Fries veulen kopen ipv volwassen paard?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Fries veulen kopen ipv volwassen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-02-03 22:36

Ik wil dus (zoals een aantal bokkers vast al wel weet Tong uitsteken ) een Fries veulen gaan kopen.
Onderhoud kan ik betalen. Ik heb ouders die instaan voor onvoorziene kosten en een deel van de onderhoudskosten.
Punt is voor mij dat ik de komende 6 jaar waarschijnlijk onmogelijk ineens iets van 5000 euro kan ophoesten, vandaar dat ik een veulen wil.
En ja, ik kan wachten, en dan bedoel ik ECHT wachten. Ik heb al zo vaak moeten wachten, en heb hier op stal de veulens op zien groeien van net geboren tot nu al weer 3 jaar, en brave beestjes die niet gauw ergens van op kijken, van de zomer gaan we ze inrijden....
Bovendien is het geen noodzaak dat ik er al op kan rijden, ik bedoel, ik heb altijd wel een paard van iemand anders om te rijden. Nu is t Max, en als Max wordt verkocht wordt t Chateau, of Shappy, of Tumtum, of.... Vul maar in.
Ik ken de risico's die een veulen met zich meebrengt. We hebben nu een 2-jarige op stal die een scheur in haar pijpbeen had....
Ik vind het ook erg prettig om t paard te kennen van jongs af aan. Je weet wat voor dingen er met m zijn gebeurd, en je kan ze zelf alles aanleren.
Owkee, heeft iemand nog iets aan te vullen? Ik zie niet graag dingen over t hoofd. Clown Ik wil ze allemaal wel goed op een rijtje hebben
Oh, en voor ik t vergeet. Wat mag een Fries zonder papier (veulen) volgens jullie kosten? En met papier?

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 22:50

tja... ik zou niet zo snel voor een veulen gaan maar dan liever een onbeleerde 3 jarige ofzo...
het ligt er ook aan wat je graag met het paardje wil gaan doen... friezen zijn niet overal zo geschikt voor, lekker recreatie natuurlijk wel, dressuur ook, maar springen zijn de meesten niet echte sterren in.
een fries veulen zonder papier met schoonheidsfoutje, dus witte vlek, zou ik persoonlijk niet meer dan 1500 euro voor geven, met papier zit je denk ik aan zo'n 3000 euro, maar ik heb niet echt veel verstand van prijzen voor friezen dus het kan zijn dat ik er totaal naast zit wat prijzen betreft...

Sterre

Berichten: 15226
Geregistreerd: 23-08-01
Woonplaats: Mittelfranken - Bayern - Duitsland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-03 23:34

Grappig, ik ben op het moment een beetje met hetzelfde bezig Lachen ! alleen heb ik besloten dat ik wel een beleerd paard wil kopen, gewoon omdat ik van mening ben, dat mijn kennis niet voldoende is om met een veulen te beginnen! Je zou eens op de marktplaats kunnen kijken, daar worden er wel een aantal aangeboden, ook enters en twenters. Is misschien handig om daar eens te gaan kijken en je eens aan de prijzen te orienteren ?!!
Veel plezier met je zoektocht!!

ibikus
Berichten: 20688
Geregistreerd: 15-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 00:27

Wij hebben binnen nu en 1-2 maanden waarschijnlijk een Fries te koop...

Een 3 jarige merrie, die ik eventueel voor je kan zadelmak maken.
Na het afspenen is ze de opfok ingegaan en ze is van januari, dus nu echt 3 jaar. Er zitten geen papieren bij maar we weten de volledige afstamming, zowel vader als moeder zijn te bezichtigen.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 01:14

LiSSy"]
tja... ik zou niet zo snel voor een veulen gaan maar dan liever een onbeleerde 3 jarige ofzo...
[/quote]

Tja, dat is jouw keus, als Lieke een veulen wil, denk ik dat ze daar erg verstandig aan doet. Alle voordelen die Lieke noemt komen namelijk ook nog eens goed van pas tijdens haar studie !

