Fysiotherapie/magneetveldtherapie

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Fitzroy

Berichten: 25097
Geregistreerd: 11-01-01

Fysiotherapie/magneetveldtherapie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-02-03 09:58

Wie heeft hier ervaring mee? Graag positieve en negatieve reacties!

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 10:01

Ik studeer fysiotherapie dus heb er wel eens mee gewerkt maar dan alleen bij mensen.

Pava
Berichten: 2064
Geregistreerd: 21-11-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 10:02

En Ukkie, wat was je ervaring daarmee? Want dat is tenslotte de vraagstelling Haha!

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 10:14

Staat mij iets van bij dat deze vraag eerder is gesteld.

MAgneetveldtherapie kan in twee vormen worden toegepast. De losse magneten in bandages of dekens of de pulserende magneten in kussens en dekens. Beiden hebben tot doel de doorbloeding in de cellen te verbeteren. Het helpt o.a. erg goed bij het verwijderen van zuren en ontstekingen in cellen, dus voornamelijk geschikt bij spierpijn en spier en peesontstekingen. Tevens heeft het een bevorderende werking voor botgroei en wordt daarom ook veel bij botbreuken gebruikt. Door het laatste is het duidelijk dat het niet kan worden gebruikt bij mensen en dieren in de groei en bij bot afwijkingen die niet mogen groeien (schieffels b.v.).

Magneetveld pak alleen lokale problemen aan en haalt de gevolgen weg. Fysio (mits een goede) pakt ook vaak de bron van de problemen aan en helpt dat te verbeteren.

MEt beide heb ik goede ervaringen en de magneetveld gebruik ik ook voor mijzelf igv spierpijn of overbelasting met goed resultaat. Heb je een gericht probleem waarvan je de oorzaak weet zou je zelf magneetveld kunnen gebruiken, voor overige 'vage' problemen altijd overleg tussen veearts en fysio.

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 10:21

Ik heb voornamelijk positieve reacties met fysiotherapeuten. Soms wat duidelijker dan andere keren. Wel is het belangrijk om de oorsprong van de klachten te weten zodat de behandeling zinvol is. Met magneetveldtherapie heb ik alleen ervaring met de simpele dingen die je bij de Paardendrogist kan kopen.
AfbeeldingMaar ik ben er enorm positief over ik heb ze gebruikt voor een paard met een peesblessure waarbij de zwelling niet wegging (ook niet met ultrageluid) maar naar een paard dagen magneetveldtherapie zag het er veel beter uit en dat is ook zo gebleven.

cloris

Berichten: 4695
Geregistreerd: 23-11-01
Woonplaats: Den Helder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 11:07

Ik heb goede ervaringen met fysiotherapie.. Piropo heeft vorig jaar een rugblessure aan de zachte weefsels naast zijn wervels gehad en dat is door de fysio behandeld, de dag erna zag je wel reactie (in de vorm van stijfheid) maar de dagen daarna zag ik zeker verbetering.
Hier werden ook die ultrasone geluidsgolven bij gebruikt (als ik het goed zeg)
Al met al heb ik dus bij deze blessure hele goede ervaringen, maar met mijn hond had ik er weer niet veel aan, die krijgt nu manuele therapie en accupunctuur dat slaat bij hem weer aan.
Dus ik denk dat het ook heel erg afhankelijk is van de blessure.

ukkie

Berichten: 1669
Geregistreerd: 15-06-02
Woonplaats: Ede

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 11:42

mijn ervaringen zijn ook zeker goed! vooral bij pees en spierbelessures is mageneettherapie erg geschikt (de nattere weefsels dus)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Berichten: 48365
Geregistreerd: 09-06-02
Woonplaats: Daar waar het land eindigt en het water begint

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 13:19

is magneettherapie ook op mensen met rugklachten toepasbaar? (zoals ik dus...)

Katja
Blogger

Berichten: 42175
Geregistreerd: 29-04-02
Woonplaats: Utrecht

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 13:34

SmithsGirl schreef:
is magneettherapie ook op mensen met rugklachten toepasbaar? (zoals ik dus...)


Ja. Haha! Maar ik weet niet waar je dat kunt laten doen.

zobras
Berichten: 6059
Geregistreerd: 23-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 13:44

Sommige fysiotherapeuten hebben magneetveld therapie in hun 'bestand'. Je zal het met je fysio moeten overleggen of deze therapie zal helpen. Een hernia zal er niet mee weggaan.

Miran

Berichten: 4451
Geregistreerd: 10-08-01
Woonplaats: Woubrugge

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 15:57

Ik heb een tijdje terug een fysio bij Sheril gehad, omdat ze rechtsom niet meer wilde buigen en ging rennen. Ze blijkt dus last te hebben van een spier in haar rechterbil. Ze is gemasseerd en zij heeft me ook laten zien hoe ik het zelf moest doen, de eerste week elke dag en daarna om de dag. Een paar weken geleden is ze nog een keer geweest, en die spier was al aardig was losser. Omdat ik waarschijnlijk die spier zelf vastgereden heb, en ik degene van wie ik les had niet prettig meer vond, heb ik maandag voor het eerst les van haar. Een stalgenootje heeft van de week al les gehad en dat ging super.
Zij is bij meerdere paarden hier geweest en iedereen is tevreden.

Jobbeltje
Berichten: 2799
Geregistreerd: 29-12-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 16:33

Katja schreef:
ik heb ze gebruikt voor een paard met een peesblessure waarbij de zwelling niet wegging (ook niet met ultrageluid) maar naar een paard dagen magneetveldtherapie zag het er veel beter uit en dat is ook zo gebleven.



Ik heb precies hetzelfde meegemaakt afgelopen zomer! Was ook zo over na magneetveldtherapie Haha!

@smousje

Berichten: 517
Geregistreerd: 06-11-01
Woonplaats: Waddinxveen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-03 21:09

Hai,

Ik gebruik zelf een magneetpolsband voor mijn reumaklachten.
Ik heb hem bij de paardendrogist besteld en je moet hem 12 uur om en dan weer 12 uur af doen.
Ik moet zeggen dat ik geen grote pijnaanvallen meer heb gehad gedurende enkele maanden.
Momenteel gaat het iets minder goed maar ik mag dus niet klagen. Nadat ik het dus op mezelf heb getest heb ik nu ook onderleggers voor de paarden gekocht en die reageren er tot nu toe ook goed op.

Groetjes Smousje.