in de 3 dagen week ik ze in water, om alles goed schoon te krijgen, en tegen schilferige zool. Daarna laat k ze even drogen en vet (of spray) ik ze. Hijs nogal gevoelig voor rotstraal, dus zo gauw ik merk dat het wat zachter wordt ga k teren. 1 Keer is al genoeg om het weer goed te krijgen. En als r even niets aan zn voeten is gebeurd en hij heeft rotsstraal, dan ga k met waterstofperoxide aan de gang. Een van de vele dingen waar k bij zweer..

Een droge zool krijgen paarden die gewoon te weinig water aan hun voeten krijgen. Dr zijn veel mensen die zeggen dat je hoeven altijd nat in moet vetten, omdat je er anders geen vocht van buiten in kan trekken. Maar dr zijn ook weer mensen (bijv. onze smid) die zegt dat het niet uitmaakt.. Aan ons wie de waarheid spreekt...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 19:10

Mijn smid is geen voorstander van teren. En vet eigenlijk ook niet.
De onderkant van de hoef kun je invetten, net als de toon. Maar belangrijk is het om de hoeven eerst nat te maken en dan pas in te vetten, dan sluit je door het vet, het vocht in de hoef op. Dus een droge hoef invetten heeft geen zin (glimt leuk voor het oog, maar doet niets)

En Polly, als Sharif op een gegeven moment met zijn voeten in een emmer water kan, scheelt dat in geval van hoefzweren die met soda behandelt moeten worden enz. gewoon heel veel ellende. Ik zou het hem in ieder geval proberen te leren....

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 19:13

Voordeel van droog vetten vind ik wel dat de hoeven schoon blijven.. Makkelijk met ritten waar je om 6 uur voor uit je bed moet...

Cassidy

Berichten: 75551
Geregistreerd: 08-08-01
Woonplaats: Purmerend

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 19:21

Die paar minuten die je bezig bent om een hoevenkrabber door de hoeven te halen zijn toch ook niet zo erg? Zelfs 's morgens om 6 uur niet?

Mrietjesueel
Berichten: 815
Geregistreerd: 19-12-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 19:24

Vetten is makkelijker. En bij Knilles zit t altijd meteen muurvast, en daar komt bij dat ie zn voeten niet zelf omhoog houdt, en ik ben maar iemieniemienie en hij vrij groot zeg maar... Olifant..

Cowgirl

Berichten: 23743
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 19:25

Volgens mij valt het a;llemaal wel mee, zolang ze niet brokkelen is het okay.
Je zegt zelf al dat je paard regelmatig buitenloopt en dat de voeten dan nat worden, als je paard elke dag ff in de nattigheid staat moet dat voldoende zijn.

Het is juist mooi dat de hoeven hard en droog zijn.

Quinzy

Berichten: 3067
Geregistreerd: 22-08-02
Woonplaats: Belgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 19:40

Mijn paard had ook hele droge hoeven. Iemand zei tegen mij iedere dag vochtig maken en invetten. Maar het werd erger. Toen ik het tegen mijn smit zei zei hij dat ik ze juist niet mocht invetten. Hij vertelde me een oud trukje. 1 deel azijn met 1 deel mais of sla olie mengen en dat er op smeren. Haar hoeven werden veel beter en nu heeft ze zelf geen droge hoeven meer. Maar het kan ook van paard tot paard afhangen bij de mijne was het een wondermiddeltje. Succes!

Polly
Moderator Algemeen1
No drama, no glory!

Berichten: 23440
Geregistreerd: 09-04-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 23:24

vandaag heeft meneer zowaar in een meertje gestaan.
Zijn voetjes kan ik nu afspuiten, hij staat dan tussen 2 touwen en wringt zich in alle bochten om eronderuit te komen.
Ik ga zeker oefenen met die emmer waar hij zijn voeten in moet zetten, is inderdaad handig mocht hij ooit rotstraal krijgen. Goed voor de vertrouwensband en weer een uitdaging voor ons allebei.
Ik kijk het even aan hoe het gaat als ik de hoeven dagelijks afspuit (boven en onderkant), en ik krab ze dagelijks sowieso 2x uit, voor en na het lopen/buiten staan.

mikmak

Berichten: 83
Geregistreerd: 14-02-03
Woonplaats: merkelbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-03 19:59

hee Polly en anderen,
onze pony had ook kurkdroge hoeven, waardoor hij af en toe zelf kreupel liep, omdat het niet fijn aanvoelde voor hem. We kregen advies van stalgenootjes om lijnzaad in zijn hoeven te doen. Dit wordt ook wel als voer en als aas voor het vissen gebruikt. Kan je gewoon bij de dierenzaak halen; in een bakkie doen, water erbij, lekker hutsen en klutsen totdat het lijnzaad nat is, en kleien maar in de hoeven!!! Op stal werkt het bij ons het best, omdat er dan meteen stro aan plakt en het spul niet meer uit zijn hoeven valt. De volgende dag ruiken zijn hoeven wel een beetje bah (lekker krom he? Clown ) maar na het uitkrabben zie je gewoon dat ze zachter zijn.

Greetz Kim