[quote="LiSSy schreef:
het ligt er ook aan wat je graag met het paardje wil gaan doen... friezen zijn niet overal zo geschikt voor, lekker recreatie natuurlijk wel, dressuur ook, maar springen zijn de meesten niet echte sterren in.


Ik denk (ja echt! Tong uitsteken ) dat Lieke dat ook wel weet en dat ze hier een bewuste keus in maakt. Mocht ze later iets anders willen, een springpaard bijvoorbeeld, dan kan ze altijd haar fries weer verkopen en daar een sportpaard voor kopen.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 05:08

Uit je berichtje kan ik afleiden dat je er goed over hebt nagedacht. Je kiest bewust voor een veulen ipv een wat ouder, al ingereden paard. Ik denk dus dat je ervoor moet gaan.
Wat betreft de prijzen zou je idd eens op marktplaats kunnen kijken. Daar staan regelmatig friezen te koop aangeboden.
Succes met je zoektocht.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 09:15

Wij raden het altijd af aan mensen om een Fries veulen te kopen. Redenen:
-Waarschijnlijk is het je enige paard, als er iets misgaat heb je dus niks meer.
-De kosten tot 3-jarige leeftijd zijn voor jou waarschijnlijk net zo hoog als de aankoopprijs van een onbeleerde 3-jarige.
-Je weet niet hoe het beestje uitgroeid. Misschien wordt hij / zij te groot of te klein, of erger nog, staat het paard je niet meer aan als hij eenmaal 3 is.
-Als je echt pech hebt, kan je er erg hoge veterinaire kosten aan krijgen, of in het ergste geval, kan het beestje overlijden.
-Je moet dus 3 jaar wachten (maar jij zei al dat je daar geen probleem mee had).

Natuurlijk moet je het zelf weten, maar als wij een veulen verkopen, dat later voor diegene als (enige) rijpaard moet gaan dienen, zeggen we dit er altijd bij. We hebben het namelijk al zo vaak verkeerd af zien lopen. Ten eerste weten mensen die nog nooit een veulen / enter hebben gehad, meestal niet goed hoe ze ermee om moeten gaan. En ten tweede zitten er zoveel risico's aan verbonden. De meesten denken, dat er bij hun niks zal gebeuren, maar het zal je maar gebeuren, dat je paard in de opfokstal een klap van een ander krijgt en dat het afgelopen is.

En nog erger voor het paardje: er zijn zelfs mensen die al op die beestjes gaan hangen, of ze zelfs gaan longeren als ze nog niet eens 2 zijn. Omdat een Fries er al snel als een echt paardje uitziet Boos! . Maar veel Friezen hebben juist langer nodig dan warmbloedpaarden om voldoende uit te groeien.
Dan heb je ook nog mensen die die beestjes op een pensionstal houden, zonder leeftijdsgenootjes, waardoor ze dus niet meer kunnen spelen, erg sneu.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 09:20

Natuurlijk kan het ook goed gaan, maar houd dus wel rekening met bovenstaande. Het voordeel dat je noemt dat je het paardje helemaal kan zien opgroeien is inderdaad erg leuk. Dat is zelfs fantastisch, maar als je hem / haar naar een opfokstal brengt (wat dus wel het verstandigste is voor jou, denk ik) dan krijg je daar bijzonder weinig van mee.

Daarnaast: leg je elke maande het bedrag opzij, wat je anders aan dat paardje waarschijnlijk kwijt was geweest (inclusief aankoopbedrag), kan je over 3 jaar waarschijnlijk wel een 2,5 jarige kopen die je aanstaat.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 11:35

Fries schreef:
-De kosten tot 3-jarige leeftijd zijn voor jou waarschijnlijk net zo hoog als de aankoopprijs van een onbeleerde 3-jarige.


Dat ligt er natuurlijk aan, mijn Bouke staat bij ons thuis, kost alleen voer en strooisel, ja en inentingen, wormenkuur e.d.
Hij heeft 1 zomer op de hengstenweide gestaan koste toe 100 gulden p/m.
Met andere woorden, Bouke heeft mij minder gekost, door hem al als veulen te kopen, dan ineens een volwassen fries.
Ben het wel met je eens dat je nooit weet hoe ze uitgroeien en dat er altijd wat mis kan gaan,maar dat is het risico van de hobby.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 12:29

Ja, Bouke staat bij jullie, maar ik denk niet dat Concorde thuis die mogelijkheid heeft. Daarnaast vind ik het niet ideaal om geen leeftijdsgenootjes bij zo'n paardje te hebben. Wij hebben thuis ook wat jong grut in de opfok staan en dat scheelt inderdaad enorm in kosten(moet je dan wel goed aanpakken natuurlijk), plus dat je ze vaak in handen hebt. Maar elk beestje staat wel met een leeftijdsgenootje. En wegens ruimtegebrek hebben we ook wat uitbesteed.

Maar jij hebt natuurlijk dat kleine grut erbij lopen, die kunnen ook echte kleuterstreken hebben Haha! .

En je zit echt met de veterinaire kosten heel erg, als je pech hebt. Op dit moment hebben we een veulentje (3 weken oud) en daar hebben we al over de 1.000 Euro dierenarstkosten aan gehad. Dat is echt ontzettend veel, maar omdat wij het gemiddelde kunnen nemen, is het dan weer te overzien. Als je maar 1 paard hebt, kan je dus geen gemiddelde nemen.

Maar mij maakt het uiteindelijk niets uit wat iemand doet, maar ik vind het altijd sneu als het achteraf allemaal niet is gelopen zoals je had gedacht. Wij geven iig altijd de waarschuwing mee en de mensen moeten zelf kijken wat ze uiteindelijk beslissen. Daarnaast verkopen wij nooit paarden onder de twee aan mensen waarvan we denken dat ze de ervaring of geen juiste begeleiding kunnen krijgen, want dat komt nooit ten goede aan dat beestje.

Concorde, je geeft iig aan dat je kan wachten en dat is natuurlijk het belangrijkst. Maar pas op dat het niet in een teleurstelling uit gaat lopen. Desnoods verzeker je hem/haar.

Meavey

Berichten: 7556
Geregistreerd: 14-07-02
Woonplaats: Noord Holland

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 17:54

Fries"]
Maar jij hebt natuurlijk dat kleine grut erbij lopen, die kunnen ook echte kleuterstreken hebben Haha! .
[/quote]

Ja alleen als jaarling heeft hij op de hengstenweide gelopen, en geloof me die shets hielden hem goed onder de duim! Extreme duivel

[quote="Fries schreef:
En je zit echt met de veterinaire kosten heel erg, als je pech hebt. Op dit moment hebben we een veulentje (3 weken oud) en daar hebben we al over de 1.000 Euro dierenarstkosten aan gehad. Dat is echt ontzettend veel, maar omdat wij het gemiddelde kunnen nemen, is het dan weer te overzien. Als je maar 1 paard hebt, kan je dus geen gemiddelde nemen.


Joh, wat was er met het veulen dan? Jij verteld ook niks!

Cowgirl

Berichten: 23739
Geregistreerd: 04-03-01
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 18:07

Citaat:
Wij raden het altijd af aan mensen om een Fries veulen te kopen. Redenen:
-Waarschijnlijk is het je enige paard, als er iets misgaat heb je dus niks meer.
-De kosten tot 3-jarige leeftijd zijn voor jou waarschijnlijk net zo hoog als de aankoopprijs van een onbeleerde 3-jarige.
-Je weet niet hoe het beestje uitgroeid. Misschien wordt hij / zij te groot of te klein, of erger nog, staat het paard je niet meer aan als hij eenmaal 3 is.
-Als je echt pech hebt, kan je er erg hoge veterinaire kosten aan krijgen, of in het ergste geval, kan het beestje overlijden.
-Je moet dus 3 jaar wachten (maar jij zei al dat je daar geen probleem mee had).



Waarom afraden?
als iedereen dat doet zijn er straks geen paarden meer.
Ik zelf raad het af als je erg totaal geen ervaring mee hebt, je dus allen op een manege hebt gereden of enkelt een simpel verzorgpaardje hebt gehad.
Lieke komt regelmatig op een stal waar ze met paarden te maken heeft van diverse leeftijden, dus ik denk dat ze heel goed bezig is.
IVM haar studie is het nog mooier, paardje kan lekker opgroeien en als ze straks klaar is met de opleiding kan ze lekker gaan rijden.

*Ook een paard van 10 kan je eerste paard zijn en binnen een week zijn been breken. Ik vind dit geen argument om geen veulen te kopen.

*Of je de kostprijs nou in een keer betaald of over 3 jaar, het kost hetzelfde maar over 3 jaar verspreiden is wel makkelijker dan in een keer 7500 euro neer te tellen.

Plingat blijft altijd een gok en die gok is best te doen.

*Ook bij een volwassen paard kunnen problemen optreden, en ik denk dat een volwassen paard nog meer risico loopt dan een veulen wat op de wei loopt met soortgenoten.

*3 jaar is niks en er is niks leuker als alles meemaken van je eerste paard. Ik mis 3 jaar van mijn haflinger en dat vind ik best jammer Haha!


Ik heb zelf voorheen best veel met veulens gedaan, had al een eigen haflinger en heb toen besloten dat ik een veulen wel aankon.
Ik heb toen een fjord gekocht.
Ik wist precies wat ik absoluut niet moest hebben kwa gedrag wat mijn haf dus wel heeft. En als ik eerlijk ben is mijn fjord beter opgevoed dan mijn haflinger Party!!

Ik denk aangezien de ervaring van Lieke dat ze het wel red met een veulen, en daarom veel succes met uitzoeken.
Laatst bijgewerkt door Cowgirl op 08-02-03 18:10, in het totaal 1 keer bewerkt

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 18:09

Lissy ik denk niet dat een goed fries veulen met een kolletje voor 1500 weg gaat. Het word wel schoonheidsfoutje genoemt maar met een kolletje worden ze nog wel opgenomen (hangt natuurlijk ook van de grote af). Naar mijn mening heb je geen goed fries veulen voor 1500 euro of je moet mazzel hebben met hobby fokkers. De fokker waar ik altijd voor reed had goede fokmerrie's, hij verkocht zijn veulens met heel goed papier zo rond de 3000/4000 euro.

Liselot

Berichten: 32189
Geregistreerd: 18-06-01
Woonplaats: Almelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-03 20:02

volgens mij heb ik begrepen uit een bericht, kan ook anders zijn hoor, dat het veulen een wit voetje had. worden ze dan nog opgenomen??

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 11:02

Meavey schreef:
Joh, wat was er met het veulen dan? Jij verteld ook niks!


Ze had longontsteking gekregen, waarschijnlijk omdat ze zo vroeg geboren was en op dit moment heeft ze door afname van haar weerstand een gewrichtsontsteking opgelopen. Ze is nu 21 dagen oud en van die 21 hebben we 12 dagen de dierenarts voor haar gehad.

Ik vind het ontzettend sneu voor het beestje, het is ook nog niet duidelijk of het goed gaat aflopen (zodra het naar haar andere gewrichten overgaat, moeten we haar waarschijnlijk laten inslapen). We zijn zo blij met haar, want ze is ontzettend lief en ondeugend. Het is gewoon een kwestie van afwachten en dat is ontzettend vervelend.

En cowgirl, als je mijn tekst goed doorleest Knipoog , had je zelf niet zo'n stuk hoeven te schrijven. Er staat namelijk:
Citaat:
Daarnaast verkopen wij nooit paarden onder de twee aan mensen waarvan we denken dat ze de ervaring of geen juiste begeleiding kunnen krijgen, want dat komt nooit ten goede aan dat beestje.
Mensen zonder ervaring raden we het dus altijd af, aangezien er vaak te makkelijk over gedacht wordt(wat ik bij Concorde dus niet denk overigens), maar als ze voldoende begeleiding kunnen krijgen dan willen we wel zo'n veulen verkopen.

Daarnaast hebben al die punten die jij opnoemt ook al bij mij de revue gepasseerd. Als een mogelijkheid, het kan altijd helemaal goed gaan, maar je mag daar niet van te voren vanuit gaan.

Voor de rest worden veulens natuurlijk voornamelijk aan andere fokkers of grote opfokkers verkocht. Tenminste bij ons dan .

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 11:32

Fries schreef:
Wij raden het altijd af aan mensen om een Fries veulen te kopen. Redenen:
-Waarschijnlijk is het je enige paard, als er iets misgaat heb je dus niks meer.
-De kosten tot 3-jarige leeftijd zijn voor jou waarschijnlijk net zo hoog als de aankoopprijs van een onbeleerde 3-jarige.
-Je weet niet hoe het beestje uitgroeid. Misschien wordt hij / zij te groot of te klein, of erger nog, staat het paard je niet meer aan als hij eenmaal 3 is.
-Als je echt pech hebt, kan je er erg hoge veterinaire kosten aan krijgen, of in het ergste geval, kan het beestje overlijden.
-Je moet dus 3 jaar wachten (maar jij zei al dat je daar geen probleem mee had).


Waarom geldt dit speciaal voor een fries veulen, dan? In mijn ogen gaat deze redenatie op voor ieder veulen, fries of niet.

Fries
Berichten: 456
Geregistreerd: 26-06-02

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 12:34

Linda 250 schreef:
Waarom geldt dit speciaal voor een fries veulen, dan? In mijn ogen gaat deze redenatie op voor ieder veulen, fries of niet.

Verward Natuurlijk geldt dat voor elk veulen. Maar in dit topic gaat het om Friezen en wij verkopen alleen maar Friezen............ Het leek mij eigenlijk wel erg duidelijk.
Voordat op het volgende ook nog commentaar komt:
Citaat:
Wij raden het altijd af aan mensen om een Fries veulen te kopen.
Hier doel ik dus ook op Concorde's situatie. Zij stelt een vraag en ik vertel dus wat wij haar normaal gesproken zouden aan of afraden.

En Concorde vraagt of ze beter een Fries veulen dan een volwassen paard kan kopen. Of zie ik dit nu verkeerd Scheve mond ? Vandaar dus mijn antwoord. Ook denk ik dat je de toestand van het paardje in het achterhoofd moet houden. Dus niet alleen je eigen voorkeur. Naar mijn idee moet je zo'n beestje een mooie onbezorgde jeugd kunnen geven en dus niet een leven alleen op een pensionstal of iets dergelijks. Met iemand die elke dag aan je komt frunniken, terwijl het eigenlijk vriendjes nodig heeft om mee te spelen. Maar ik weet dus niet hoe Concorde dit wil aanpakken, dus dit is dan ook geen commentaar op haar hoor Lachen .

Concorde

Berichten: 6692
Geregistreerd: 14-08-01
Woonplaats: Klein dorpje in Twente

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-02-03 18:30

Ik rijd Max nu voor iemand, die 28 paarden op stal heeft. Paarden van hem zelf, fokmerries, en erg veel jong spul. Die worden verzorgd door de eigenaar, Natascha en mij. Soms helpt er nog een meisje maar je kunt je wel voorstellen dat we in allerlei situaties terechtkomen als je zo veel op stal bent. Ervaring genoeg.
De paarden lopen zomers dag en nacht in de wei (in uitgekiende groepjes qua karakter en leeftijd). In de winter staan ze overdags buiten en snachts in hun eigen box. Het paardje kan gewoon in een groep leeftijdsgenootjes naar buiten, en ik zou Max ook gewoon blijven rijden. Tuurlijk zal ik t beestje wel poetsen enzo, maar zeker niet ten koste van een onbezorgde jeugd zeg maar Tong uitsteken Veulens horen met zn allen in de wei, daar loop ik altijd op te hameren, de stalbaas krijgt soms een punthoofd van me. Tong uitsteken

Toess

Berichten: 12028
Geregistreerd: 27-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 20:30

volgens mij worden friezen met een sokje idd niet opgenomen, een wit vlekje op kroonrand of zo weet ik verder niet. Alleen dat een kol (met mate) wel mag.

Yorghos

Berichten: 10942
Geregistreerd: 10-12-01
Woonplaats: Tilburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 20:55

Fries"]
[quote="Linda 250 schreef:
Waarom geldt dit speciaal voor een fries veulen, dan? In mijn ogen gaat deze redenatie op voor ieder veulen, fries of niet.

Verward Natuurlijk geldt dat voor elk veulen. Maar in dit topic gaat het om Friezen en wij verkopen alleen maar Friezen............ Het leek mij eigenlijk wel erg duidelijk.
[/quote]

Het was niet mijn bedoeling om je aan te vallen. Ik begreep alleen niet zo goed waarom je de nadruk legde op "Friezen". Vandaar mijn opmerking.

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 21:43

Ik zou er ook voor gaan. Ik ben er op het moment ook mee bezig (hoewel ik dan al een 5 jarige heb) maar dan met een andalusier ipv een fries. Ook ik wil alles vanaf het begin meemaken, alles vanaf het begin zelf leren, en ik wil hem zelf inrijden. Ik kies dus ook bewust voor een veulen en ook ik heb genoeg te rijden. Ik zou er voor gaan!

DinkeyGirl

Berichten: 3334
Geregistreerd: 01-10-01
Woonplaats: Hendrik Ido Ambacht

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 21:45

En tuurlijk blijft het altijd even afwachten maar dat vind ik ook weer het leuke eraan. Misschien ligt dat bij jou heel anders maar ik heb al een band met het veulen wat ik graag wil kopen en dan maakt het mij echt niet uit hoe hij eruit ziet als hij volwassen is!

Idra

Berichten: 6129
Geregistreerd: 12-10-02
Woonplaats: Kortenaken (Belgiƫ)

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 22:16

Als je geen problemen hebt om te wachten zou ik het doen. Ik zou financieel gezien ook beter een veulen kopen, maar ik wil helaas al rijden, dus dat is geen optie voor mij.

Als je demoeder kent en de vader weet, dan kan je al weten hoe het beestje gaat uitgroeien in de hoogte, en als je een paard wilt met ruime gangen, dat zit er la in van de eerste week, dus dat moet je ook onm. zien!

Marja

Berichten: 1693
Geregistreerd: 16-03-01
Woonplaats: Op m'n berg in Spanje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-03 22:58

Ik heb het met mijn Lipizzaner ook gedaan; toen ik hem kocht was hij 6 maanden. Ik had mijn pony een paar maanden daarvoor verkocht ivm school en omdat die te klein voor me werd. Ik kwam er binnen een paar maanden trouwens wel achter dat ik het rijden ontzettend miste, maar dat speelt bij jou dan niet.

Het is in zekere zin wel een gok om een veulen te kopen, omdat je niet weet hoe het dier gaat uitgroeien.
Ik denk dat je heel veel plezier aan je Friese veulen gaat beleven. Kijk goed naar de ouders, en misschien kun je oudere broertjes of zusjes bekijken om wat meer zekerheid te krijgen.

Westernfreak

Berichten: 5495
Geregistreerd: 06-05-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-03 02:58

Lieke heeft de mogelijkheid en facaliteit en de ervaring om een veulen op te fokken, dus waarom zou ze dit niet doen?
Wat ik niet begrijp is waarom een particulier (let wel, iemand die er wel verstand van heeft) beter geen veulen op kan fokken, maar de fokkers wel?

Mirjam
Wij fokken welsh moutains en ook hiervan fokken we de meesten op. Het is inderdaad zo dat je de eerste jaar meer kosten hebt aan het veulen dan opbrengsten, maar daar staat tegenover dat wij de beestjes wel door en door kennen.